Q-tip til stueakustik?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
De Pepper
Gearslæber
Gearslæber

Q-tip til stueakustik?

Indlæg Skrevet: 14. mar 2019, 23:19

Kære Lydmachinistas

Jeg er flyttet og vil bruge en stue til at optage og mixe i. Men jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst håndterer rummet ift. akustikken (nyt territorie for mig) - altså udover at jeg tænker basfælde(r), early reflections, cloud og bruge gulvtæpper (eller måske korkplader) på dele af trægulvet. Sofa, lænestole og reolværk kommer også derind. 

Her er billeder til brug for hjælp til følgende spørgsmål:

1 Plantegning.png
1 Plantegning.png (70.69 KiB) Vist 106 gange

2 monitors i v-karm eller...png
2 monitors i v-karm eller...png (309.45 KiB) Vist 106 gange

3 radiator og dør.png
3 radiator og dør.png (246.95 KiB) Vist 106 gange

4 langside to.png
4 langside to.png (298.05 KiB) Vist 106 gange

Ok, så:
1.) Vinduerne/"frontvæggen": Tænker at forlænge vindueskarmen med en træplade - men hvad skal jeg være obs på hvis jeg placerer monitors i vindueskarmen? Overvejer Focal Shape 65 som pga. "passive radiatorer fremfor basporte" netop burde kunne stå tæt op væggen (som altså er trækarm og et vindue i mit tilfælde). Eller bør de bare længere væk? Se side B i plantegning.

2.) Dørene/bagvæggen (væg E på tegning): Bør jeg treate dørene? Kan jeg undgå rockwool absorption til fordel for måske korkplader? Og hvad med basfælder her? Det ene hjørne (til højre for dørene når man kigger på dem fra rummet) kan fint holde en trekantet bastrap fra gulv til loft - men hvad den venstre side, hvor den skrå væg møder den lille stump væg inden dørkarmen starter?

3.) Vindue + radiator (væg A og C på tegning): Hvis det er cool at placere monitors i vindueskarmen, så er jeg ret sikker på at mine første early reflection points er smack oven i (halvdelen af) vinduet i venstre side og smack oven i (halvdelen af) radiatoren i højre side. What to do?

"Den store bass trap/byg-selv/akustik tråd" http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=27649 (og div. links i tråden) har givet mig mange svar, men ikke lige på disse spørgsmål. 

Håber, I kan hjælpe med et q-tip til mine ører :-)

På forhånd tak,
Niels 
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Q-tip til stueakustik?

Indlæg Skrevet: 15. mar 2019, 00:04

Nummer ét var hvis radiatioren stod på det originale sted under det store vindue og det lille vindue ikke var der, så skulle du kigge mod B, og lave hjørnebats der hvor det lille vindue og radiatoren står nu, men da det ikke kan lade sig gøre, og jeg ikke ønsker at kigge på en radiator ville jeg placere front mod A, og så lavet mobile dæmpebats så du kan lave din mix/arbejdsposition så ens fra begge sider som muligt.

Jeg ville ALDRIG placere monitors i vindueskarmen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 15. mar 2019, 08:49

Dejligt rum.

Jeg ville klart vælge, at placere et bord/studiomøbel i rummet - ud fra væg/vindue B. Det burde være muligt, at kunne få lyttepositionen på de ideelle 38% fra vinduet.
Jeg har selv gjort det i mit eget hjemmestudie:

Billede

Dit udgangspunkt er jo bedre fordi vinduespartiet fylder mindre og det er muligt at trappe ved siden af vinduerne.

Dermed flytter du også 1. reflektionspunkter længere ud, så det er nemmere at sætte absorbers op der.

Trægulv er fint at have. Jeg ville ikke lægge tæppe, kork eller andet på det. Du har jo loftshøjde nok, til at lave en fornuftig cloud.

Cloud, absorbers og traps - sammen med møblerne skal nok give et fint udgangspunkt.
Brugeravatar
De Pepper
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 24. mar 2019, 21:08

Hald skrev:Nummer ét var hvis radiatioren stod på det originale sted under det store vindue og det lille vindue ikke var der, så skulle du kigge mod B, og lave hjørnebats der hvor det lille vindue og radiatoren står nu, men da det ikke kan lade sig gøre, og jeg ikke ønsker at kigge på en radiator ville jeg placere front mod A, og så lavet mobile dæmpebats så du kan lave din mix/arbejdsposition så ens fra begge sider som muligt.

Jeg ville ALDRIG placere monitors i vindueskarmen.

Tak for dit svar, Hald (og beklager mit sene ditto).

Ok, side A (og C) er nærmest inddraget til sofa og reol mv., så jeg hænger på side B. Udfordringen er så - som du siger med afsæt i side A - at sikre størst mulig symmetri i det hele taget med fx mobile dæmpebats. Den tænker jeg liger over :-)
Brugeravatar
De Pepper
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 24. mar 2019, 21:15

SustainerPlayer skrev:Dejligt rum.

Jeg ville klart vælge, at placere et bord/studiomøbel i rummet - ud fra væg/vindue B. Det burde være muligt, at kunne få lyttepositionen på de ideelle 38% fra vinduet.
Jeg har selv gjort det i mit eget hjemmestudie:

Billede

Dit udgangspunkt er jo bedre fordi vinduespartiet fylder mindre og det er muligt at trappe ved siden af vinduerne.

Dermed flytter du også 1. reflektionspunkter længere ud, så det er nemmere at sætte absorbers op der.

Trægulv er fint at have. Jeg ville ikke lægge tæppe, kork eller andet på det. Du har jo loftshøjde nok, til at lave en fornuftig cloud.

Cloud, absorbers og traps - sammen med møblerne skal nok give et fint udgangspunkt.

Tak for dit svar, SustainerPlayer (og beklager mit sene ditto).

Jeg skal lige være med på de 38% - er det et wavelength agtigt gyldent snit at placere lyttepositionen 38% af rummet længde væk fra endevæggen (vinduerne i vores tilfælde?

- det vil æde lidt rum, men gode pointer ift. et stuidiemøbel og trapping v siden af vinderne.

I øvrigt Superfedt rum du har lavet dig der! - fandt din byggetråd, megafedt projekt!

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"