Kender freelance lydmænd typisk denne mixer?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Kender freelance lydmænd typisk denne mixer?

Indlæg af Living Smart TV »

Vi har i noget tid brugt en Behringer X32 (rackmodellen) styret af en computer når vi optager lyd på eksempelvis konferencer.

I forbindelse med at vi får bygget et rack til vores videoudstyr, vil jeg skifte over til en "rigtig" mixer igen, så vi har taktil styring (fadere, knapper osv.) og ikke noget, der kun kan styres via en computer eller en app.

Jeg tænker dog i en lidt anden retning, for jeg oplever nogle gange at freelance lydmænd skal have en del forklaring for at kunne bruge Behringer X32'eren (hvilket kommer bag på mig, da jeg troede den var enormt udbredt) så jeg har kikket lidt på eks. Yamaha TF1 ( https://www.thomann.de/dk/yamaha_tf_1.htm ).

Med jeres kendskab, vil I så mene, at vi oftere vil opleve at en freelance lydmand siger "ah, den kender jeg godt" og bare kan gå i gang med at sætte lyd op på TF-serien??

Eller er der andre mixere der er mere åbenlyse valg?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I gamle dage var det jo 01V og LS9'eren der var "The Usual Suspects" når vi snakkede digitalmixere, "resten" var jo analoge og ligetil.
X32 er meget udbredt i nogle kredse, men der er så mange alternativer i dag. Presonus mixere har jeg stadig ikke set ude, Midas M32 der matcher X32'eren er nok mere brugt i DK, Soundcrafts VI serie eller Yamaha QL.. Men de stikker jo i hver deres retning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Yamaha TF har jeg stået ved én gang. Jeg tror idéen med den er at den skal være nem at gå til for musiker-typer, men jeg synes den er unødigt bøvlet og meget langsom at arbejde på.
Jeg har arbejdet på alle digi-pultene, og TF er sammen med si performer og presonus, de eneste pulte jeg direkte frabeder mig på mine riders. Jeg gider ikke arbejde på dem.

I den billige ende af prisskalaen tænker jeg at M32R, eller SQ5 er oplagte bud.

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Men ellers er en QL1 nok et godt bud på en pult som alle kan finde rundt i.

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Jonas G skrev:Men ellers er en QL1 nok et godt bud på en pult som alle kan finde rundt i.
Tak fordi du deler dine erfaringer. :-D

TF1 ligger til 13-14.000 kr. og jeg kan se at QL1 står til 50-60.000 kr. så det er desværre langt uden for vores budget i denne omgang med SÅ stort skridt op i prisklasse.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg vil skyde på at X32/M32 er noget nær den mest udbredte digi-mixer i DK, og jeg synes faktisk det lyder lidt utroligt, hvis du støder på lydmand, der ikke ar arbejdet på den før. Jeg tvivler på, at du kommer til at bruge mindre tid på at sætte lydmand ind i mixeren, hvis du skifter til TF1, da der nok er væsentligt færre, der har arbejdet på den.
Hvis budgettet ikke er så stort, og det primære mål er at få nogle fysiske faders og knapper, så tror jeg simpelthen bare, jeg ville købe f.eks. en X32 compact, som også ligger lige omkring 14 klik, så vidt jeg husker. Det er stadig den mixer, der tilbyder mest for pengene, og næsten alle kender den (hvis vi medregner M32, som har samme brugerflade).
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Ikke for at sparke handler ind, men har en LS9/16 i flight jeg skal af med. ;)
kan vi tage i pb hvis det er.

Ellers fra ny ville jeg nok kikke mod A/H SQ5

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du skulle gå med Midas M32/M32R ville det måske sparer noget tid hvis freelance lydmanden bliver oplyst om dette inden booking, så undgår man denne situation. I forbindelse med Automix som der var tale om i en anden tråd, skal det tages med i betragtning at det kun er Midas og Behringer der har det (så vidt jeg ved)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

QL1 samt A/H's SQ serie har det også.

QL1 (og 5 samt CL + PM) har Dugan automix
SQ har A/H's egen AMM (Automatic Mic Mixing)

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Hald skrev:Hvis du skulle gå med Midas M32/M32R ville det måske sparer noget tid hvis freelance lydmanden bliver oplyst om dette inden booking, så undgår man denne situation. I forbindelse med Automix som der var tale om i en anden tråd, skal det tages med i betragtning at det kun er Midas og Behringer der har det (så vidt jeg ved)
Det har TF-serien også :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super, det var blot for at huske denne del af det :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

adgangfolmer skrev:Jeg vil skyde på at X32/M32 er noget nær den mest udbredte digi-mixer i DK, og jeg synes faktisk det lyder lidt utroligt, hvis du støder på lydmand, der ikke ar arbejdet på den før.
Enig!

I min optik vil en TF'er være et skridt nedad ift brugervenlighed, den er kan alt for lidt, og det den kan, er bøvlet.

Hvis du skal prøve noget andet end X32 så må det næsten være en af A&Hs SQ pulte. De er også rigtig fine. Men tror ikke det løser dit problem, da der er ligeså mange lydmand der ikke kender dem som M/X32.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Personligt foretrækker jeg faktisk analoge mixere, når jeg er ude og lave lyd på små elektroniske undergrunds-koncerter her og der. Jeg synes både jeg har bedre overblik, og at de lyder bedre.

Men jeg har lidt på fornemmelsen at jeg er den eneste her på lydmaskinen som ikke sværger til digitale mixere til live brug. Oh well...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:Personligt foretrækker jeg faktisk analoge mixere, når jeg er ude og lave lyd på små elektroniske undergrunds-koncerter her og der. Jeg synes både jeg har bedre overblik, og at de lyder bedre.

Men jeg har lidt på fornemmelsen at jeg er den eneste her på lydmaskinen som ikke sværger til digitale mixere til live brug. Oh well...
Nej jeg kan også føle intimideringen når man kommer frem til endnu en man ikke lige har læst så meget op på. Selvom jeg selv har Presonus i et par versioner, vil jeg da også foretrække at der er noget Midas analogt, noget dbx 160, drawmer 201, klart teknik 360 og endelig en dobbelt M5000 klang fra TC hvis jeg kommer frem til et spillested, og jeg bliver lidt knotten hvis jeg ikke ser en systech der kender husets pult, hvis den er digital, det er jo at forstå patchingen i de digitale systemer der er den store variation og frustrationskilde.

Hvis man selv skal medbringe noget, har jeg til gengæld haft et par rackversioner af Presonus Serie III, og det gør vi faktisk alligevel med et af bands'ne jeg kører for fordi de helre vil bruge deres eget forudprogrammerede monitormix fremfor at få forklaret husets tech til at forstå hvad de vil have i kasserne og i inear. Hertil har vi så mekaniske split så vi kan tilgå hvad end huset måtte have at byde på: Vi bruger Art S8 og har ikke fundet problemer med det, andet end når vi skal have trådløse den modsatte vej (fra husets), men vi medbringer selv alle mikrofoner og line drivere og forlader os kun på hvad huset måtte have af mikrofoner til vokal.

Jeg har så et andet problem med dem vi med bringer og der er at Presonus er gået på Motu vognen og bruger protokollen AVB og ikke Dante som de fleste andre bruger. Jeg har endnu til gode at prøve at gå ud af den ene presonus og ind i den anden, for at have et andet mix til FOH .... man kan godt lave et FOH mix med f.eks en 24R III, men så snart man hælder en kompressor i en kanal kommer der klage fra dem der mixer deres eget signal via iPhone/android. Setuppet bliver nok at jeg hælder min 16R III i deres monitorrack og så fjernstyrer den fra en anden wifi router end det bandet bruger.

Men grundlæggende får man 24 kanaler der kan fjernstyres for en kr. 8000 i billig udgaven.

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Husk også gerne på det oprindelige oplæg: her er tale om LYD til VIDEOproduktion til KONFERENCER.

At snakke oldschool outboard gear med vintage compressorer og mixerpulte til hele og halve millioner er lækkert men ikke rigtig en mulighed for os :)

Det er fedt at I taler ud fra jeres erfaring som lydmænd - det var jo den jeg kom efter - men jeg føler at snakken nu kører en smule væk fra vores behov og over i en generel snak om mixere til andre formål og i helt andre budgetklasser, end det vi spørger ind til :)
Senest rettet af Living Smart TV tirs 18. sep 2018 09:32, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Så du siger lydmænd kan være grej-religiøse nørder ;)

LS9/16, QL1, SG5 er umiddelbart mine bedste bud på en broadcast+live venlig digitalpult.
Men det er så også set ud fra mine dårlige erfaringer med X32, og at jeg ikke har være særlig glad for Presonus de gange jeg har mødt dem (så hellere en O3D eller O1V-96) :p

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Living Smart TV skrev:Husk også gerne på det oprindelige oplæg: her er tale om LYD til VIDEOproduktion til KONFERENCER.

At snakke oldschool outboard gear med vintage compressorer og mixerpulte til hele og halve millioner er lækkert men ikke rigtig en mulighed for os :)

Det er fedt at I taler ud fra jeres erfaring som lydmænd - det var jo den jeg kom efter - men jeg føler at snakken nu kører en smule væk fra vores behov og over i en generel snak om mixere til andre formål og i helt andre budgetklasser, end det vi spørger ind til :)
Så må svaret være at de fleste har mødt dem som er blevet nævnt, og at alle selvfølgelig har preferencer ... men at disse typisk nok deler sig i henholdsvis bandlys og teater/musical lyd, men at konferencer som sådan jo ikke har særligt meget med mixing at gøre ... så man ville kunne slippe afsted med snartsagt alt og at hvis der ikke stille store krav til automatiseringer ...der savnes argument for at gå digitalt. På den anden side kunne mangt en opgave klares på en 'puter og et 8 kanals lydkort, fra f.eks Mainstage eller en eller anden DAW med lavt buffer sætning.

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Jeps, jeg har taget beslutningen nu - tak for tankerne her i tråden - det sætter jeg pris på :)

Valget faldt på en fuldstørrelse Behringer X32 med "dog house" case og en stagebox :)
Senest rettet af Living Smart TV tirs 18. sep 2018 15:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Living Smart TV skrev:Husk også gerne på det oprindelige oplæg: her er tale om LYD til VIDEOproduktion til KONFERENCER.
Trust me, det var en tråd hvor jeg straks tænkte "Aha! Der burde jeg ku' komme med noget brugbart".
Men jo mere jeg funderede over forudsætningerne (ingen lydmand, ingen mulighed for at rette op på akustikken osv.), jo mere blev det klart at jeg ikke kunne komme med nogen gylden nu-virker-det-hele-perfekt løsning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar