Bestemt guitar giver stød ved mikrofon

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
kasper76
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Hvidovre

Bestemt guitar giver stød ved mikrofon

Indlæg af kasper76 »

Hej - håber der er en klog som kan hjælpe. Når jeg bruger min stratocaster og synger samtidig får jeg stød fra mikrofonen. Dette sker ikke når jeg bruger andre guitarer. Ved godt det hjælper at jorde PA mv. men tænkte på om nogle kender problemet og om det kan løses på guitaren. Det er en ældre MIM strat fra 90'erne.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er ikke din guitar der giver dig stød, den er bare "ledning" imellem de 2 ting der kan give dig problemer, nemlig pedal/amp eller som du selv siger, PA.. Så hvis du mistænker dit PA, så start der.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Udstyret skal jordes. Det er helt lovmæssigt - og det med god grund - at beskytte dig.

Du risikerer at dø, når du leger lynafleder for udstyr, der kan være defekt.

Læs gerne indlæg #23 i denne tråd: https://gear-freak.dk/forum/thread-1337-page-2.html
Senest rettet af SustainerPlayer tors 20. jun 2019 15:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Skal da ærlig indrømme at det også er sket i vores øvelokale da vi var meget unge, og at jeg ikke fiksede det så hurtigt da underholdningsværdien når forsangeren fik stød på mikrofonen var ret høj blandt os, og det fik ham også til at spille mindre på hans guitar. Men du bør helt seriøst få det løst!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
kasper76
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Hvidovre

Indlæg af kasper76 »

Tak for svar - det er sket i 3 forskellige øvelokaler, med seperat udstyr. Altid når jeg bruger min stratocaster sker det. Det må da være noget afskærming eller noget på guitaren? Det sker som sagt aldrig når jeg benytter andre guitarer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Igen, det har intet med guitaren at gøre, det er ikke den der laver strømmen som der kan mærkes, den eneste grund til at det sker på den er fordi den har forbindelse til noget der ikke er jordet, eller fordi den er jordet og anlægget ikke er, eller begge dele der er uden jord. Det er ikke guitaren der laver strømfejlen, det kan være PA, pedaler eller din amp, eller andet der er koblet til de forskellige ting.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man må dog alligevel sige, at hvis det kun er problemet med den guitar, så kunne det være interessant at vide hvorfor?
Alle de ting der ellers er beskrevet i tråden burde være ens for alle guitarer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man må dog alligevel sige, at hvis det kun er problemet med den guitar, så kunne det være interessant at vide hvorfor?
Alle de ting der ellers er beskrevet i tråden burde være ens for alle guitarer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

jord virker kun som sikkerhed hvis alt er jordet,, men ellers , brug trådløs forbindelse mellem guitar og forstærker .
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

hvis guitaren er sådan indrettet at du har forbindelse til stel når du rører ved strengene er du jo forbundet til det du sætter kablet til , det kan sagtens være din guitarforstærker der gir dig stød , mange , specielt engelske forstærkere er tænkt til at der er jord i tilslutnings stikket. hvis du rører ved noget andet udstyr kan strømmen løbe fra din guitarforstærker gennem dig og til jord et eller andet sted. du kan sagtens måle om der ligger strøm på din forstærkers stel. det gør der ofte
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

En anden hurtig løsning er at sætte et kabel fra guitarforstærkeren til mixeren. Det behøver ikke at skulle bruge til noget - men det vil også afhjælpe problemet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Buddy76 skrev:En anden hurtig løsning er at sætte et kabel fra guitarforstærkeren til mixeren. Det behøver ikke at skulle bruge til noget - men det vil også afhjælpe problemet.
+1 Det var et simpelt men effektivt tip!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:
Buddy76 skrev:En anden hurtig løsning er at sætte et kabel fra guitarforstærkeren til mixeren. Det behøver ikke at skulle bruge til noget - men det vil også afhjælpe problemet.
+1 Det var et simpelt men effektivt tip!
Man skal bare i festival øjemed være klar over at den løse kanal også skal sidde fast i krydsfeltet, det tog mig lige lidt tid at forstå hvorfor det ikke virkede da vi lavede Balders Plads her for et par uger siden. Vi patcher jo om til hver ting på scenen og sådan noget står ikke i deres (bandets) rider og bliver derfor ikke patchet med på forhånd.

Jeg har set det udført flere gange før, med en linedriver sat på for at få konverteringen til xlr ...

--sd

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Hverken mikrofoner eller guitarer er normalt i stand til selv at lave spændings-forskelle, der er store nok til at det mærkes som stød.

Med mindre man danner statisk elektricitet ved at gnide guitaren op af sit tøj, og derefter aflader til mikrofonen. Hvis man skal bevæge sig lidt for at kunne få stød igen, så er det nok statisk elektricitet. Hvis man får stød vedvarende, eller igen lige efter man trak læberne til sig, uden at bevæge andet end læberne frem igen, så er det ikke statisk.

Hvis det ikke er statisk elektricitet.
Når man mærker elektrisk stød, må der være en spændingsforskel mellem to ting, og når det er mellem mikrofon og guitar, så kommer forskellen via kablerne fra det tilsluttede udstyr, som får strøm fra el-nettet, (mikserpult/PA hhv. guitar-forstærker).
Spændingsforskellen kan udlignes med en kortslutning, altså ved at forbinde stel på hver side med hinanden, og det er det Buddy76 skrev om.

Jorder man kun den ene side, vil man typisk få et kraftigere stød når man forbinder de to sider via sin krop. Det er altså ikke nok at "jorde" det grej vokal-mikrofonen er tilsluttet, hvis guitar-forstærkeren ikke også får en jordforbindelse (eller omvendt). Uden den indbyrdes forbindelse via en ledning, får man stød når man laver forbindelsen med sin krop.

---
Forestiller man sig en guitar, hvor man ikke rører noget metal på guitaren, der har elektrisk forbindelse til stel i jack-stikket, kan det isolere nok til at man ikke får stød. Men får man stød af andet end statisk elektricitet, så er det ikke guitaren, der trænger til en ombygning, men kilden til det lidt kildne problem.
---
Jeg har selv fremstillet ledninger specielt til udligning, i et udseende der giver et kraftigt hint om funktionen:
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... htbUctV2NB

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Problemet er i 9 ud af 10 tilfælde at din mixer sikkert er jordet, men din guitarforstærker er ikke.. Efterhånden har div guitarister lært tricket at de skal jordes med en DI når de kommer ud på en live scene...
Men hvis nu folk bare fik jord på de skide guitarforstærkere var dette problem væk.
Alle guitarforstærkere kommer jo med shukostik.. Dvs der kommer intet jord videre fra stikdåsen/stikket i vægen pga det manglende 3 ben.
Løsningen er at købe sådan en her, https://www.lavprisel.dk/lk-hybridstikp ... gL0CPD_BwE
så har du jorden med.. Hvis INTET er jordet fks i øvelokalet tager man den af da du ellers skaber problemet igen ved kun at jorde din guitarforstærker.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Gammel tråd, men stadig relevant.

https://www.lavprisel.dk/lk-hybridstikp ... gL0CPD_BwE

Det er også den løsning jeg valgte. Vælges en lang stikdåse uden jord. Og man tilslutter. Bas og guitar amp, PA, diverse forlængerledninger. Strømforsyning til pedalboard. Oa. Kan man godt regne med groundloop . Ydermere -spiller man på et instrument med pickups. Er man nødt til at holde afstand fra amp´ og forskellige elektriske enheder. Ellers påvirkes de også.

Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af Jesper Møller »

Hej Jens

Hvordan vil kæden være i det du beskriver med det hybridstik?

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hvad mener du med kæden Jesper ?
Min kæde hoppede hvertfald af her ;-)
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Stratocastere er jo notoriske for at "humme" pga singlecoil pickupperne. Det der i USA hedder "60 cycle hum" (Er det egentlig kun "50 cycle hum" i EU så? Anybody?).

Derfor skærmer man tit hele guitaren, hvor den kan skærmes (under slagpladen). Men at du ligefrem får stød lyder helt vildt. Min strat larmer altid meget mere end mine andre guitarer, da det er et design-flaw.

Men, uden at vide for meget om strøm og jord osv., kunne det måske tænkes at det havde noget med det at gøre? Igen, det lyder voldsomt at du får stød, men jeg bed blot mærke i at det kun var med straten.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Jens Ledet skrev: søn 20. feb 2022 19:37 Hvad mener du med kæden Jesper ?
Min kæde hoppede hvertfald af her ;-)
Her tror jeg der menes guitar-kæden. Altså guitar ind i hvilke pedaler, videre ind i hvilken amp osv.

Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af Jesper Møller »

Hvordan forbinder du hybridstikket til resten af udstyret mener jeg. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du sætter schukostikket fra forstærkerene i hybridstikket og hybridstikket i en stikkontakt med (dansk) jord. Så er forstærkeren jordet, og problemet forsvinder.

Desværre findes der stadig mange installationer på spillesteder og i øvelokaler uden jord.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Vindhætte på mikrofon?
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: søn 20. feb 2022 23:19 Du sætter schukostikket fra forstærkerene i hybridstikket og hybridstikket i en stikkontakt med (dansk) jord. Så er forstærkeren jordet, og problemet forsvinder.

Desværre findes der stadig mange installationer på spillesteder og i øvelokaler uden jord.
Nemli´ Jeg har ikke så meget erfaring med gigs. 40-50 gange har jeg prøvet det.
Og jeg har aldrig spillet el-guitar ved gigs. Spansk guitar, western guitar, ukulele, men mest bas. Det er mit indtryk at man skal skille groundloop fra støj fra pickupper.
Måske er hybridstikkende mere relevant i forhold til groundloop end pickupstøj. Jeg spillede på en j-bas og der kan være en del støj. Jeg havde altid en gate og en tunerpedal tilsluttet.
Jeg ved ikke hvor meget en gate hjælper mod groundloop. Men man kan få bokse, hvor man kan tilslutte flere enheder der fjerner groundloop.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jord på guitarforstærkeren hjælper primært mod at få stød (også ret vigtigt må man sige). I nogen tilfælde kan det også begrænse støj. Det fjerner på ingen måde (single coil) pickupstøj. Nogen gange skaber det et ground loop at sætte forstærkeren til jord, men så skal man løse det et andet sted.

Vi har en gang spillet i et lokale, hvor vi begik den fejl at tro, at to sidder af det samme rum var tilsluttet samme jord. Så vi tilsluttede den ene side af PA'et i den ene side af rummet og den anden side af PA'et i den anden side. Det hele var selvfølgelig forbundet gennem mixeren. Det gav støj af en anden verden. Det hele gik væk, da vi sluttede hele PA'et til i den ene side af rummet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar