Hjælp, jeg skal købe nyt PA til min skole
- Jens Sejersen
- Medlem
- Indlæg: 1548
- Sted: Låsby
Hjælp, jeg skal købe nyt PA til min skole
Hej lydfolk.
Jeg har brug for jeres hjælp
Jeg har fået tildelt 5-10 kilo til at købe PA for til den skole hvor jeg underviser. Vi vil gerne have et PA med to højtalere som kan spille en gymnastiksal op (ca. 200-300 mennesker). PA'et skal gerne have AUX-kanaler således at der på sigt er mulighed for at lave monitorlyd til koncerter mm.
Jeg har brug for nogle ideer til mærker og modeller som holder sig indenfor nævnte prisområde. Da jeg arbejder på en friskole må vi gerne købe brugt og privat, og derfor må I også hjertens gerne linke til annoncer herinde eller på dba.
På forhånd tak.
Mvh
Jens
Jeg har brug for jeres hjælp
Jeg har fået tildelt 5-10 kilo til at købe PA for til den skole hvor jeg underviser. Vi vil gerne have et PA med to højtalere som kan spille en gymnastiksal op (ca. 200-300 mennesker). PA'et skal gerne have AUX-kanaler således at der på sigt er mulighed for at lave monitorlyd til koncerter mm.
Jeg har brug for nogle ideer til mærker og modeller som holder sig indenfor nævnte prisområde. Da jeg arbejder på en friskole må vi gerne købe brugt og privat, og derfor må I også hjertens gerne linke til annoncer herinde eller på dba.
På forhånd tak.
Mvh
Jens
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]
[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]
[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]
Hej Jens. Jeg er selv musiklærer på en friskole og har gennem de sidste par år opgraderet vores anlæg. Derudover har jeg en lydteknisk baggrund så jeg har rimelig indsigt i det jeg laver.
Råd 1. Køb ikke for billigt! Det er som med alt andet. Hvis man lige bruger lidt mere får man ofte meget mere for pengene.
Rød 2. Køb ikke for dyrt! Mange af Lydmaskinens medlemmer er "proffer" og vant til at bruge dyrt udstyr og har ikke stor forståelse for hvordan man får mest for pengene !!
Før jeg eventuelt kan hjælpe skal jeg vide om i allerede har noget udstyr som det nye skal kunne "snakke med" ? Har i højtalere, evt en ældre power mixer eller noget ? Eller ønsker du at starte på en frisk ?
Hvis du starter på en frisk og "kun" i første omgang skal bruge højtalere og en mixer så kunne det være noget i denne her sti.
Men først skal du bestemme dig til om det skal være et Passivt højtaler system eller aktivt. De fleste vil nok sige et aktivt da langt de fleste nye PA højtalere er aktive samt udbuddet af power mixere er lidt begrænset. På den anden hånd så skal der kun tilslutte en ledning til en passiv højtaler hvilket af og til kan være dejligt.
Jeg har et passivt system MEN ville vælge et aktivt hvis jeg skulle starte på en frisk.
Ligeledes vil jeg vølge et 12" højtaler system og ikke et 15". 12" er mindre og lettere at arbejde med samt efter min mening lyder bedre! Og da du skal bruge det koncerter i en gymnastiksal!! skal du ikke være bekymret om der er bas nok. Gymnastiksale er ikke bygget til bas!! Det buldre og larmer som helvede grundet dårlig arkustik. Så 12" er rigeligt samt de lyder godt i musiklokalet når i øver.
Husk prier er stk priser !
https://www.thomann.de/dk/alto_tx_212_b_stock.htm
https://www.thomann.de/dk/alto_tx_212.htm
https://www.thomann.de/dk/mackie_thump_12a_b_stock.htm
Mixer. Køb IKKE med for få kanaler. Abs minimum 16 kanaler. Gerne 20-24 kanaler. fx.
https://www.thomann.de/dk/yamaha_mg20_xu.htm
https://www.4sound.dk/mixere/analoge-mi ... -live-2404 (Har aldrig brugt en alto mixer men det er nok "i den billege ende")
Husk penge til gode stativer samt XLR kabler, Lange!
Du må gerne skrive en PM hvis du vil i yderlige snak eller have gode råd.
Råd 1. Køb ikke for billigt! Det er som med alt andet. Hvis man lige bruger lidt mere får man ofte meget mere for pengene.
Rød 2. Køb ikke for dyrt! Mange af Lydmaskinens medlemmer er "proffer" og vant til at bruge dyrt udstyr og har ikke stor forståelse for hvordan man får mest for pengene !!
Før jeg eventuelt kan hjælpe skal jeg vide om i allerede har noget udstyr som det nye skal kunne "snakke med" ? Har i højtalere, evt en ældre power mixer eller noget ? Eller ønsker du at starte på en frisk ?
Hvis du starter på en frisk og "kun" i første omgang skal bruge højtalere og en mixer så kunne det være noget i denne her sti.
Men først skal du bestemme dig til om det skal være et Passivt højtaler system eller aktivt. De fleste vil nok sige et aktivt da langt de fleste nye PA højtalere er aktive samt udbuddet af power mixere er lidt begrænset. På den anden hånd så skal der kun tilslutte en ledning til en passiv højtaler hvilket af og til kan være dejligt.
Jeg har et passivt system MEN ville vælge et aktivt hvis jeg skulle starte på en frisk.
Ligeledes vil jeg vølge et 12" højtaler system og ikke et 15". 12" er mindre og lettere at arbejde med samt efter min mening lyder bedre! Og da du skal bruge det koncerter i en gymnastiksal!! skal du ikke være bekymret om der er bas nok. Gymnastiksale er ikke bygget til bas!! Det buldre og larmer som helvede grundet dårlig arkustik. Så 12" er rigeligt samt de lyder godt i musiklokalet når i øver.
Husk prier er stk priser !
https://www.thomann.de/dk/alto_tx_212_b_stock.htm
https://www.thomann.de/dk/alto_tx_212.htm
https://www.thomann.de/dk/mackie_thump_12a_b_stock.htm
Mixer. Køb IKKE med for få kanaler. Abs minimum 16 kanaler. Gerne 20-24 kanaler. fx.
https://www.thomann.de/dk/yamaha_mg20_xu.htm
https://www.4sound.dk/mixere/analoge-mi ... -live-2404 (Har aldrig brugt en alto mixer men det er nok "i den billege ende")
Husk penge til gode stativer samt XLR kabler, Lange!
Du må gerne skrive en PM hvis du vil i yderlige snak eller have gode råd.
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Kim har fat i den lange ende. Køb endelig ikke for billigt. Det kan simpelthen ikke betale sig! Jeg tror, jeg ville kigge på noget RCF, hvis jeg var i din situation. Jeg synes der er et fornuftigt kompromis mellem lyd/byggekvalitet og pris. F.eks. noget som det her:
https://www.thomann.de/dk/rcf_art_312_a_mk_iv.htm
Kims bud på en mixer er fint. Alternativt kan du også kigge på noget Soundcraft, som jeg i hvert fald synes lyder fornuftigt i prislejet. F.eks. den her:
https://www.thomann.de/dk/soundcraft_signature_16.htm
Hvis der skal lægges kabler og stativer oveni, så ryger du selvfølgelig lidt over budget, men jeg vil til gengæld mene, at det er et rigtigt solidt setup, som også kan tåle lidt af de tæsk, som et skoleanlæg uværgerligt vil få med på vejen (jeg er også selv musiklærer på en friskole).
Skal du købe brugt, så ville jeg gå på udkig efter noget Dynacord, som lyder rigtigt fornuftigt og er super solidt. Det kunne f.eks. være en Powermate 1000 parret med et på D12 højtalere (mener jeg de hedder). Jeg vil tro, det ligger i lejet omkring de 10 kilo på brugtmarkedet. Her skal du dog være opmærksom på slitage, da grejet sikkert har været på rigtigt mange balle- og værtshusjob.
https://www.thomann.de/dk/rcf_art_312_a_mk_iv.htm
Kims bud på en mixer er fint. Alternativt kan du også kigge på noget Soundcraft, som jeg i hvert fald synes lyder fornuftigt i prislejet. F.eks. den her:
https://www.thomann.de/dk/soundcraft_signature_16.htm
Hvis der skal lægges kabler og stativer oveni, så ryger du selvfølgelig lidt over budget, men jeg vil til gengæld mene, at det er et rigtigt solidt setup, som også kan tåle lidt af de tæsk, som et skoleanlæg uværgerligt vil få med på vejen (jeg er også selv musiklærer på en friskole).
Skal du købe brugt, så ville jeg gå på udkig efter noget Dynacord, som lyder rigtigt fornuftigt og er super solidt. Det kunne f.eks. være en Powermate 1000 parret med et på D12 højtalere (mener jeg de hedder). Jeg vil tro, det ligger i lejet omkring de 10 kilo på brugtmarkedet. Her skal du dog være opmærksom på slitage, da grejet sikkert har været på rigtigt mange balle- og værtshusjob.
Stille og uroligt
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Angående en Alto-mixer, så ville jeg undgå den, da byggekvaliteten ikke er prangende. Det er ok til en fast installation, men hvis det skal bruges hver dag og flyttes rundt, så tvivler jeg på, at det holder ret længe.
Stille og uroligt
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Det som næsten uværgeligt sker med for små anlæg, er at de feed'er og toppen blæser af forholdsvis hurtigt efter i idriftsættelsen, ligesom det svageste punkt i højttalerens arbejdsområde er udført med lidt uheldige kompromiser, så spredningen og derved dækningen både på scene og ude i salen halter ret så kraftigt.
Derfor skal man faktisk gøre sig klart at, nok tog oliekrisen 1973 livet af Greatful Deads rejsen fra universitetsby til universitetsby - så vil lyd gengivelser især forbedres ved at signalerne hver enhed behandler er så enkle som overhovedet muligt. De opbyggede en væg af lyd bagved bandet og udnyttede det som kaldes søjlevirkningen. De tournerede fra koncert til koncert spillende for op til omkring 60000 bare ved at have lidt forstørret backline.
Immidlertid blev vi alle så velhavende at vi begyndte at have stereolyd hjemme. Og snart skulle alle PA anlæg også bestå af to kasser en på hver side af scenen, på trods af at ingenting ude i naturen hvis man ser bort fra kvante mekanikken sker samtidig to steder. To højttalere der befinder sig længere væk fra hinanden end 3:1 af bølgelængden, vil lave udfasninger og påvirke hinandens spredning.
Ifølge Eddie Bøgh Briten ude fra DTU, burde alle teatre først og fremmest have et center cluster da det er langt lettere at dække en sal med en og kun en retning på lydkilden. Men sådan noget kræver pæn højde på lokaliteterne oven over scene åbningen.
Til musik og performance burde man i stedet benytte sig af en stribe små linearrays og så have noget forholdsvis kraftigt backline i stedet for at kaste total lyd igennem to små kassers nådesløse behandling, så jeg foreslår at sprede forvrængningsprodukterne ud over mange højttalere hver med sit eget forholdsvis enkle overtone forløb. Lad være med at lade bas og stortromme slås om samme klejne membran.
Derfor vil jeg foreslå at man køber 4-6 stk af:
https://www.thomann.de/dk/ld_systems_ma ... rch_prv_11
Dog har mixeren i kassen ikke nogen rumklang så en ting som:
https://www.sweetwater.com/store/detail ... mechanic-2
Ville givetvis kunne hæve en performance til noget brugbart rent vokal mæssigt.
Jeg er selv begyndt at bruge denne kasse/system som sidefill, og mine kunder vildt benovet over hvor meget man kan høre ovre fra den modsatte side af scenen uden at det er for højt for mikrofonen der er helt tæt på, begge afledte effekter af søjlevirkningen. Når jeg tænker over hvor lang tid jeg brugte på at ringe medhør ud tidligere ... da der ikke er noget der feed'er hiver jeg heller ikke i tonekontrollerne.
Hvis man stiller sådan nogle søjler ind imellem backlineen vil alle høre stort set det samme uanset om de er udøvende eller publikummer. og nej det bliver måske ikke helt så højt som et par 12"-er kasser, før der er nok søjler at fordele tingene ud på.
--sd
Derfor skal man faktisk gøre sig klart at, nok tog oliekrisen 1973 livet af Greatful Deads rejsen fra universitetsby til universitetsby - så vil lyd gengivelser især forbedres ved at signalerne hver enhed behandler er så enkle som overhovedet muligt. De opbyggede en væg af lyd bagved bandet og udnyttede det som kaldes søjlevirkningen. De tournerede fra koncert til koncert spillende for op til omkring 60000 bare ved at have lidt forstørret backline.
Immidlertid blev vi alle så velhavende at vi begyndte at have stereolyd hjemme. Og snart skulle alle PA anlæg også bestå af to kasser en på hver side af scenen, på trods af at ingenting ude i naturen hvis man ser bort fra kvante mekanikken sker samtidig to steder. To højttalere der befinder sig længere væk fra hinanden end 3:1 af bølgelængden, vil lave udfasninger og påvirke hinandens spredning.
Ifølge Eddie Bøgh Briten ude fra DTU, burde alle teatre først og fremmest have et center cluster da det er langt lettere at dække en sal med en og kun en retning på lydkilden. Men sådan noget kræver pæn højde på lokaliteterne oven over scene åbningen.
Til musik og performance burde man i stedet benytte sig af en stribe små linearrays og så have noget forholdsvis kraftigt backline i stedet for at kaste total lyd igennem to små kassers nådesløse behandling, så jeg foreslår at sprede forvrængningsprodukterne ud over mange højttalere hver med sit eget forholdsvis enkle overtone forløb. Lad være med at lade bas og stortromme slås om samme klejne membran.
Derfor vil jeg foreslå at man køber 4-6 stk af:
https://www.thomann.de/dk/ld_systems_ma ... rch_prv_11
Dog har mixeren i kassen ikke nogen rumklang så en ting som:
https://www.sweetwater.com/store/detail ... mechanic-2
Ville givetvis kunne hæve en performance til noget brugbart rent vokal mæssigt.
Jeg er selv begyndt at bruge denne kasse/system som sidefill, og mine kunder vildt benovet over hvor meget man kan høre ovre fra den modsatte side af scenen uden at det er for højt for mikrofonen der er helt tæt på, begge afledte effekter af søjlevirkningen. Når jeg tænker over hvor lang tid jeg brugte på at ringe medhør ud tidligere ... da der ikke er noget der feed'er hiver jeg heller ikke i tonekontrollerne.
Hvis man stiller sådan nogle søjler ind imellem backlineen vil alle høre stort set det samme uanset om de er udøvende eller publikummer. og nej det bliver måske ikke helt så højt som et par 12"-er kasser, før der er nok søjler at fordele tingene ud på.
--sd
CFR Absolut et godt valg. Hvis du paenge til det !!
Jeg har selv en Soundcraft SIgnatur som jeg er glad for men..Input gain controllen skal skrues meget op samt den lyder grimt ved overstyring..
Lyder som om Alto mixer er dømt ude!
Mon Søren har praktisk erfaring med det han skriver ?....
Husk iøvrigt at det er duine elever der skal styre teknikken og ikke dig!! De elsker det
Jeg har selv en Soundcraft SIgnatur som jeg er glad for men..Input gain controllen skal skrues meget op samt den lyder grimt ved overstyring..
Lyder som om Alto mixer er dømt ude!
Mon Søren har praktisk erfaring med det han skriver ?....
Husk iøvrigt at det er duine elever der skal styre teknikken og ikke dig!! De elsker det
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Det har jeg ikke, men jeg har set/hørt det gjort med Bose L1 på Frankfurtmessen ... men de koster så lige lidt mere. En skorsten koster hele budgettet.KimSteff skrev: Mon Søren har praktisk erfaring med det han skriver ?....
Men jeg bruger allerede Maui'erne som side- og innerfill til publikum der står helt inde ved scene kanten.
--sd
Det der også skal defineres er hvad dette betyder?
Hvis det er spille op til dans, hvilken sal er der så tale om, er der evt nogle hjørner man kan udnytte til at forstærke bassen, skal det stå på en scene, er der troltekt i loftet, hvor stor er salen, der kan jo både være 300 personer på 200kvm men også på 1500kvm
Er det tale, lidt dokumentarfilm/livestreaming til en projektor, gøjler-underholdning, eller spille op til dans?to højtalere som kan spille en gymnastiksal op (ca. 200-300 mennesker)
Hvis det er spille op til dans, hvilken sal er der så tale om, er der evt nogle hjørner man kan udnytte til at forstærke bassen, skal det stå på en scene, er der troltekt i loftet, hvor stor er salen, der kan jo både være 300 personer på 200kvm men også på 1500kvm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg tror du bliver nødt til at gøre det lidt anderledes, prøv at lav en udregning hvor der skal bruges ca. 5 w per person i lokalet, hav så med i beregningen at stort set ingen 12" kan tåle at få mere end ca. 500w vedvarende. (her regner vi med en følsomhed på 96 dbspl pr. 1w. på 1 meters afstand)aien89 skrev:Jeg er også inde over projektet på skolen.
Lyden skal bruges til samlinger med 2-4 mikrofoner, hvor der er lidt tale, lidt projektor-visning og lidt akustisk optræden med en guitar/klaver og én vokal.
Målene på salen er omkring 18x15m. Altså omkring 225m2.
Det giver med ønskelig tydelighed at hvis der skal leveres til 300 publikummer, skal der noget i nærheden af 4 stk. kasser med 12"+1" med hver en forstærker kraft indbygget på 400-500w ... til det.
--sd