Regulering/indretning af øvelokale/liverum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Regulering/indretning af øvelokale/liverum

Indlæg af beetlebum »

Jeg er i den heldige situation, at jeg snart skal igang med at indrette et øvelokale/studie i vores nye hus og har brug for hjælp ift. at få et vellydende rum. Rummet skal både kunne fungere som øvelokale, indspilningsrum og desuden skal der være et "kontrolrumssetup" i den ene ende.

Rummet er ca. 40 kvm. Pt. med osb-plader på væggene, betongulv og troldtekt loft. Dimensionerne er ca. 5-6 x 7-8 meter.

Jeg har egentlig tænkt mig at regulere rummet hen af vejen, efterhånden som jeg får erfaringer med, hvordan det lyder, men jeg har brug for input ift nogle mere grundlæggende ting:

Gulv: Jeg overvejer enten at male gulvet eller lægge et billigt laminatgulv. Spørgsmålet er hvad der vil være bedst? Vil det være merprisen værd at ofre et billigt trægulv?

Skillevæg: For at adskille rummet fra et fyrrum i den ene ende, skal der bygges en skillevæg. Ved den skillevæg er der ikke plads til superchunks i hjørnerne pga. vinduer. Derfor overvejer jeg at lave væggen som en stor absorber. Den behøver ikke lydisolere sønderligt meget, så en mulighed kunne være at sætte osb-/gipsplade bagpå og så lave 100 mm tærrenbats med stof/lister foran. Er det en god løsning eller det bedre at lave en almindelig skillevæg og så hænge et antal absorbere på?

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Slet ingen, der har et input?

Særligt ift. væggen, hvor jeg er noget i tvivl om, hvorvidt min ide giver mening.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg står lidt i samme situation, og skal i fremtiden have lavet rammer med terrænbats i og stof om battet. Men for ikke at ødelægge udsyn kan man lave en sektion med Acryl plade i..

F.eks. ca 100cm bred (passer med et terrænbatt erhverv)

Så hæve rammen op på et sæt hjul så man kan flytte dæmpning rundt eller rulle det væk efter behov.
Billede
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00288657/

Så er man i 70 ca. så ville jeg nok smide et "vindue" i hvis det er til trommer (mål lige selv efter da dette er løse-inde-i-hovedet-ideer)
http://www.jemogfix.dk/Acrylplader-tilb ... mm_9013832
Den skal skæres op i 3 stykker, så passer det med 1m i bredten og at man kan lave 3 bats med 50cm høje vinduer.
Og så slutte af i toppen med batts igen. Alt efter højde ønsker kan man skærer de 60cm høje batts op og fordele 30cm over og under vinduet.

Jeg vil sætte træ imellem hver sektion for at gøre det stærk, og vil måske rille til vinduet eller montere det nemt med små billige trælister.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Budget?
2 dimensionalt rum?
Præcis mål og ikke bare indenfor 3 træskolængder.
Er der måske vinduer og døre i rummet?
Skal det bare lyde dejligt, eller skal naboen ikke kunne høre når du tæver trommerne?
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Højhus skrev:Budget?
2 dimensionalt rum?
Præcis mål og ikke bare indenfor 3 træskolængder.
Er der måske vinduer og døre i rummet?
Skal det bare lyde dejligt, eller skal naboen ikke kunne høre når du tæver trommerne?
Hermed lidt mere præcis info :-)

Rummet er (når skillevæggen er bygget) 6 x 8 x 2,5 m.

Der er vinduer/døre ca. som skitseret på nendenstående tegning. Vinduerne går helt op til skillevæggen, hvorfor man ikke rigtigt kan lave noget dæmpning i hjørnerne. Til gengæld er væggen ikke bygget endnu, hvorfor ideen er opstået til at lave den lukket på bagsiden (osb-plade eller gips) og så fylde den med terrænbatts og sætte stof foran (altså på den side, som kan ses på tegningen). Men er det overkill eller en god ide?

Loftet er som nævnt troltekt, så det regner jeg ikke med at gøre noget ved.

Budgettet er sådan set ikke et issue, ud over at det skal være DIY og at jeg ikke gider bruge penge på dyr regulering men tænker at bygge selv. Hvis et trægulv er meget bedre end laminat, så køber jeg det, men hvis det ikke gør den store forskel, så vælger jeg et billigt laminatgulv.

Der er langt til naboerne, så det handler udelukkende om regulering af akustikken. Jeg har fem broadband absorbers nu, som jeg har tænkt mig at hænge op, men som jeg skrev, så tænker jeg at regulere det hen af vejen. I første omgang handler det om væggen, da den jo ikke kan laves om, når først den er bygget.
Vedhæftede filer
skitse.png
skitse.png (388.75 KiB) Vist 4068 gange

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Se det var jo noget helt andet :-D

Det kunne sagtens gå hen og blive helt fornuftigt.

Jeg ville som du også selv er inde på, bygge ende væggen som absorberende inde fra rummet.
Hvis du overhovedet ikke skal dæmpe støj til og fra fyrrummet, så kan du faktisk med fordel lave væggen med perforeret plade på enten den ene eller på begge sider.

Derved vil fyrrummet også fungerer som basabsorber.

Hvis du så fylder denne væg med 20 cm tærrenbats, så er det ved at være noget der batter.

Gulvet ville jeg lave flydende, det batter helt vildt samtidig er det meget overkommeligt at lave.

Dæk hele gulvet med 50 mm tærrenbats, Dæk derefter hele gulvet med alm store fortorvsfliser, smid derefter en alm gulv krydsfiner overpå hvorefter du ligger et alm billigt klik gulv med trindæmpning under.
Du skal selvfølgelig sørge for at fliser og gulv ikke kommer ud og røre ved væggene, dette kan evt. gøres med en strimmel af det der skum man bruger i flightcases 10mm tykt. Kan evt. købes på discosupport.dk
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Højhus: Din flydende gulv approach lyder som et ret overskueligt diy projekt. Men jeg kan ikke forene mig med at det skulle kunne gøre det ud for en løsning med eksempelvis neopren-opklodsning. Er 50 mm terrænbattsne ikke for rigide til det? Har du selv erfaring med det? Og har du et link til noget data på det kontra en klassisk flydende gulv konstruktion? Oplys mig - det lyder spændende :)

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Erfaring og ikke mindst den der bog der hedder build it like thempros :wink:
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Tusind tak for svar!

Væggen: Jeg har overvejet det med at gøre den åben, men fyret larmer en lille smule, så jeg er bange for, at det ikke går at lave den perforeret. Men det skal nok komme an på lidt nærmere overvejelser - væggen vil jo stadig isolere en del, selvom pladen er perforeret. Hvor meget skal pladen være perforeret for at få en effekt? Og hvilken slags plade vil man bruge der?

Gulvet: Spædende ide med det flydende gulv. Jeg troede kun man gjorde den slags pga. isolation - men det har også en regulerende effekt? Er det fordi mindre bas forplanter sig ud i resten af konstruktionen eller fungerer gulvet som en form for absorber?

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Man kan købe sådan noget perforeret masonit plade, de kan helt sikkert hjælpe dig på tømrehandlen.

Dit rum er så stort så dine problem frekvenser ligger rimeliget dybt, så et flydende gulv vil have en effekt dernede.

Væggen ind til fyret skal du nok bare give 2 lag gips på fyr siden og lave den så dybe med isolering du orker og budgettet kan holde til :)
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Højhus skrev:Erfaring og ikke mindst den der bog der hedder build it like thempros :wink:
Cool burger. Det skal jeg da lige have kigget på :)

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Højhus skrev:Erfaring og ikke mindst den der bog der hedder build it like thempros :wink:
Er det den her?
http://fs1.uclg.ru/books/pdf/1356077674 ... e_Pros.pdf
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Nu hader jeg selv at støde på uafsluttede tråde, så hermed lige en opfølgning, da jeg nu langt om længe er kommet videre med projektet. Det tog så lige to år, men rummet lød rigtigt godt som det var, og så er man jo knap så ivrig efter at komme igang.

Jeg mangler stadig lidt lys og vil formentlig også lave noget mere regulering, da jeg har en del terrænbatts til overs. Men nu skal jeg lige have dannet mig et indtryk af rummet først.

Indtil videre er jeg super tilfreds. Vægen med stof fungerer rigtig godt, og gulvet havde faktisk også en kæmpe effekt selvom jeg blot lagde fire mm undergulv og så et billigt laminatgulv.

I får lige lidt billeder fra processen her, og så poster jeg nok lidt flere, når det er færdigindrettet:
IMG_2438.JPG
IMG_2438.JPG (1.87 MiB) Vist 2185 gange
IMG_2446.JPG
IMG_2446.JPG (2.32 MiB) Vist 2185 gange
IMG_2454.JPG
IMG_2454.JPG (1.78 MiB) Vist 2185 gange
IMG_2467.JPG
IMG_2467.JPG (2.09 MiB) Vist 2185 gange
IMG_2504.JPG
IMG_2504.JPG (1.95 MiB) Vist 2185 gange
I den her video kan man se, hvordan lokalet så ud, inden vægen og det nye gulv:



Tak for hjælpen endnu engang!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt, tak for update med billeder og video! :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar