støbt fundament vs klodset op til nyt øvelokale?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Troels1309
Medlem
Indlæg: 2

støbt fundament vs klodset op til nyt øvelokale?

Indlæg af Troels1309 »

Hej

Ja, så vil jeg også kaste mig igang med byggeri i baghaven, så jeg kan gi den gas på trommer, guitar mm. uden at forstyrre børn, kone og naboer.

Jeg er derfor ude efter, først og fremmest, at skabe et så lydtæt udhus som muligt. Huset skal bygges op helt fra grunden. Af træ.

Jeg har læst rundt herinde på forummet en del og har også været forbi John Sayers forummet flere gange (er dog ret forvirret over at alle materialer jo hedder noget andet på engelsk, men det er jo en helt anden sag)

Jeg er kommet frem til at det, selvfølgelig, skal bygges som en rum-i-rum konstruktion, med vægge og (nedsænket) loft under devisen masse-luft-masse. Men det er egentlig ikke mit første dillemma.

Til at starte med er jeg ret meget i tvivl om, hvordan gulvkonstruktionen skal laves, hvilket jo har stor indflydelse på hvordan hele byggeriet skal startes op.

Inden jeg gik på nettet og læste igennem alle de dejlige diskussioner herinde, var jeg jo af den opdragelse at flydende gulv var sagen, idet man så vidt muligt skal opnå et rum-i-rummet, der ikke har nogen lydførende kontakt med konstruktionen. Jeg var derfor opsat på at konstruere rum-i-rum konstruktionen ved hjælp af enten bildæk eller den lidt dyrere (og måske lidt mere ordentlige) udgave med neopren pudder eller andet lignende. Og derefter bygge resten af rummet ovenpå det flydende gulv.

Meeeen, nu er jeg jo så kommet i tvivl. For det første synes jeg at have mødt udsagn (både her og på John Sayers) om, at det er noget af en præcisionsopgave at lægge et ordentligt flydende gulv. At det netop kræver enorm omhyggelighed, opmåling samt eksakt viden om hvilke tunge ting, der skal stå hvor i rummet, for at man kan lave et flydende gulv, der reelt virker lyddæmpende. Jeg ville nødigt bruge masser af tid og penge på det flydende gulv, hvis det ender med ingen virkning at have, eller som nogen også skriver, at have den direkte modsatte virkningen, hvor neoprenpudden bliver belastet så meget at den ender med at blive reelt lydledende.

Meeeen, men, men. Så har jeg jo også læst mig frem til, at flydende gulv måske endda ikke er nødvendigt, hvis der bygges på et betonfundament. I fri luft, that is. Jeg er fuldt ud klar over at, lyden kan ledes ud til andre værelser gennem fundamentet i et større hus, men når det nu blot er øvelokalet i sit helt eget hus, kan det så undværes? Altså under devisen om at lyden vil blive ledt ned i fundamentet og derfra ned i jorden og derfor ikke skabe gener for naboer mm. Men er det rigtigt?????
Og hvis det er rigtigt, ville der så stadig ikke kunne blive ledt lyd ned i fundamentet og derfra ud i ydervæggene og dermed ud i luften???

Altså, hvad vil give den bedste lyddæmpning:
!. Støbt fundament med flydende gulv
2. Støbt fundament UDEN flydende gulv
3. Kun sokkelsten med flydende gulv
4. Kun sokkelsten UDEN flydende gulv (med denne mulighed er vel ikke brugbar? For hvis huset er klodset op på den måde, så er der jo reelt luft under, og luft --> lydbærende)

Har i nogle meninger?
Fundament eller ikke?
Flydende gulv eller ikke?

Håber I har tid til at give et besyv med

Vh, Troels

Default avatar
Troels1309
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Troels1309 »

Anyone????

Nogen der har en mening?
Støbt fundament eller punktfundament? Hvad holder lyden bedst inde?

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Gammel tråd, som der desværre aldrig kom nogen svar på, for jeg sidder i noget nær præcis samme situation i dag. Det er f.eks. den her tråd, som også får mig til at overveje, om jeg behøver det: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewt ... f=2&t=8173
Nogen der kan byde ind?

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Ingen der kan byde ind?

Nyt svar