Rumklang og gain funktioner på vokal

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Rumklang og gain funktioner på vokal

Indlæg af Graceville »

Efter at have været ude og spille i singer-songwriter-genren i går aftes, gik det op for mig, hvorfor det egentlig kan være, at mange værter som også er lydmænd, lægger så meget rumklang på.

Der er selvfølgelig lydbilledet, men jeg opdagede i går, at de sjældent gainer rigtigt før der kommer rumklang på. Vokalen får ikke det rigtige bid, det bliver lidt svært at synge når der er kontrabas, violin, guitar og mandolin oveni.

Når der er så meget rumklang, så kommer der ekstra på, når man synger mere kraftigt, og det erstatter den gain der ellers skulle have været. Den bliver reproduceret via monitoren som også er skruet for højt op. Det er jo en fin effekt, hvis man er alene med en guitar, dog grænsen til for meget, hvis der også er delay på. Der sker også noget med transienterne når man synger kraftigt, hvilket på en måde også får rumklangseffekten til at virke som en slags limiter.

Man kan jo selvfølgelig godt sige, at der er så meget rumklang på, fordi det lyder godt. Jeg holder meget af rumklang men overvejer ofte at tage min egen med, da den der sidder i mixeren på de små spillesteder er for elendig. Men har jeg ret i at rumklang kan misbruges og kompensere for manglende gainstaging og at det er derfor man gør det de der små spillesteder hvor der ikke er en kompetent lydmand. Nu har jeg oplevet det et par gange.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er flere af de ting du nævner i dit indlæg som jeg syntes skal have en kommentar med. Det kan så godt være at jeg bevæger mig lidt væk fra selve rumklangen som diagnosticerings object, men det er mere - at det kunne være at problemet sådan set ikke er rumklangen som sådan.

1) Man kan/skal ikke gainstage en digital pult til at give de fornødne saturation karakteristikker der kendes fra analoge pulte, der må enten plugins eller en analog channelstrip til.

2) Rumklang på vokaler skal equalizeres når kommer ud af klangen, ellers vil det tvære/maskere taleforståeligheden.

3) Rumklang kan kamuflere at der ikke bliver sunget rent.

4) Kun fjolser sender rumklang i medhøret.

5) Mange lokaler klinger af sig selv, så rumklang ikke nødvendigvis er påkrævet, hvorimod delay kan komme på tale evt. slapback.

6) Rigtigt mange for små PA anlæg lider under at husets pult ikke har et flydende lowcut, som har det med at trigge en lang udklingningstid i bunden og dermed give et noget diffust indtryk. Man så at sige satser på at saturationen træder til og give en følelse af punch in bunden via overtone indholdet.

7) På små spillesteder skal bassen og stortrommen ud af hvert sit bundkasse system, for at udgå at den ene af dem ikke æder den andens headroom ligesom bundkasser desværre kan lyde 1-tonet. Lad være med at tro at nogen af de to kan køre uden lowcut på en digital pult, det kan godt være at man ville kunne undvære komprimering, men ikke lowcuttet.

--sd

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

4) Kun fjolser sender rumklang i medhøret.
Det var alligevel noget af en udmelding. :roll:
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er muligvis et fjols
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er noget af en udmelding, og selvfølgelig skal den og lyden fra ambience med når man kører in-ear. Men hvis man har et bidrag fra rumklangen nede omkring 300 hz i almindelige skråkasser så pakker man bare scenelyden med endnu flere bidrag, da alle instrumenter i et standard rockband har noget der ligger der. Horn kan godt bruge noget klang til intonere på ... men det klangbidrag skal så barberes ret så hård i bunden (oppe i 400 hz området. Men det som små pulte default er wired til er pip.

--sd

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

Selvfølgelig sender jeg noget rumklang med ud i monitoren. Jeg ved selv hvor afhængig jeg er af at have en god lyd på scenen. Ellers mister jeg spillelysten. Så hvis der er rum udaftil, så skal sangeren også have noget i monitor.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når jeg laver in-ear monitor i øvelokalet melder folk ofte tilbage at det lyder "som CD'en" forstået på den måde at med comp, eq, gate, reverb osv kan man virkelig lave nogle fede mix der lyder fantastisk i hovedtelefonerne. Jeg ville tabe lysten til at spille trommer hvis jeg ikke lyttede på dem igennem systemet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar