Kan man bruge dyner til akustik?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
SeanUP
Medlem
Indlæg: 114

Kan man bruge dyner til akustik?

Indlæg af SeanUP »

Hej, har fået hvad jeg selv lige pt. vil kalde en genial ide. Jeg vil prøve at lave akustik med dyner.
Dyner er jo bløde og absorbere godt med lyd. De er billiger end at lave batts og kræver ikke den samme tid.

har lavet corner-traps så bass hjørner er der taget højde for, de skal mere fungere som overordnede midhigh absorber.


Så vil høre om i kan se nogle grunde til ikke at bruge dyner, har tænkt på støv faktoren og vil bruge fibre dyner som ikke støver lige så meget.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Du kan prøve at læse lidt herinde, så finder du ud af hvorfor dyner ikke er en god ide.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har godt nok aldrig læst noget om dyner på det her forum. Hvorfor er det ikke en god ide?

Medlemsavatar
SeanUP
Medlem
Indlæg: 114

Indlæg af SeanUP »

mikkels skrev:Jeg har godt nok aldrig læst noget om dyner på det her forum. Hvorfor er det ikke en god ide?


Enig, hvis man kan finde en god måde at hænge dem op på (hvilket jeg har tænkt på) kan jeg ikke se det dårlige ved dem, udover øget brandfare.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

jamen hvis du ikke mener du kan få gavn af mere low-mid absorbering så er dynerne nok et fint valg..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alt hvad der "virker" er vel bedre end ingenting. I virkelighedens verden sætter rummet og dets øvrige anvendelser jo også nogle rammer.

Mange må bruge soveværelset el.lign. Måske lyder det vanvittigt, men penge er en faktor for nogen af os :roll: Dyner, seng, puder, madras,
gardiner, og tæppe, dæmper/regulere f.eks en del. Kan det indgå billigt som en stor del af den MULIGE "løsning" hvorfor så foragte dette ?

Samme gælder bogreol, visse møbler, knagen med overfrakker, eller istedet for klædeskab at lægge tøjet på åbne hylder, evt m forhæng

Al ære og respekt for dæmpning, regulering, traps, mm, men man kan vel nå et pænt stykke, og måske langt nok, med simplere midler ?

Man kunne godt ønske sig lidt flere DIY-tråde, tips, og fact, for os med mere "ydmyge" rammer, både hvad angår tid, rum, og økonomi :)

Selv har jeg en enkelt lille stue med alkove, denne skal tjene ALLE formål i livet den del af tiden jeg er i Danmark,.. go figure
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 24. feb 2013 17:24, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SeanUP
Medlem
Indlæg: 114

Indlæg af SeanUP »

Sådan kom det til at se ud ;) sat op med velcro :D
20130224_171339.jpg
20130224_171339.jpg (20.92 KiB) Vist 735 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SeanUP skrev:Sådan kom det til at se ud ;) sat op med velcro :D
Fint, og endu finere med en beskrivelse af om virkningen er som ønsket, men der skal nok lyttes lidt mere først :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Cmay
Forum Donator
Indlæg: 2425
Sted: Vejle omegn

Indlæg af Cmay »

jeg har haft dæmpet totalt med skum og dyner og hundetæpper foran vinduer. jeg købte en flaske flammehæmmer fordi det er en ren brandfælde at hænge sådan noget op men fik det ikke brugt og hev det ned igen efter kort tid på grund af netop brandfaren og så virked det til mit brug måske godt nok også lidt overkill. om en pro kunne have levet med det kan jeg ikke sige.
[b]I fear the day when the technology overlaps with our humanity. The world will only have a generation of idiots. - Albert Einstein[/b]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SeanUP skrev:har tænkt på støv faktoren og vil bruge fibre dyner som ikke støver lige så meget.
Tror, på ren og skær "fornemmelse", at disse vil være de værst tænkelige lydmæssigt, prøv for sjov skyld at
sammenligne med nogle gamle tunge fjer-dyner, hvis disse som forventet er bedre så kan løsningen m støv
være en jævnlig ryste-tur uden for :) (ikke noget problem når de nu alligevel er lette at tage ned)
Højhus skrev:Du kan prøve at læse lidt herinde, så finder du ud af hvorfor
Det kan ihvertfald tit være "anstrengene" at spørgsmålene ofte "skydes fra hoften" uden minimalt research :roll:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&p=261984

Ud over u-optimalt dyne-type, er alm. råd om placering 5-10 cm fra væg ikke fulgt, det tar 5 min at google
Cmay skrev:jeg købte en flaske flammehæmmer fordi det er en ren brandfælde at hænge sådan noget op
Spændende artikkel og video her:

http://ing.dk/artikel/90695-giftfri-dan ... d-i-verden
/Dub

Medlemsavatar
SeanUP
Medlem
Indlæg: 114

Indlæg af SeanUP »

Det endte også med at jeg købte natur dyner. Det i ser på billedet er dyner med ande fjer i :) Man kan tydeligt mærke en forskel i dæmpningen. Det gav den diskant reduction jeg havde håbet :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SeanUP skrev:Det endte også med at jeg købte natur dyner. Det i ser på billedet er dyner med ande fjer i :) Man kan tydeligt mærke en forskel i dæmpningen. Det gav den diskant reduction jeg havde håbet :)
Super ! evt kan du forsøge med at holde lidt afstand til væggen, f.eks. ved at hæfte velcroen på en liste en smule ude fra væggen så der bliver lidt hulrum bagved dynen, det skulle efter sigende give en form for "dobbeltvirkning" i visse områder, (har dog ikke selv prøvet)
/Dub

Medlemsavatar
SeanUP
Medlem
Indlæg: 114

Indlæg af SeanUP »

ja det skulle vidst have en rigtig god effekt. men indtil jeg lige for resten af værelset sat i bedre akustik, må det lige vente. :)

Nyt svar