SÅ skal Hr.Find ENDELIG bygge hjemmestuide! M.billeder

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Re: SÅ skal Hr.Find ENDELIG bygge hjemmestuide! M.billeder

Indlæg af T.Find »

Megl: Jeg kan jo af goe grunde ikke undvære bordet, så noget absorberende på bordet? Som hvad foreksempel? Og hvodan finder jeg ud af hvor reflektionerne rammer? Du mener ikke seriøst at du forslår mig at bore hul i mit bord vel? Så tror jeg bare jeg lever med de refleksioner.

Hvodan har du selv gjort?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Megl:
jeg er nået til den konklusion at jeg ikke gør noget ved bordet, jeg lever med de refleksioner der nu engang er. Jeg får smidt resten af absorberne op, venter til jeg har penge og køber det pyramideskum jeg skl bruge. Måske kan der bliver råd til et studioRTA bord engang men det er kun fordi jeg syntes det ser fedt ud :wink:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

T.Find skrev:Og hvodan finder jeg ud af hvor reflektionerne rammer?
Hvis du ikke kan se det på øjemål, så læg et spejl på bordet - der hvor du kan se en højtaler rammer en refleksion.

Og jo - jeg mener det med at lave huller i bordet helt seriøst!

/megl

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

det var sgu smart. Jamen så bliver jeg jo nødt til at prøve når det ikke er svære :) Har du selv lavet huller megl?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

T.Find skrev:det var sgu smart. Jamen så bliver jeg jo nødt til at prøve når det ikke er svære :) Har du selv lavet huller megl?
Nej, for jeg har ingen refleksioner fra bordet som det står nu

/megl

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

har du mulighed for at tage et billede så jeg kan se? Inspiration
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Er det ikke i høj grad volumen af det afspillede materiale der afgør hvor slemt det står til med reflektioner?
Kan godt være jeg spørger dumt.
Deaktiveret

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Er det ikke i høj grad volumen af det afspillede materiale der afgør hvor slemt det står til med reflektioner?
NEJ !

Alle de "underlige" effekter/fenomener af "Dårlig akustik i lokalet", er normalt IKKE afhængige af den Volumen der spilles med. Det betyder også at selvom det "bare" er et "Sengeværelse Studio" hvor der spilles lavt, vil en resonans ved f.eks. 66Hz, altid farve din Bas-lyd, ligemeget hvro højt/lavt du spiller.
Eneste undtagelse jeg kan komme på, er at ørest følsomhed, for de forskellige frekvenser, ændres sig afhængigt af lydtrykket (kaldet Fletcher-Munson kurver).
Men selve de fysiske fenomener som REFLEKSION, forekommer ved alle lydstyrker.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Så har jeg godtnok noget jeg skal have flyttet om på i weekenden :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

haha, ja man lærer noget nyt hver dag? :)

Steand: dvs. det har en del betydning mht til bordet? Foruden at borer huller i bordet som megl var inde på, hvad har du så af alternativer? Gøre bordet smallere måske??
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Nå, lidt status pt: Jeg mangler at rykke bordet tilbage, få skiftet til rockwool i den cloud, lave 2 absorbere til, tæppe på og gardin/persienne op. Der sker ikke meget lige pt men her er lige t billede.

- Nogen ideer til det med bordet??
Vedhæftede filer
CIMG0772.JPG
CIMG0772.JPG (41.47 KiB) Vist 1689 gange
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Sidder de traps på væggen bag dig? Så tror jeg du skulle få lavet en der var smallere og længere til at hænge oppe i 90 graders vinklen mellem væg og loft... Men måske sofaen klarer det?
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

T.Find skrev:haha, ja man lærer noget nyt hver dag? :)

Steand: dvs. det har en del betydning mht til bordet? Foruden at borer huller i bordet som megl var inde på, hvad har du så af alternativer? Gøre bordet smallere måske??
Det er jo slet ikke sikkert det er et problem med bordet ... få nu rykket det hele på plads og lavet nogle tests ;-)

/megl

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

megl: :oops: ja, det har du jo ret i. Der bliver lavet lidt test's i aften tror jeg :)

Bjerre: Ja, det er væggen bag i mig, jeg ved ikke om sofaen har nogen betydning. Det er menningen der skal pyramideskum op istedet men pengene er ikke til det pt så der er kommet 100mm rockwool op istedet. Jeg syntes der er en væsentlig forskel efter de er kommet op og den lange i 90 grader tror jeg ikke bliver aktuel, jeg gider simpelthen ikke. Du tænker den skulle virke som en bass trap?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

T.Find skrev:megl: :oops: ja, det har du jo ret i. Der bliver lavet lidt test's i aften tror jeg :)

Bjerre: Ja, det er væggen bag i mig, jeg ved ikke om sofaen har nogen betydning. Det er menningen der skal pyramideskum op istedet men pengene er ikke til det pt så der er kommet 100mm rockwool op istedet. Jeg syntes der er en væsentlig forskel efter de er kommet op og den lange i 90 grader tror jeg ikke bliver aktuel, jeg gider simpelthen ikke. Du tænker den skulle virke som en bass trap?
Lige præcis. Jeg har selv udlukkende behandlet mit kontrolrum med DIY 100mm rockwool basstraps og det virker fantastisk. :-D Basfrekvenserne skulle lige præcis være de mest problematiske og med de DIY basstraps, dækker man stort set alle frekvenser (or so I've heard) så jeg har ikke fundet det nødvendigt at behandle mit rum yderligere med andre materialer...
Det jeg har læst mig frem til er, at det er de 90-graders vinkler der er det største problem i de mest gængse home-recording setups. Da lyden bevæger sig 3 demensionelt rundt i rummet, behøver man ikke at behandle den samme væg ved gulv/væg vinklen og loft/væg vinklen. Bare den ene af dem er. Og der står din sofa vist ret godt som en basstrap.

Jeg har DIY basstraps i alle fire hjørner fra gulv til luft, alle fire 90-graders vinkler ved loft/væg samlingen, en på væggen foran mig(bagved skærm og monitors), en cloud bestående af to i en smallere udgave, og en hængende i wire fra loftet på hver side af, hvor jeg sidder.

Efter det, (og en lille gang tweak af mine monitors) har jeg ingen problemer haft med mine mix, når jeg hører dem andre steder end i kontrolrummet :-D
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

hmmmmmmmmm, jeg ved sku ikke helt. Jeg overvejede det i starten men...., ja måske. Hvis jeg laver dem som dem jeg har i hjørnerne så ville det nok blive ok. Det må på tegnebrættet :) Jeg havde tænkt på at man måske kunne købe nogle "pølsepude betræk" i ikea og fylde med rockwool og så smide op hele vejen rundt? Det blir nok for mærkeligt :puke:

Ang. pyramideskummet så var det ment som diffusere bag mig og bag højtalerne samt i siderne ved lyttepositionen. Om det skulle være bedre med rockwoolen som nu aner jeg ikke så det skal jeg liuge ha læst op på. Men tak for inputtet Bjerre, dem mellem loft/væg ryge med i kogekeddlen igen :wink:
Har du mulighed for at poste et billede eventuelt?

Når, så vil jeg sku ryge ned og træne! :twisted:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Kontrolrum med DIY basstraps på hver side, en lille cloud og en i 90-gradersvinklen mellem væg og loft over bordet og en bag skærmen.
Kontrolrum med DIY basstraps på hver side, en lille cloud og en i 90-gradersvinklen mellem væg og loft over bordet og en bag skærmen.
rsz_125022010148.jpg (67.75 KiB) Vist 1424 gange
Over bordet set nedefra
Over bordet set nedefra
rsz_125022010150.jpg (50.94 KiB) Vist 1423 gange
Væg til loft traps i tre hjørner af rummet (i det sidste er døren :( )
Væg til loft traps i tre hjørner af rummet (i det sidste er døren :( )
rsz_125022010149.jpg (55.3 KiB) Vist 1423 gange
Trap mellem loft og væg venstre side af rummet
Trap mellem loft og væg venstre side af rummet
rsz_125022010151.jpg (61.34 KiB) Vist 1423 gange
Som man måske kan se, har jeg brugt alm. rockwool, hvilket gør at traps'ne buler lidt hist og her. Rockofon plader eller tærrenbats er skulle være bedre og mere formstabile. Men det var vist også det du brugte, ikke?
Vedhæftede filer
Trap mellem loft og væg højre side
Trap mellem loft og væg højre side
rsz_125022010155.jpg (51.01 KiB) Vist 1419 gange
Bagvæggen
Bagvæggen
rsz_125022010153.jpg (60.27 KiB) Vist 1415 gange
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Indlæg: 673
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Hvorfor hænger dine sko i lampen ;)?
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]



Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Se evt. Bjerre's billeder af hans rum i "Vis mig dit Studie" tråden, hvor han skriver følgende:
Bjerre skrev:Converse allstars er uundværlige :!: Som trommeslager er de min luckycharm, og dem i loftet hænger ikke sammen mere. Alt det sved der er løbet ned i dem på jobs, har ætset alt limen væk
Det er ikke Tue's Converse, medmindre de altså deler sko! og så er det pænt uhygiejniskt!
:sweden:

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Bjerre:Fedt med de sko i loftet! Det er satme charme. Jo, jeg har brugt terrænbatts i det hele. Jeg overvejer lidt de skrå der :)
Furland: Vi deler kun g-streng fra stripper jobs. :shock: :wink:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

Furland skrev:Se evt. Bjerre's billeder af hans rum i "Vis mig dit Studie" tråden, hvor han skriver følgende:
Bjerre skrev:Converse allstars er uundværlige :!: Som trommeslager er de min luckycharm, og dem i loftet hænger ikke sammen mere. Alt det sved der er løbet ned i dem på jobs, har ætset alt limen væk
Det er ikke Tue's Converse, medmindre de altså deler sko! og så er det pænt uhygiejniskt!
http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_tossing

Søren Sømand

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

wtf! Det er bjerres crackhouse!!!!
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
rip59
Forum Donator
Indlæg: 216
Sted: SAXtorp, Skåne, Sweden.

Indlæg af rip59 »

Det ser jo rigtigt godt ud :thumbup:


Rip

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

nå, ja der er ikke sket meget mer siden sidst. Jeg mangler stadig 2 traps og så liiige noget "finjustering" af møbler/bord/højtalere men det har taget form. Jeg poster nogle billeder her senere idag når jeg er kmmet hjem fra job. Jeg har ligget vandret med arbejde OG så skal man jo giftes, eller, ha en kirkelig velsignelse som det vist hedder når man ER gift i forvejen. Det var kun på kommunen såå nu skal det store kirkebryllup stå til sommer og det kræver lidt planlægning :puke: Men anyways, i aften kommer der lidt fler billeder :)
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Nyt svar