Rør forstærker til spansk guitar ?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Rør forstærker til spansk guitar ?

Indlæg af Kimex »

Bandet , og jeg, skal spille til en reception . og vi skal spille et par numrene, hvor spiller jeg på min spanske guitar.
Jeg prøvede først med min laney akustisk forstærker. og jeg syntes det var rædselsfuldt. Jeg har ,så, prøvet med min,
rørforstærker her hjemme. Og det syntes jeg er meget bedre. det er også en billig laney CUB12.
Vores lydmand vil sikkert gerne have at jeg spiller igennem hans PA anlæg. Som sikkert er ganske godt. Men jeg føler mig ikke tryg ved det. Han lagde chorus på min ukulele :)
Så jeg er nødt til at tage en snak om lyden til min guitar, hvis han vil have det gennem PA anlægget.
men er det simpelthen sådan at en rørforstærker er det bedste til formålet ? Eller er det bare lydmanden som ikke laver lyden til min guitar godt nok ? Akustiske forstærkere er jeg ikke så begejstret for.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Spanske guitarer lyder fantastisk, men det med piezo pickup på dem er ganske skrækkeligt, hver gang jeg ser en akustisk guitar finder jeg en mikrofon frem, for den lyder hverken godt inde i hulrummet eller nede ved strengene. Hvis du kan gøre noget ved lyden så du afleverer det godt vil det være en god ide, hvis du har en holdning til hvordan det skal lyde i anlægget må du aftale det med lydmanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg plejer at spille med min Alhambra gennem min AX8 og derefter i PA anlæg. Det kan bringes til at lyde ret godt. Men det kræver lidt. Allerhelst skal der laves en IR, der 'oversætter' Piezo signalet til en mikrofons EQ kurve.

Hvis du synes rørforstærkeren lyder godt, er det jo fint, men det mest almindelige er at køre direkte i PA - evt. med en eller anden lille DI-box / preamp imellem.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Jeg synes min Alhambra lød virkelig godt gennem en Roland AC-60 (har den ikke længere), og har også testet forstærkere fra AER med godt resultat. I begge tilfælde har det været en blend mellem indbygget mikrofon og piezo.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hald skrev:Spanske guitarer lyder fantastisk, men det med piezo pickup på dem er ganske skrækkeligt, hver gang jeg ser en akustisk guitar finder jeg en mikrofon frem, for den lyder hverken godt inde i hulrummet eller nede ved strengene. Hvis du kan gøre noget ved lyden så du afleverer det godt vil det være en god ide, hvis du har en holdning til hvordan det skal lyde i anlægget må du aftale det med lydmanden.
Tak . jeg fik en snak med lydmanden i dag. jeg efterstræber at komme så tæt på lyden , som guitaren har uden forstærkning. jeg ser ingen grund til rumklang, og slet ikke chorus. De effekter, gør imø. ikke noget godt for guitarens lyd. jeg har både piezo pickup og mic i min guitar. Jeg syntes altså at piezo pickuppen lyder bedst, men micen skal da prøves af. jeg vil spille igennem en lille SubZero rør forstærker. den koster kun 1200 kr. men jeg syntes den er overraskende god til prisen. og jeg har den stående i øvelokalet.
Forøvrigt optager jeg altid guitar via en kondenser mikrofon når jeg sidder herhjemme med lydkortet. Og det er selvom jeg har AX8.
Jeg føler et eller andet sted at lyden fra guitaren gengives bedst via min rørforstærker. Men mon ikke det er individuelt .

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Jeg plejer at spille med min Alhambra gennem min AX8 og derefter i PA anlæg. Det kan bringes til at lyde ret godt. Men det kræver lidt. Allerhelst skal der laves en IR, der 'oversætter' Piezo signalet til en mikrofons EQ kurve.

Tak.
Hvis du synes rørforstærkeren lyder godt, er det jo fint, men det mest almindelige er at køre direkte i PA - evt. med en eller anden lille DI-box / preamp imellem.
Jeg har faktisk AX8, men det bliver for besværligt , for mig, at bruge den med bandet. Jeg er sikker på at AX8 kan lave en god lyd, men for mig går det mere ud på at gengive guitarens lyd så korrekt som muligt. Ikke at finde en god lyd via en akustisk forstærker eller AX8.
PA anlægget er da også en mulighed jeg har luftet. Men jeg må indrømme at jeg foretrækker rørforstærkeren. jeg har faktisk spillet via PA anlægget og DI- boks, dog med stålstrenge.
Der er også det´at lydmanden er der ikke altid når vi øver, så med den lyd han laver kan jeg ikke øve så meget med. og jeg syntes at lyden har stor indvirkning på den måde jeg spiller på og mine anslag på strengende med fingrene , og min indlevelse.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

scofield skrev:Jeg synes min Alhambra lød virkelig godt gennem en Roland AC-60 (har den ikke længere), og har også testet forstærkere fra AER med godt resultat. I begge tilfælde har det været en blend mellem indbygget mikrofon og piezo.
Tak.
Jeg har ikke prøvet disse forstærkere. Jeg har en Fender Acoustasonic 30, tror jeg den hedder. Den siger min , dog, heller ikke så meget.
Men jeg må prøve lidt forskelligt, både akustiske forstærkere og rør.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Prøv en Yamaha THR5a, den kan det du søger, og kan køre stereo ud gennem hovedtlf jack.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

the songcabinet skrev:Prøv en Yamaha THR5a, den kan det du søger, og kan køre stereo ud gennem hovedtlf jack.
Lyd eksemplerne jeg har hørt lyder godt, men måske jeg ville savne noget lydstyrke.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Kimex skrev:
the songcabinet skrev:Prøv en Yamaha THR5a, den kan det du søger, og kan køre stereo ud gennem hovedtlf jack.
Lyd eksemplerne jeg har hørt lyder godt, men måske jeg ville savne noget lydstyrke.
Hvis du kan få jack ud i pa, så Kan den spille højt.

Men hvis du vil have volumen, så kan du også prøve en Yamaha silent gtr. Den kan du plugge i hvadsomhelst og skrue op uden feedback.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

the songcabinet skrev:
Kimex skrev:
the songcabinet skrev:Prøv en Yamaha THR5a, den kan det du søger, og kan køre stereo ud gennem hovedtlf jack.
Lyd eksemplerne jeg har hørt lyder godt, men måske jeg ville savne noget lydstyrke.
Hvis du kan få jack ud i pa, så Kan den spille højt.

Men hvis du vil have volumen, så kan du også prøve en Yamaha silent gtr. Den kan du plugge i hvadsomhelst og skrue op uden feedback.
Under alle omstændigheder er det en lille spændende og mobil forstærker.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det virker lidt som om, du virkelig gerne vil undgå de løsninger alle andre bruger.

Hvis du gerne vil høre lyden af din guitar som den lyder, er mikrofon eneste vej frem.

Hvis det af forskellige årsager ikke er muligt, så må man jo bruge det indbyggede system, og det sender alle andre i PA.

Det må man jo så køre igennem forskellig processering for at få det til at lyde som du vil have det. Jeg bruger min AX8 til at få lyden så tæt på som den ville lyde med en mikrofon. Der er mange andre muligheder. Det involverer alt sammen en eller anden boks mellem PA og guitar. Om det er en THR5 en simpel DI box eller en AX8 handler i sidste ende om smag. Du kunne også kigge på, om der findes en Fishman Aura model, der kan det du vil.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Det virker lidt som om, du virkelig gerne vil undgå de løsninger alle andre bruger.

Hvis du gerne vil høre lyden af din guitar som den lyder, er mikrofon eneste vej frem.

Hvis det af forskellige årsager ikke er muligt, så må man jo bruge det indbyggede system, og det sender alle andre i PA.

Det må man jo så køre igennem forskellig processering for at få det til at lyde som du vil have det. Jeg bruger min AX8 til at få lyden så tæt på som den ville lyde med en mikrofon. Der er mange andre muligheder. Det involverer alt sammen en eller anden boks mellem PA og guitar. Om det er en THR5 en simpel DI box eller en AX8 handler i sidste ende om smag. Du kunne også kigge på, om der findes en Fishman Aura model, der kan det du vil.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jeg har tidligere spillet fra PA anlægget via en DI-box, men der ligger også det i det , at jeg ikke helt har tiltro til at vores lydmand laver en ordentlig lyd. Han ved meget om lydteknik, men er ikke musiker, og på det punkt syntes jeg at han af og til har udvist dårlig smag.
Vi har en udmærket guitarist, der som du, er ingeniør, som foruden viden på det tekniske område også er meget musikalsk.
Jeg vil prøve at overtale ham til på en skånsom måde at hjælpe lydmanden lidt på vej mhst. guitarerne.
Vores lydmand har tænkt sig at slutte en DI-box til min forstærker, så jeg kan høre min forstærker og han samtidigt kan høre det i PA-anlægget.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Kimex skrev:
Smittefar skrev:Det virker lidt som om, du virkelig gerne vil undgå de løsninger alle andre bruger.

Hvis du gerne vil høre lyden af din guitar som den lyder, er mikrofon eneste vej frem.

Hvis det af forskellige årsager ikke er muligt, så må man jo bruge det indbyggede system, og det sender alle andre i PA.

Det må man jo så køre igennem forskellig processering for at få det til at lyde som du vil have det. Jeg bruger min AX8 til at få lyden så tæt på som den ville lyde med en mikrofon. Der er mange andre muligheder. Det involverer alt sammen en eller anden boks mellem PA og guitar. Om det er en THR5 en simpel DI box eller en AX8 handler i sidste ende om smag. Du kunne også kigge på, om der findes en Fishman Aura model, der kan det du vil.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jeg har tidligere spillet fra PA anlægget via en DI-box, men der ligger også det i det , at jeg ikke helt har tiltro til at vores lydmand laver en ordentlig lyd. Han ved meget om lydteknik, men er ikke musiker, og på det punkt syntes jeg at han af og til har udvist dårlig smag.
Vi har en udmærket guitarist, der som du, er ingeniør, som foruden viden på det tekniske område også er meget musikalsk.
Jeg vil prøve at overtale ham til på en skånsom måde at hjælpe lydmanden lidt på vej mhst. guitarerne.
Vores lydmand har tænkt sig at slutte en DI-box til min forstærker, så jeg kan høre min forstærker og han samtidigt kan høre det i PA-anlægget.
Men så er det jo der, problemet ligger. Snak med lydmanden, og hvis I ikke kan blive enige, må I finde en anden lydmand.

Nyt svar