ny i software del til live brug

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

ny i software del til live brug

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg er en af de få der er tilbage der stadig har mit rack med en 2290, spx990 mpx1 etc med rundt... Men nu er jeg blevet gammel agtig og kan/gider ikke slæbe på det mere.
Jeg syntes ALLE live pulte halter efter i klang delen, derfor vil jeg gerne stadig have noget med der kan det samme ca som racket.

Nu ved jeg godt at waves koret kommer lige om lidt, da det jo er det folk har med for det meste. Men det er ikke så stor/dyr en løsning jeg kigger efter. Faktisk er jeg bare ude i en 4 klange, og kan man så inserte en ssl channel eller lign er det da også meget sjovt.

Jeg påtænker at bruge logicpro som er instaleret og mit Focusrite Scarlet 18/20 usb lydkort til det. Her stopper insert delen jo da der går latency i den analogt som ikke kan bruges længere. men i klang delen er det jo bare predelay.
Jeg kiggede kort på uad-2 satelite... og her kan jo tilkøbes de uad plugins jeg nu syntes. Men er der andre der kan komme på bedre bud i samme prisklasse?
eller er det bedre bare at køre det native? Jeg vil fks gerne have 480xl igang.
Computeren er en macbook pro13 inch mid 2012, core 5i 2.5ghz, 16 gb ram, ssd disk, og High Sierra styre system
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg skulle lige til at foreslå UAD interface, inden jeg læste dine tanker om sattelite løsningen. Sattelite kan vistnok kun bruges i mix-delen og ikke live og til tracking, så skal ud ud i et uad interface, hvis jeg har forstået det korrekt. Jeg har apollo twin duo version gammel (ikke vII) og mon ikke den florerer på brugtmarkedet til en ok pris. Er super glad for det, bruger til tracking, mix og live og latency er ikke et issue.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har været de her tanker igennem, og har været over og eksperimenteret med mainstage og waves multirack ... men det er så ganske rigtigt et stort problem med latency'en kun ganske få plugins har zero latency. Men der findes et snedigt program der hedder:

Liveprofessor, som stort set kun hoster plugins men det er her underordnet hvem der har lavet plugin ... hvor Waves kun understøtter egne og så nogle få fra Sonnox.

Men i Liveprofessor er der ingen begrænsninger, bare der bliver sat et høj samplerate lydkort og en fornuftig buffersize, men da du har pænt med ram er det ikke et problem at få din roundtrip ned på omkring 2ms incl. plugins, bare du vælger dem lidt med omhu. Men Smart EQ Live, Nutron Elements og CLA Mixhub kører alle eller kan køre i Zero Latency.

Du har helt ret med klangene der betyder latency ikke noget. Og jeg går da også og overvejer de to plugins/hardware ting fra TC som noget jeg måske vil på et eller andet tidspunkt.

Men da jeg ofte laver AV opgaver med en enkelt taler bruger jeg bare et lille usb lydkort fra Art og her er jeg meget glad for Liveprofessor og her bruger bare en enkelt instans af AVA EQ fra Harrison til at notche de få feed der måtte komme.

Men så her i sommers skulle jeg på en håndfuld jobs hvor jeg skulle lære mig kringelkrogene på Presonus Studiolive 24R at kende, fordi de alle havde valgt at gå over på inear og have medhøret med færdigmixet fra øvelokalet.

Så jeg købte mig 16R versionen at øve mig på, og her kan man altså få adgang til 1176, La2A, Pulten EQ og Neve EQ emuleringer som opfører sig meget troværdigt og uden særligt meget latency 0,7 ms tror jeg vist det er - alt i et 1U og så kan det være at jeg udvider med TC klangene senere. Men det gode er at kablingen fra Mac til lydkort/mixer er bare et ethernet kabel.

Det har været et sundt valg for mig, næsten ingenting at slæbe på og de klassiske værktøjer hvis man har brug for dem ... men der er så også noget andet: Jim Yakabuski der laver Van Halen og Julio Inglesias forslår at man holder sig nede på det absolutte antal mikrofoner og det er en 10 stykker ialt til langt de fleste ting ... og det mærkelige er at man faktisk har skabt problemer for sig selv i mixet ved hælde det som man syntes skulle til på over og under hver tam og tingeltangel. Jeg laver nu ofte en slags Glyn John/Tchad Blake kombi og sætter blot 4 mikrofoner på et trommesæt, bevares mikrofonerne koster lidt mere.

Jeg ville foreslå at du får fat i et RME lydkort, og Liveprofessor og så CLA Mixhub, du kan så køre med instanser af Renaissance Reverb fra waves hist og her i dine kanaler, og ellers gøre brug af Liveprofessors cues/snapshots:

http://audiostrom.com

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvad med at gå pedal vejen?

Man kan efterhånden få meget seriøse effekt enheder. Eventide, Strymon, Empress osv.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg er desværre ikke til det der pedal hejs, syntes ikke det er ret fedt at have i hånden.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg glemte lige at komme ind på hvorfor CLA mixhub og Liveprofessor er sådan et snedigt match, I Waves Multirack kan man ikke splitte og summere signaler ... men i Liveprofessor kan man især splitte, så man i en bucket laver FOH lyden og i nabo bucket'en lægger selvsamme kanaler bare til et medhør (i stereo) fordi hvis man er på almindelige skråkasser, skal man jo være yderst varsom med at have komprimering sat til, ligesom at kassen jo kunne kræve en helt anden equalizering end fronten. grænsen er vist 48 kanaler, hvilket selvfølgelig kan gå hen og blive lidt trangt hvis man skal have rigtigt mange medhørs systemer.

Hvis nu vi spørger Waves pænt om ikke de til livebrug kunne se fordelen ved at bucket'sne kom i størrelsen 16 monokanaler i stedet for??? så ville man på sin Computer kunne have det som jeg har i min Presonus 16R med en vilkårligt lydkort valgt. Jeg tror sgu jeg punker dem for det nu her nede i Frankfurt.

--sd

Nyt svar