Trykkammer i PA-sammenhæng?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Trykkammer i PA-sammenhæng?

Indlæg af Dionysos »

Hej Lydmaskinen :)

Jeg har købt mig en BMS 18n862, som egentlig skulle have været i et basreflekskabinet. Nu er jeg så "desværre" kommet til at prøve den i 80 liter trykkammer, og jeg er meget, meget imponeret. Jeg er klar over, at jeg mister 8 - 6db allerdybest nede, men er der andre grunde til, at man aldrig ser PA-grej i trykkammer, såsom fx varme?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker da at der findes masser af SUB's uden basport, endda med flere enheder så der er ekstra under/overtryk på kabinettet. Men alt efter enheder har det sikkert med levetid/garanti/kampen om de dybe Hz..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er jo sådan at tryk kamre er meget ineffektive, og tidligere havde man svært ved at lave store forstærkere over ca. 300w så membranderne blev lavet med overshoot og lav driftseffekt af den grund. I vore dage kan man få forstærkere der kan spytte små 6000w ud uden at kny.

De eneste der sværgede til trykkamre var Bag End men gjorde det så med en hel flok 10" i kassen for at opnå en tilstrækkelig effektivitet.
Trykkamre er 1. ordens i afrulingningen nedad til, og det blev så kombineret med et elektronisk filter der løftede med et bump lige inden der blev lowcuttet, så afstemningen igen blev 4. ordens.

Impuls responsen er grundet fasen faktisk mere korrekt i 1. orden men at proppe en elektronisk hævning ind før forstærkeren ødelægger dette. Så det som de snedige så har gjort er at lave nogle lidt større kabinetter (Dave Rat) og så undertunet dem så de opfører sig 1. ordens. Men det er så lige det stik modsatte af hvad du er ude i.

Det eneste du måske kunne overveje, er om du køre med negativ udgangs impedans og derved snyde din højttaler til at tro at den sidder i et meget større kabinet. For det med at equalizere dig ud af tingene vil skabe fasedrej! At du så syntes det lyder godt, er overtonerne der snyder dig til at tro at der rent faktisk sker noget, men det er desværre ikke det samme som reel effektivitet.

http://sound.whsites.net/project56.htm

Men jeg tror at vi skal have Preben indover, for lige at forklare hvordan det gøres ... for selvom teksten her siger at det er muligt med rigtige forstærkere - kræver det ikke at man sætter en opamp foran???? .... et andet problem som jeg ser det er modstanden neden under, man kunne fristes til at sige at man skulle ud i to højttalere i serie og så lave feedback'et i forbindselsen???

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hov jeg regnede lige efter og for pokker den enhed måler jo fantastisk .... selv i et trykkammer. Du er altså kun 1,5 dB nede ved 44 hz som er den slappe e-streng på en bas. Rigtigt mange stortrommer har grundtonen omkring 50 hz - så way to go. Enheden er ikke særligt effektiv, de 95 dB er målt ved 1K hz så ja vi er nok ned omkring 88 dB i bunden, men da den kan tage 1300w vedvarende, kan den maksimalt yde... 87 dB på 30 meter fra scenen vedvarende, se det er sikkert fint til folkemusik, men ikke rock'n'roll.

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Tak for svar. På Databass skriver de 97db ved 100hz (2,83 volt), hvilket lyder meget voldsomt: http://www.data-bass.com/data?page=syst ... 2&mset=124
Men, udover dårlig økonomi, er der altså ikke noget til hinder for trykkammer, som i fx varme i et kabinet uden porte? Hvis ikke, vil jeg hellere skrabe sammen til en mere for at undgå basrefleks. Nu har jeg dog ikke andet end en Thomann-sub at sammenlige med, men BMS'en spiller godt nok stramt da :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der står at de smed den i et testkabinet 4,9 kubik fod, hvilket svarer til ca. 120 L. ... det betyder at fordi afrulningen at hvis afrulningen starter højere oppe end 100 hz, så vil den jo under alle omstændigheder være aftaget mindst 6 dB en oktav dybere - så lander vi på omkring 90 dB. Men da dit kabinet ikke er helt så stort vil vi være nede under de 90 dB.

Hvis du havde tøvet en kende, og snedkerede dig et:

http://hornplans.free.fr/mth4654.html

eller

http://hornplans.free.fr/mth46vs.html

Så havde du fået 103 dB ved 1 w på svingspolen helt ned til og med 40 hz ... hvilket er plus 13-14 dB mere, end hvad du får ud af din enhed ligenu.

--sd

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

At snedkerere, kan man jo altid nå, hvis det kan svare sig :-) Men: Dels har jeg stadig 20db tilbage, når jeg spiller meget højt i en stor og akustisk reguleret stue. Andet er, at skidtet skal ind i en Ford Ka, så selv hvis jeg havde haft evnerne, ville en hornladning ikke være løsningen. Findes der virkelig refleks- eller hornladede systemer, der spiller lige så stramt som trykkammer?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja stort set alle horn, har mindst lige så god impuls respons - så længe de ikke er hybrid løsninger med horn og bas reflex kombineret. Det er Group Delay'et der tværer impulsen. Horn er så ydermere typisk mere retnings betemte.

Eksempelvis er der iblandt lydfolk en udbredt mistillid til båndpass kasser (6. ordens) ... disse kan jo blive meget små, og løsningen for mig har været at køre alt over 100 hz mono, og så bruge pan-knappen på pulten til at sende bunden fra forskellige instrumenter til hver sit bundkasse system. Det betyder at jeg har adskildt bas og trommers bund i hvert sit bund system, hvoraf bas og guitar ryger i en båndpass kasse, mens trommernes bund ryger i en hornkasse. Derved opnår jeg at anlægget ikke er så voldsomt rent transportmæssigt, men alligevel kan spille rent og højt i bunden.

Men til det med Ford-Ka'en ... den nederste af de kasser jeg linkede til er jo ikke nævneværdigt større end det som du allerede har smækket sammen. Den er en plankning af Tom Danleys patenterede concept, som så er blevet videre udviklet af Svenskeren Anders Martinsson under navnet Tham15 hvis du vil google det. Men der findes så også en Tham12 som er i Ka'størelse, og som med bare én 12" vil spille ca. 10 dB højere end dit nuværende i bunden. Her er et eksempel:

http://hornplans.free.fr/mth30.html

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PDIPDN12SB40 hedder updaten til den enhed de bruger i tegningen. Og koster kun ca. det halve af hvad din nuværende koster (Husk at 10 dB, er lidt over 3 fordoblinger)

--sd

Nyt svar