Headsæts til mindre amatørforestilling

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
anders.t.kjaer
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Snedsted

Headsæts til mindre amatørforestilling

Indlæg af anders.t.kjaer »

Hej

Jeg laver lyd til et mindre setup til en dilettant forestilling i den lokale forening.

Lige pt. her foreningen kun et meget dårlig setup med to bordmikrofoner, hvor jeg ikke kan skrue særlig meget for op før at de laver feedback.

Derfor har jeg lovet bestyrelsen at lave en overslag på en pris til et sæt med headset (med alt hvad hører til) samt mixer. Der skal mindst være 10 headset.
Scenen er placeret i en minihal, hvor lyden kommer fra højtalere i loftet.

Jeg er lidt på bar bund, og ved ikke rigtig, hvor jeg skal begynde/lede.

Håber en eller anden kan hjælpe med en hjemmeside eller lign?

Og det behøver ikke at være det dyreste sæt.

På forhånd tak!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Velkommen til Lydmaskinen :)
anders.t.kjaer skrev: Scenen er placeret i en minihal, hvor lyden kommer fra højtalere i loftet.
Snakker vi højttalere der spiller bagud mod publikum eller ned mod gulvet?

Når du snakker minihal, har du nogle mål eller billeder af det?

Trådløse headsets og mikrofoner findes i så mange priser og kvaliteter, så det er næsten nemmere at finde en løsning til dig hvis du har et budget, så kan man nemmere sige at det her er det du kan få med den økonomi, for vi kan sagtens foreslå noget lækkert grej som lyder godt, men som de færreste har råd til at erhverve.

Der er nogle Live folk herinde der nok kan hjælpe dig lidt mere end mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville sige at det her går ikke hen og bliver en nem opgave, så første spørgsmål vil ... hvor underligt det end lyder være, skal der synges? For ellers må man bare pitch'e udgangen fra mikrofonerne et par procent op eller ned. Det gøres med et lydkort som insertes på udgangen og så Eventide harmonizer plugin afviklet fra f.eks Mainstage eller Liveprofessor.

Pointen er at feedback jo kræver at tonen hører sig selv og giver sig til at svinge med den - ved at flytte udgange tonemæssigt væk fra originalen ...

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr søn 10. feb 2019 11:53, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Frost
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Midtjylland

Indlæg af Frost »

Som du nævner i overskriften "....til amatørforestillin", antager jeg, at du står i en situation som til forveksling minder om den vi var i for år tilbage.

Som lydtrold i en teaterforening var første bud på løsningen et par ophængte super-caroide mikrofoner forrest ved scenekanten. Det virkede - omend i begrænset omfang. Fast forward. I forbindelse med et udendørs egnsspil blev der lejet tilstrækkeligt med trådløse sæt, og derefter var der ikke rigtig nogen vej tilbage.

Vores take på sagen blev:
1 Der var ikke økonomi til at alle aktører kunne få hvert et sæt, Det medfører, at det fra stykke til stykke bliver lavet en matriks over, hvilke mikrofoner er på scenen og hvilke er væk fra scenen, og (måske) kan flyttes over på en anden aktør.

2 Ved at vælge for få mikrofonsæt gav det mening at overveje en (digital)mikserpult som kan håndtere scenes (i mangel på et godt dansk ord)

3 Forestillingen bliver så opdelt i sceneskift, forstået på den måde, at hver gang en aktør går ind på scenen eller forlader den, så skifter vi til næste scene på mikseren. På vores mikser (Yamaha 01v96) designer vi et sceneskifte til henholdsvis at tænde og slukke for relevante mikrofonsæt og - hvis nødvenddigt - reassigne et ledigt sæt til en ny aktør.

Vi havde dengang heller ikke et voldsomt budget, og besluttede os for at købe mellemklasse grej, hvilket dengang betød Mipro for vores vedkommende. Hvad der giver bedste smæk for skillingen i dag, har jeg ingen anelse om

Just my 2 cent - Held og lykke!

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Jeg arbejder i mellemklassen hele tiden - og mit indtryk er at det stadig er Mipro der er bedst pris/kvalitet...

VHJens :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er mest tilbøjelig til at sige, lad vær med at lade jer forblænde af elektroniske muligheder - lav i stedet noget scenografi/teknik der ikke dæmper "projektionen" ... husk at man for 3000 år siden da de første teaterforestillinger opstod, lavede det i amfi teatre hvor stigningen tilhører række imellem gjorde at lyden i sin vandring ikke aftog med kvadratet på afstanden.

I vore dage kunne man gå i et alternativ og det er små line-arrays som opstilles i bagscene området, fordi jeg gisper lidt ved at de loftmonterede skulle forblive en del i ligningen - her vil det stadig være et problem et visse hovedbevægelser fremkalder feeds. Men selv håndholdte gør det jo også, det heldigvis sådan at hvis en headset mikrofon er omni, vil proximity effekten ikke trigge feeds via lettere overstyring, men det står jo nærmest frit for lydmanden at gaine forkert, og så fremkalde det alligevel.

Noget helt andet er at stort set alle forældre til en dilletant forestillings optrædende har en eller anden mobilos der kan logge på et Wifi, så kunne man jo bede dem om at tage den og ørebøffer med på den store aften og så transmittere via:

https://www.monacor.dk/produkter/audio- ... nr/179040/

Så ville man kunne begrænse scenens mikrofoner til et par ORTF sæt på scene kanten, panoreret ud så retnings følelsen kommer til at passe med det visuelle.

--sd

Nyt svar