DIY Basstraps

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Re: DIY Basstraps

Indlæg af steand »

MEN: 10 cm tyk materiale placeret direkte på væggen vil absorbere mere end 5 cm materiale placeret 5 cm fra væggen. Og derfor er superchunken rent performance-mæssigt en bedre løsning.
MEN: 10cm på væggen er kun marginalt bedre end 5cm + 5cm luft. Så de sidste 5 cm er spild af ressourcersom 10cm på væggen.
Det kan du også se ud af datablade på f.eks. ROCKFON's plader, hvor de er målt med forskellige afstand til Loftet.
Billede
Eller en kun 20mm tyk plade.
Billede
Derudaf kan det ses at det er meget vigtigere at få AFSTAND til væg/hjørne, end at materialet er tykt; i praksis ville jeg nok anvende en 10cm Batt i ramme ell. lign.

Faktisk skriver din ven "Ethan" også dette i den tråd du henviser til.
What matters is the total thickness from the room surface to the front edge of the panel. If you're willing to give up four inches of space you could use a 4-inch panel with no gap, or a 2-inch panel spaced off 2 inches. That gives similar results, though the 4-inch panel absorbs a tiny more.
OG her kan du se her hvor meget en forskel der er på en 40mm og en 50mm bat af samme materiale på en væg.

Billede
Billede

Der er næsten ingenting. Husk på at en alpha på 0.5, svare til -3dB, og at forskellen under 500Hz er ca. 0.1 i absorbtion, det er i praksis næsten ligegyldigt.
Det er derfor nærmest næsten misvisende at skrive
<<"Og derfor er superchunken rent performance-mæssigt en bedre løsning." >>
Da, der næppe er nogen mennesker som kan høre forskel i praksis.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

steand skrev: MEN: 10cm på væggen er kun marginalt bedre end 5cm + 5cm luft. Så de sidste 5 cm er spild af ressourcersom 10cm på væggen.
Det er sådan set det jeg har sagt hele tiden: Den på papiret bedste løsning, hvis ressourcer ikke er et issue, er de tykke traps, men den fornuftige løsning er den anden.

Det jeg desuden prøver at slå på tromme for, er at der skal altså en vis tykkelse til for at bremse bas-frekvenser - lige gyldig hvor meget luft der er bag ved nytter det ikke noget med tynde bats, hvis man går efter bassen, og det forstår jeg ikke du sætter spørgsmålstegn ved ... hvis der findes en forklaring vil jeg meget gerne høre den, for så skal jeg lige ha' revideret min viden på dette område.

/megl

Nyt svar