Tegning af ny pult til hjemmestudie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Tegning af ny pult til hjemmestudie

Indlæg af Benjamin »

Hej Folks
Jeg har i de seneste dage arbejdet på at få tegningerne færdige til min nye hjemmepult/DAW control center.
Nu er jeg lykkeligvis for mit erhverv en bedre designer end lydtekniker, hvorfor det er muligt at jeg på den tekniske side har overset et eller andet.

Jeg har regnet lidt på det økonomiske og jeg regner med at kunne bygge pulten for under 2.000 kr. inkl. kabler, stik og diverse kontakter, rackskinner etc.
Den skal laves i MDF, en køkkenbordplade fra Ikea og ender i massive træ.

Jeg glæder mig sgu'til min far kommer og hjælper mig med at bygge den i løbet af foråret (forhåbentlig). Han får et mix, og jeg får en lækker pult.:-D

Hvad synes i?

Mange hilsner
Benjamin
Vedhæftede filer
studiemobel_2_01.jpg
studiemobel_2_01.jpg (62.78 KiB) Vist 3066 gange
studiemobel_2_05.jpg
studiemobel_2_05.jpg (39.25 KiB) Vist 3066 gange
studiemobel_2_03.jpg
studiemobel_2_03.jpg (19.18 KiB) Vist 3059 gange
studiemobel_2_02.jpg
studiemobel_2_02.jpg (20.57 KiB) Vist 3062 gange
studiemobel_2_06.jpg
studiemobel_2_06.jpg (26.43 KiB) Vist 3061 gange
Senest rettet af Benjamin ons 18. mar 2009 18:13, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Ahhh, ser superlækkert, minimalistisk og gennemført ud!

Det minder dejligt meget om diverse elektro-piano/orgler fra 70'erne!
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ser super svedigt ud!

Men lydmæssigt er det ikke optimalt. Du er bedre tjent med højttalerne på stativer bag ved og en pult der er lavere, mindre, afrundet eller ude til siderne.

Der vil komme noget kamfiltereffekt fra bordfladerne og mit gæt er at det vil være ret hørbart. I et ikke-optimeret rum er det dog nok langt fra det største problem.

Jeg har lavet en del lyttetest på den slags konstruktioner og det er desværre ret hørbart. Flyttes højttalerne ud til siderne eller bag bordet på egne stativer, så oplever jeg en forbedring på 25-50%! Det samme herhjemme hvor jeg bor i min hjemmebio. Minipods på tv møbel? Kamfilter en masse! Ud på stativer rykket 40 cm væk? Gone.

Hvis du fortsætter med konstruktionen så skal du minimum købe nogle Valhalla Technology VT Feet for at undgå vibrationer fra højttalere til bordet, men det hjælper selvfølgelig ikke på akustiskken.

Jeg skamferer lige dit smukke design med rød akustisk maling :-D
Vedhæftede filer
Billede 11.png
Billede 11.png (248.9 KiB) Vist 2994 gange

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Holger skrev:Det ser super svedigt ud.

Men lydmæssigt er det ikke optimalt. Du er bedre tjent med højttalerne på stativer bag ved og en pult der er lavere, mindre, afrundet eller ude til siderne.

Der vil komme noget kamfiltereffekt fra bordfladerne og mit gæt er at det vil være ret hørbart. I en ikke optimeret rum er det dog nok langt fra det største problem.

Jeg har lavet en del lyttetest på den slags konstruktioner og det er enormt hørbart. Flyttes højttalerne ud til siderne eller bag bordet på egne stativer, så oplever jeg en forbedring på 25-50%!

Hvis du fortsætter med konstruktionen så skal du minimum købe nogle Valhalla Tech VT Feet for at undgå vibrationer fra højttalere til bordet, men det hjælper selvfølgelig ikke på akustiskken.
Hvad mener du med "...eller ude til siderne".. altså du mener monitors stillet på stativer på siderne af pulten?
Så kunne muligheden også være at lave pulten 2/3 bred (altså kun 2 x 19" rack) og så netop få plads til monitors på siderne...


PS: hvordan forhindrer man problematikken i større studier, hvor der tit står små monitors på meter-broen? Har man trappet sig ud af problemerne+
Jeg har også overvejet nogle absorberende fødder eller lign. til monitors. Tjekker lige Valhalla ud.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Benjamin skrev: Hvad mener du med "...eller ude til siderne".. altså du mener monitors stillet på stativer på siderne af pulten?
Ja. Det kommer dog an på hvor tæt du sidder, da du ikke må komme til at sidde forkert i trekanten (se monitor FAQ'en). Så det er muligvis ikke en god løsning for dig.
Så kunne muligheden også være at lave pulten 2/3 bred (altså kun 2 x 19" rack) og så netop få plads til monitors på siderne...
Måske!
PS: hvordan forhindrer man problematikken i større studier, hvor der tit står små monitors på meter-broen? Har man trappet sig ud af problemerne+
Nej, trapping har ingen effekt her. Vi taler kamfilter effekt og en problematik lige omkring små nearfields og mixeren eller pulten.

Det er absolut heller ikke alle studier der har et par NS-10'er flydende på meterbroen og stort set alle producenter fraråder det netop pga. kamfiltereffekt. Med en meget smal meterbro er problemet primært lyden fra selve mixerens/pultens "bord"flade.

I dit tilfælde skal du deale med begge dele! Du har nemlig også en pæn stor flade der hvor monitors står. Den bliver ikke køn lydmæssigt.

VT Feet kan købes i Hi Fi klubben eller direkte på hjemmesiden http://www.valhalla-technology.dk/ De er særdeles effektivt mht. vibrationsdæmpning.

Et lidt dyrere alternativ til VT Feet er http://www.primacoustic.com/recoil-home.htm recoil stabilizer. Forhandles af Futureware.dk i DK. Jeg vil ikke anbefale dig at købe noget som vinkler monitors dog.

En anden ting med dit bord er højden på monitors kontra højden på skærmen. Pas på du ikke får ondt i nakken når du skal kigge på meget ned, eller at du alternativt ikke kan høre diskanten ordentligt fra monitors.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Ja. Det kommer dog an på hvor tæt du sidder, da du ikke må komme til at sidde forkert i trekanten (se monitor FAQ'en). Så det er muligvis ikke en god løsning for dig.
Det er jeg helt med på...

Jeg vil prøve at retænke scenariet igen - hvordan ved jeg ikke... hvis du så rummet, ville du i det hele taget undre dig over at imn kæreste har tilladt en 85x180 cm stor pult. :-)

Hvad er (skum)fidusen ved Valhalla fødderne? De virker umiddelbart "bare" til at være lavet af regulært skumgummi. Sådan ser de i hvert flad ud ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I don't know. Det er i hvert fald særdeles komprimeret og fast i kvaliteten, føles ikke som alm. skum/gummi.

Har testet det mod alm. skum og det er væsentligt mere vibrationsdæmpende, selv af store højttalere. Det gav en kæmpe forskel i studiet, især dengang jeg havde Minipods på bordet (som er væk nu). Nu har jeg VT Feet 15 under min Klein + Hummel O 300 D på stativerne.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Den ser da for bad ass ud den pult! Var det ikke en ide at sætte den i produktion? :-D Jeg vil sgu gerne ligge billet ind på en i hvert fald! :wink:

Holger har fuldstændig ret mht. til lyden. Det sagt, så er der jo masser af mennesker der har deres højtalere til at stå på meter broen.

Ham her (Manny Marroquin) lader da ikke til at være synderligt hæmmet af det. :lol:
Billede

Jeg har sgu også mine stående på samme måde, og det gør mig ikke det store.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Jeg forstår i øvrigt ikke helt det der med at sætte dem på stativer bag ved bordet/konsollen. Vil det ikke i store træk give samme effekt?

Altså eksempelvis som her:
Billede

Spiller de ikke stadig bare lige ned i bordet, og for den sags skyld ind bag i skærmen?

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Den ser da for bad ass ud den pult! Var det ikke en ide at sætte den i produktion? Jeg vil sgu gerne ligge billet ind på en i hvert fald!
Jeg er super spændt på at se det færdige resultat - men jeg vil selvfølgelig lige overveje de lydmæssige pros/cons - for det er klart at jeg ikke ønsker at ende op med en flot pult... og grimme mix :-D
Men jeg tror faktisk på at der er et marked for sådanne små pulte - dem jeg har kunnet finde sutter big time. De minder mig om kontormøbler købt hos den lokale kontorforsyning - og ikke fra en møbelbutik med sans for andet end funktionalitet. De to ting kan jo sagtens gå hånd i hånd.
Jeg har i øvrigt glemt at skrive at benene er fra Hay og koster 1000 kr. - bare for god ordens skyld.

Kenneth, jeg siger til når båndet begynder at rulle i Polen - så bliver du den første på ventelisten :-)

Holger, hvad er det der gør at du ikke har problemer med kamfiltereffekt og reflektion i din pult?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bech5 skrev:Jeg forstår i øvrigt ikke helt det der med at sætte dem på stativer bag ved bordet/konsollen. Vil det ikke i store træk give samme effekt?

Altså eksempelvis som her:
Billede

Spiller de ikke stadig bare lige ned i bordet, og for den sags skyld ind bag i skærmen?
Jo, det er stadig langt fra optimalt (højttalerne spiller dog ikke ind i skærmen direkte, det er synsbedrag).

Derfor har jeg heller ikke det bord længere.

Mit nye setup ser helt anderledes ud, med skærmen placeret bag/på linie med monitors og ikke rigtig noget "bord" foran og udstyret placeret nede til siden.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Benjamin skal du have kontakter i Polen?
skriver noder

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

bryla skrev:Benjamin skal du have kontakter i Polen?
Hehe tjaaa.... nu tror jeg lige jeg bygger en pult først - så må vi se på det :-)
Men ellers ved jeg jo hvor jeg kan henvende mig!

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Nu har jeg hurtigt prøvet at lave et udkast med monitors på stativer - og 19" rack cuttet af i bredden.
Jeg er grundet plads i privaten nødt til at tænke rackmuligheden ind i pulten - og synes stadig det sidder bedst i arbejdshøjde, og ikke eks. under pulten.

meeen... det er fandemer ikke megen arbejdsplads tilbage.
Vedhæftede filer
studiemobel_small.jpg
studiemobel_small.jpg (113.51 KiB) Vist 2870 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du får vinklet de der speakers indad så ser det faktisk lidt mere fornuftigt ud lydmæssigt, er mit gæt.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

:-D selvfølgelig skal de vinkles... bare rolig :-)
Jeg har bare ikke lige en monitor i 3D så jeg rotere den...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flotte stativer i øvrigt, hvad er det? Er der sand i?

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Stativerne er PMC - jeg ved faktisk ke om der er sand i dem. Jeg har ikke stativer pt., så jeg skulle finde nogle til illutrationen og synes faktisk at de hører til i den pænere ende.
http://www.pmc-speakers.com/122.html


EDIT: PMC stands koster ca. 3.000 kr - ikke møgdyre, men heller ikke billige
Senest rettet af Benjamin ons 18. mar 2009 18:15, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
hbuus
Forum Donator
Indlæg: 543
Sted: Østjylland

Indlæg af hbuus »

Benjamin, hvis du savner inspiration, så faldt jeg lige over denne tråd:
http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... ought.html
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Jeg mener jeg tidligere har tjekket tråden - og jeg tør næsten ikke tjekke den ud... for så kommer der bare ny inspiration til designet :-)

Default avatar
hbuus
Forum Donator
Indlæg: 543
Sted: Østjylland

Indlæg af hbuus »

Hehe! :)
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.

Nyt svar