Hej fellow Lydmaskinister
Jeg er lige kommet hjem fra et oplysningsmøde hos SKAT og blev lidt foruroliget, så jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med, og kan svare på et par spørgsmål?
Min kone og jeg har lejet et hus som er en ombygget lade, for enden af huset er der bygget en lejlighed som jeg vil indrette til et lydstudie, studiet skal bruges til erhverv. Jeg ved at hvis man har en liberal virksomhed skal man ikke søge om tilladelse til at bruge en del af bygningen til erhverv men....
- Er lydproduktion et liberalt erhverv? (Man fremstiller vel i virkeligheden et produkt)
- Skal jeg søge om tilladelse for at kunne bruge lejligheden til lydproduktion?
- Kan man trække lokalet fra i skat hvis ikke man har en seperat erhvervs-lejekontrakt?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt, det vil være så ærgeligt hvis ikke det kan lade sig gøre.
(Det skal siges at jeg gerne må lave studiet for min udlejer)
Jeg fandt dette link der forklarer lidt om emnet:
http://www.odense.dk/erhverv/byggeri-gr ... egen-bolig
Lydstudie/erhverv i privatlejemål, må man det?
Ja, nej (med mindre du støjer over grænseværdien, som er lavere i tætte beboelsesområder) og ja (med visse krav, fx at det er separat og egentligt erhvervsrelateret, dvs. ikke hobby).
Så alt sammen gode nyheder.
Så alt sammen gode nyheder.
Mener ikke du behøves at have en særskilt erhvervslejekontrakt for at lade den del af omkostningerne indgå i virksomhedens skatteregnskab. Men som de skriver, erhvervslokalet skal være registreret således i BBR (Bygnings- og Boligregistret), hvor også andelen af det samlede bygningsareal vil fremgå. Det er ikke givet at lokalet kan få erhvervsstatus, eftersom der kan være lokalplaner eller andre regulativer som forhindrer det. Hvis det kan godkendes vil det gælde alle udgifter til lokalet, leje, strøm, forsikring, rengøring osv.- Kan man trække lokalet fra i skat hvis ikke man har en seperat erhvervs-lejekontrakt?
I tilfælde af lokalet benyttes til andet end erhvervsformål, dvs. hvis Skat vurderer det også fungerer som privat opholdssted, gæsteværelse, opmagasinering eller andet, er det i realiteten kun muligt at lade andre erhvervsrelaterede driftsmidler indgå i regnskabet.
Du bør i hvert fald indhente konkret svar fra Skat.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Jeg mener ikke at lokalet partout skal registreres i BBR blot af fradragsmæssige årsager. Her er til lidt mere og ret brugbar info:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083512
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083512
Ved godt der er undtagelser, jeg har selv haft både fuldt og delvist erhverv i privaten. Siger blot det er sikrest at konsultere Skat inden man begynder at trække tingene fra.
Hvis man vil trække samtlige omkostninger mener jeg nu stadig det skal være registreret som erhvervslejemål. Og som boligejer kan også ejendomsværdiskatten indgå i fordelingen. Det er ikke altid lige nemt at hitte ud af, hvis ikke man er bekendt med de seneste regler osv.
Under bemærk
Fradrag for udgifter til arbejdsværelse i hjemmet anerkendes sjældent, fordi de anses for private, og dermed ikke fradragsberettigede udgifter.
Hvis man vil trække samtlige omkostninger mener jeg nu stadig det skal være registreret som erhvervslejemål. Og som boligejer kan også ejendomsværdiskatten indgå i fordelingen. Det er ikke altid lige nemt at hitte ud af, hvis ikke man er bekendt med de seneste regler osv.
Under bemærk
Fradrag for udgifter til arbejdsværelse i hjemmet anerkendes sjældent, fordi de anses for private, og dermed ikke fradragsberettigede udgifter.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Ja, det er lidt kompliceret og ikke altid at det kan betale sig at faktisk registrere arealet som erhverv. Det skyldes bl.a., at mens visse fradrag bliver større, så bliver man også beskattet ved salg af ejendommen.Fabian skrev:Ved godt der er undtagelser, jeg har selv haft både fuldt og delvist erhverv i privaten. Siger blot det er sikrest at konsultere Skat inden man begynder at trække tingene fra.
Hvis man vil trække samtlige omkostninger mener jeg nu stadig det skal være registreret som erhvervslejemål. Og som boligejer kan også ejendomsværdiskatten indgå i fordelingen. Det er ikke altid lige nemt at hitte ud af, hvis ikke man er bekendt med de seneste regler osv.
Ja, men læs videre Så længe rummet er klart ombygget og ikke kan bruges som alm. værelse, så godkendes det normalt også uden BBR-ændring. Så "kontorer" godkendes sjældent i privaten. Der er til gengæld netop et eksempel på et godkendt musikrum på Skats hjemmeside.Under bemærk
Fradrag for udgifter til arbejdsværelse i hjemmet anerkendes sjældent, fordi de anses for private, og dermed ikke fradragsberettigede udgifter.
Dette er hvad jeg husker mine revisorer har fortalt mig gennem tiderne.