BassTraps til et rum uden hjørner?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kilo Peter
Forum Donator
Indlæg: 124
Sted: København N

BassTraps til et rum uden hjørner?

Indlæg af Kilo Peter »

Hej lydmaskiner.

Jeg overtager 1. marts et studielokale, som har nogle meget "alternative" hjørner.
Jeg ved derfor ikke, hvordan jeg skal placere eventuelle basstraps.
Mit rum er på ca. 22 kvadratmeter. Væggene og loftet er af træ. Gulvet er flydende trægulv.

Billede

Alle fire hjørner er svære at komme til. 2 hjørner har indhug til hylder, nederst til højre i billedet står døren i vejen, og øverst til højre er der egentlig ikke noget hjørne...
(Loftet er ligeledes ujævnt. Loftet går et hak ned 50cm før det møder væggen. )
Jeg tænker, at rummet måske er designet sådan, netop af hensyn til akustik. Så umiddelbart er det en god ting, eller hvad?

Men hvordan griber jeg det her an på den bedste måde ift. placering af bass traps?
Alle tutorials viser kun, hvordan man lydregulerer et firkantet rum.

Håber I kan hjælpe med inputs.

PS: Jeg har allerede gennemlæst hele den store tråd om basstraps/akustik, uden at det gav mig svar på mit spørgsmål.

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Hey Peter.

Prøv at skriv dimensionerne på dit rum. Ummidelbart tænker jeg at du skal sidde den anden vej. Så du har døren i ryggen. Det vigtigste er at du har så langt til væggen bagved dig som overhovedet muligt for at minimere de stående bølger. Og smid evt også et billede op så vi kan se hvordan rummet ser ud. Jeg ville overveje at forsøge at lukke de to "huller" i front væggen (væggen modsat døren) Så du for en lige front væg. Symmetri er vitalt. Send dimensioner og hvilket monitors du har i rummet :-D

-- Jakob

Nyt svar