Lyd til skolekoncert i telt

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Lyd til skolekoncert i telt

Indlæg af Mp76 »

Hej alle i skarpe lydfolk

Jeg er nyt medlem her på foraet, men har været flittig læser gennem mange år, da der altid har været masser af super tips til alt med lyd. Nu er jeg dog løbet ind et problem, som der sikkert er nogle skarpe lydfolk, der måske et par tips til at løse.

Jeg er ansat som musiklærer på en større skole, og er derfor ansvarlig for afviklingen af skolekoncerter, musicals osv. Har efterhånden styr på de fleste arrangementer, dog er der et enkelt, som bliver ved med at frustrerer mig. Hvert år afholder vi forårskoncert, hvor alt alt, hvad der kan skrabes sammen af mennesker bliver inviteret. Dvs 700 mennesker til kombineret spisning og koncert i et kæmpe telt(ca. 10x40m). Problemet er, at børnene synger lavt og folk i telt snakker højt, så det er svært at få nok volume på fronten uden fronten feeder. Anlægget er en lejet HK Contour cta 2x top og bund front, styret af skolens Soundcraft ui24r mixer. Scenen er placeret i den ene af teltet, højtalerne er placeret traditionelt, umiddelbart foran scenen i hver side. Jeg bruger 2 Røde NT5 mikrofoner på sangerne (mellem 10-20). Mikrofonerne står ca. 30 cm fra sangerne lidt hævet oppe og peger ned på dem. Alt under 250hz er skåret væk på EQ'en og de værste feedback frekvenser er dykket med grafisk eq på fronten. Der er ingen sang i monitors på scenen, kun lidt klaver/guitar sangerne kan støtte sig til.

Nogle ideer til knække den? :?

--mp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Velkommen til, sår'n rigtig.. :)

Du har selv skrevet opskriften på problemet.
Mp76 skrev:... børnene synger lavt og folk i telt snakker højt...
Børnene skal op i lydstyrke, og forældre skal ses ikke høres!

Måske flere højttalere fordelt længere ned i teltet kan hæve det generelle lydtryk uden at lave det højere nær scenen, det vil være urimeligt at højttalerne ved scenen skal spille hele teltet op.

Ellers er du ude i headsets og trådløs til dem der synger, det kræver flere kanaler og mere der kan gå galt, men du får også kilden meget tættere på mikrofonerne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

10 - 20 sangere, som endda synger lavt, er lige det mindste når du bruger kor-mics. Og når du kun har 2, så bliver det endnu værre, specielt med NT5, de feeder virkelig nemt.
Har du ikke nogen mulighed for at give hver af børnene en håndholdt mic?

Ellers, prøv at leje 4 stk AKG 535, de er MEGET nemmere at styre på et kor, med hensyn til feedback.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvis det skal blive rigtigt godt, så tror jeg du skal ud i en kombination af de forslag, der nævnes her. Arbejd med placering af både mikrofoner og kor (stil dem f.eks. i to niveauer), og prøv evt. nogle andres mics. som Amolin foreslår.

Dernæst ville noget mere anlæg helt sikkert også være godt. 2 stk. CTA front og bund er dybest set for lidt til 700 mennesker i et stort telt. Særligt når du skal forstærke ting som kor, bliver det super vigtigt, at anlægget ikke er presset til det yderste, da det blot øger risikoen for feedback. Hvis det er muligt, så ville jeg doble op på front, så der i hvert fald er 2 toppe og bunde i hver side, og så ville jeg få fat i nogle delay-højtalere. 40 m. er temmelig langt at skulle kaste lyden, og det er næppe det, som CTAerne er dimensioneret til. Samtidig kan du med et delaysystem slippe afsted med at spille lidt lavere på fronten, da lyden jo bliver hjulpet på vej af delayhøjtalerne længere nede i teltet.
Den helt lækre løsning ville sikkert være at få et lydfirma til at stå for hele entreprisen. Så kan de levere alt det nødvendige grej, og så er det ikke voldsomt meget dyrere at få en prof. tekniker med. Det kræver selvfølgelig, at der er økonomi til det :)
Stille og uroligt

Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Indlæg af Mp76 »

Hej Alle

Tak for alle de super konstruktive kommentarer.

Med hensyn til økonomien, så er den bestemt en faktor. Ideen er at finde et fornuftigt kompromis mellem lydkvalitet/lydniveau og leje/køb af udstyr, da min skoleleder er lidt lunken, ved at bruge penge på lydudstyr, som han nok ikke helt forstår nødvendigheden af. Kort sagt: Det skal lyde godt, men må ikke koste det store! Suk!

I forhold til at forældrene skal holde mund under sangene, så har vi efterhånden opgivet det. De snakker løs, som til den lokale byfest (der er også fadøl og flæskesteg i lange bane), og specielt når det ikke lige er deres lille prinsesse, der er på scenen. Lydniveauet fra børnene forsøger vi helt sikkert at få op, men det er sgu sommetider som vinden blæser, da det er børn fra 6-15 år.

Vi har ikke så mange mikrofoner, at hvert barn kan få en mikrofon, men det har jeg overvejet at leje, så måske de kunne stå to og to. Udfordringen er særligt med de helt små, som tager mikrofonen frem og tilbage, peger den væk, glemmer den osv, men også, at der er 10-15 indslag med forskellige kor, aldersgrupper og lydniveauer, der skal afvikles på et par timer. Tænker det måske kan være svært at få en nogenlunde homogen korlyd, ved hvert indslag?

Men tænker andre mikrofoner, en kortrappe og et par delay-højtalere kunne være inden for budgettet.
Vil det være nok at delay-højtalerne kun er toppe, hvis det er det nævnte HK contour system, de tilføjes?

Hvordan vil I anbefale at stille mikrofonerne op i forhold til koret? På række efter 3 - 1 metoden?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mp76 skrev: Vil det være nok at delay-højtalerne kun er toppe, hvis det er det nævnte HK contour system, de tilføjes?
Jeg tænker ikke at det behøver være HK længere nede i teltet, evt noget med en 15" i som selv kan flytte lidt luft hvis der ikke er plads eller råd til subs.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Indlæg af Mp76 »

Cool. Takker. :-D

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Køb nogle relative billige dynamiske mikrofoner og lad eleverne dels om dem. De kan godt være 3-4 om en mikrofon. Det vil give MEGET bedre resultat. Er selv musiklærer og har prøvet det samme som dig mange gange. JHvor i landet befinder du dag? jeg kunne eventuelt hjælpe med udstyr.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

KimSteff skrev:Køb nogle relative billige dynamiske mikrofoner og lad eleverne dels om dem. De kan godt være 3-4 om en mikrofon. Det vil give MEGET bedre resultat. Er selv musiklærer og har prøvet det samme som dig mange gange. JHvor i landet befinder du dag? jeg kunne eventuelt hjælpe med udstyr.
Ja vi er ude i noget man næsten ikke kan løses ved hjælp af teknik, med mindre der betales en pæn formue for at indleje et stk. headset pr. kor medlem og så er det alligevel ikke altid den er vinkel. KimSteff's råd er hæderligt, bare at mikrofonerne har nyre karakteristik ... men der er med forslaget også en tendens til at holde mikrofonen nede på maven i bedste Otto Leisner stil. Kun omnier kan virke dernede og omnier fanger PA'et og hyler.

Jeg syntes selv jeg har knækket koden, med trænede kor, her bruger jeg to ORTF par Heil PR32BW (altså 4 mikrofoner) fordi de har en bagside afvisning på -30 dB, det er der ingen kondensatorer der har og fordi jeg gør det med trænede kor, så står tenorene oppe bagved og jeg peger på dem fra en ca. 2 meters stativhøjde. Fletcher Munson kurven gør at man så sagtens også hører både sopraner og alter selvom de er noget uden for mikrofonernes akse. Men de to stiver sår helt inde ved sopranernes fødder.

Da ORTF par er mono kompatibel klapper jeg hvert par sammen i mono og panorerer den til hver sin PA side!

Men jeg ville stadig ikke vide mit levende råd med utrænede kor!!!!!!


--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Et kendt udtryk som nok ikke fungerer så godt med forældrene til deres fantastiske naturtalenter.

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Et kendt udtryk som nok ikke fungerer så godt med forældrene til deres fantastiske naturtalenter.

Billede
Men der abonneres på: https://www.scientificamerican.com/arti ... redirect=1 gætter jeg på???

--sd

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Et andet element af løsningen er måske også hvordan, I planlægger koncerten. Hvis der er fadøl og flæsk under selve optrædenerne, så er det klart, at forældrene snakker og larmer. Var det ikke bedre at holde de to ting lidt adskilt? Det burde ikke være umuligt at opdrage forældrene til, at man først hører en times musik og så kan der gå fest i den bagefter :) Det ville immervæk også hjælpe lidt på problemet, og det lader sig gøre andre steder - hvis blot præmissen er tydelig.
Stille og uroligt

Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Indlæg af Mp76 »

Tak for kommentarerne.

Jeg er meget enig i, hvad du siger omkring planlægningen af mad og musik, men det er skolens ledelse, desværre uenige i, så den kamp gider jeg ikke rigtig at tage mere.

KimSteff hvad er relativt billige mikrofoner? sm58? Arrangementet er tæt på Hobro.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tja, så er det svært at stille så meget op der, omend du jo kunne give dem to muligheder: 1. Flyt spisningen til efter koncerten eller 2. Brug 10.000 mere på leje af udstyr ;)

En portion håndholdte mics, f.eks. SM58, kan lejes ind til ganske små penge hos et af de lokale udlejningsfirmaer, hvis ikke lige økonomien rækker til at købe. Shure laver også en billigere version - mener den hedder PG58 - som egentlig lyder hæderligt. Den er dog ikke så holdbar som en SM58, så den skal ikke for mange gange på gulvet, hvilket jo er en ret reel risiko, når vi snakker små elever (er også selv musiklærer på en folkeskole, så jeg kender problematikken) ;)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en håndfuld af disse: https://www.thomann.de/dk/the_tbone_mb85_beta.htm som jeg er yderst tilfreds med, det er en kopi af Shures Beta58, de har også lavet en MB85 som er en kopi af SM58'eren, men den har tænd sluk knap, så kan lige se at det går galt med børn.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

MP76. Jeg bruger lidt af hvert af dynaiske mikrofoner til skolebrug. Der er et hav at vælge imellem. Jeg har brugt mellem kr.350-500 stykket for dem jeg har. Den Hald anbefaler er formentlig super fin til det du skal lave. Du skal dog ikke købe dem for billigt da de blot vil gå i stykker. Disse billige mikrofoner lyder naturligvis ikke som Shure SM58 men hvad gør det! Det er skole koncert og forældrene er ligeglade. Det er også LANGT bedre at have lidt ekstra billilge mikrofoner end kun få dyre! Specielt til skole brug.
En stor fejl jeg tit har set er at der bliver brugt alt for mange penge på det forkerte udstyr. Altså noget der er alt for "godt" i forhold til det det skal bruges til. Du kommer LANGT med fx udstyr fra Behringer eller som Hald forslår Tbone.
Jeg gider desværre ikke at køre helt til Hobro! Jeg holder til i Jelling.

Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Indlæg af Mp76 »

Har tjekket det lokale udlejningsfirma, hvor 10 stk sm58 kan lejes for beskedne 250kr. Tænker det bliver den løsning.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mp76 skrev:Har tjekket det lokale udlejningsfirma, hvor 10 stk sm58 kan lejes for beskedne 250kr. Tænker det bliver den løsning.
Klart den bedste løsning...

Må jeg spørge hvilken skole? (jeg bor i Hobro, og du skrev det var tæt på Hobro).
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
Mp76
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Hjedsbæk

Indlæg af Mp76 »

Solhverv Privatskole i Vebbestrup.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Lige en ting der stadig er væsentligt, nok det væsentligste i den her sammenhæng. Delay højtalere er et must i så langt et telt. Det er IKKE nok at leje 20 sm58 og så tro at din front skyder 40 meter i et telt. Det sker ikke!
I et 40 meter telt pakket med forældre der snakker, luftfugtighed der stiger og børn der synger lavt (selv med sm58 der nok havner nede på maven af dem) så ville jeg have 2 delay kæder for at nå hele vejen til bagenden. Toppe er rigeligt, til det. og kan som der skrives længere oppe være nærmest hvad somhelst 15 tommer agtigt.
Det der er vigtigt når du gør det er at HUSKE at delaye kasserne da det ellers bare kommer til at lyde underligt chorrus agtigt, hvis du bare har placeret højtalere længere nede uden at delaye dem. Hvis din pult ikke kan regne i meter på delays (det kan jeg ikke huske om uién kan) så er 3 ms=1 meter :-)
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Nyt svar