Basstraps - et par spørgsmål..

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
TJJ
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Danmark

Basstraps - et par spørgsmål..

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 11:15

Hej alle

Jeg har omsider overgivet mig til at brænde det sidste af mit ‘akustik-skum’ rituelt og har allieret mig med en tømrer - så er der nogen, der kan hjælpe med følgende:

I alle de instruktioner jeg har set i forhold til DIY cornertraps, har trapsene en anseelig størrelse, og jeg har desværre et relativt lille rum - 350 x 280 - at gøre godt med. Det giver lidt udfordringer i forhold til superchunks, som nogle kalder det, hvor der i alle instruktioner er tale om at halvere ulden og så splitte halvdelen til trekanter og stable - hvilket jo er let, men de fylder massivt i rummet.

Så, er der nogen, der ved, om jeg kan slippe afsted med at splitte en gang mere og lave “halve” superchunks (ja det er vel bare chunks, så :lol: ) til hjørnerne, eller bliver det så småt, at det kan være ligemeget?

Desuden, stof til at beklæde fronter: Hvor køber I det? Og hvad skal jeg vælge - gerne meget konkret, tak. Materiale, tykkelse etc. Udseendet er ligegyldigt.

Er der nogen, der har erfaring med - og allerhelst en tegning/instruktion til at lave mobile chunks - for der sidder en dør 15 cm fra det ene hjørne, så kan ikke sætte noget fast op der.

Og det sidste; i et andet hjørne - modsat døren - går der en indmuret skorsten igennem fra gulv til loft, hvilket vil sige, at der reelt er to hjørner i et hjørne, hvis det giver mening. Altså skorstenen er der, hvor corner-trappen egentlig skulle være. Er det så dobbelt op på cornertraps? Eller beklæde skorstenen med noget? Uanset bliver det jo ikke symmetrisk.

På forhånd tak for alle input :)

Stor hilsen Thomas
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Basstraps - et par spørgsmål..

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 11:31

TJJ skrev: eller bliver det så småt, at det kan være ligemeget?

Der er en vis sammenligning mellem akustisk regulering og tissemænd: småt er bedre end slet ingenting.

Desuden, stof til at beklæde fronter: Hvor køber I det? Og hvad skal jeg vælge - gerne meget konkret, tak. Materiale, tykkelse etc. Udseendet er ligegyldigt.

Jeg fandt noget "rå bomuld" som var meget åbent eller kig evt. på hør, som kan være ret porøst:
https://www.stofdepotet.dk/shop/100%25- ... 0684p.html

Det vigtige er, at det ikke er for lukket og fintmasket.

Og det sidste; i et andet hjørne - modsat døren - går der en indmuret skorsten igennem fra gulv til loft, hvilket vil sige, at der reelt er to hjørner i et hjørne, hvis det giver mening. Altså skorstenen er der, hvor corner-trappen egentlig skulle være. Er det så dobbelt op på cornertraps? Eller beklæde skorstenen med noget? Uanset bliver det jo ikke symmetrisk.

Teknisk set dobbelt op, ja. Symmetri er vigtigt, men det trumfer ikke nødvendigvis at man så skal undvære dæmpning der.
Brugeravatar
TJJ
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 13:47

Ha ha ha :lol: - knap så “super” chunks it is then.. Og dobbelt op på traps ved skorstenen, tjek.

Kan stoffet blive for porøst? Jeg mener, de der rockwool-fibre skal jo helst blive derinde, tænker jeg. Og findes der overhovedet et begreb/mål for stof-porøsitet, så jeg ved, hvad jeg skal spørge dumt efter :)

Tak for hjælpen - igen :)

Vh Thomas
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 14:34

Holger skrev:Der er en vis sammenligning mellem akustisk regulering og tissemænd: småt er bedre end slet ingenting.

Hvordan med målene, er længden/størrelsen vigtigere end tykkelsen? :lol:

TJJ skrev:Desuden, stof til at beklæde fronter: Hvor køber I det? Og hvad skal jeg vælge - gerne meget konkret, tak. Materiale, tykkelse etc. Udseendet er ligegyldigt.

Det med stof er der vist flere tråde om emnet der kan søges frem. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 15:49

TJJ skrev:Kan stoffet blive for porøst? Jeg mener, de der rockwool-fibre skal jo helst blive derinde, tænker jeg. Og findes der overhovedet et begreb/mål for stof-porøsitet, så jeg ved, hvad jeg skal spørge dumt efter :)

Rockwool-fibrene er ikke farlige med mindre du rører ved dem og kradser dig. De er ikke giftige eller lign.

Vælger du terrænbatts eller lign., så fnulrer de heller ikke eller separeres over tid. Dvs. der er intet at være bange for når du vælger stof.

Testen til om stoffer er OK er om du kan puste på stoffet og mærke at der kommer lidt luft igennem på bagsiden.
Brugeravatar
Hugo
Forum Donator
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg Skrevet: 2. feb 2020, 22:43

https://www.stofogstil.dk/metervarer

Her har jeg/vi købt meget, de har alt. Biligt og dyrt
Brugeravatar
TJJ
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 3. feb 2020, 13:04

Cool, tak :)

Jamen så har jeg vist ikke flere undskyldninger - så snart jeg er færdig med en vokal, skal der bygges :)

Stor hilsen Thomas
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 8. feb 2020, 12:42

Jeg mener vi skaffede mit i Stof2000
https://stof2000.dk/metervarer/bomuldslaerred ...... i mit tilfælde blev det: https://stof2000.dk/bomuldslaerred-gots ... hvid-1lb-m

Det fungerer. Der kommer ikke rockwool ud på mit gulv, men dæmpeeffekten er som den skal være, så det er heller ikke for fint.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
TJJ
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 10. feb 2020, 11:35

Cool, tak :-)

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"