dæmpning diskant - bagvæg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Ro9
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Aalborg

dæmpning diskant - bagvæg

Indlæg af Ro9 »

Hej kloge hoveder!
Her checker lige en hifi-nørd ind- i håb om at kunne trække lidt på jeres studie-erfaring.

Jeg har lige bygget et nyt lytterum. Rummet er omkring 22m2, ( ombygget garage ).
Der er troldtekt lofter - monteret med isolering lige over.
Gulvet er fast. ( laminat med løst tæppe ved sofa område ) Vægge er gips. Der et lærred hængene mellem højtalerne til projekter kig. Men rummets primære funktion er musik-lytning.

Selve rummet har en udmærket "grundakkustik" - men måden jeg sidder på gør at jeg ønsker dæmpe for reflektioner/øverste frekvensområde.
Jeg sidder i en sofa op af bagvæggen - mens højtalerne står en lille meters penge ude i rummet fra modsatte væg.

Jeg har testet lidt med at holde et tæppe op - langs bagvæggen - hvilket har en positiv effekt.

Nu er det bare således at jeg ikke ønsker have et tæppe hængene på mine vægge.

Men jeg har nogle ekstra troldtekspladser - som jeg sagtens kunne montere på bagvæggen.
Men hvad er jeres erfaring med troldteksplader direkte på bagvæg - uden isolering - kontra at lave nogle hjemmelavede rammer med tærrenbatts -som ofte nævnes herinde.

Det jeg er i tvivl om er - hvorvidt troldtekts på bagvæggen vil dæmpe for meget mellemtone - og for lidt diskant - og derved dræbe dynamikken og blot reflektere diskanten som gipsvæggen gør det nu. Det samme gør sig egentligt gældende med tærrentbats - altså en bekymring for om jeg kommer til "mætte" mellemtone området for meget?

Jeg har læst en del på troldtekts hjemmeside - men deres målinger ( både med og uden isolering bagved ) stopper ved 5000hz - og derfor mangler jeg reel viden om hvorvidt de dæmper i toppen. ( op til de 20.000 hz )

Hvad vil i anbefale?

:)

vh Ronni

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil anbefale at du ikke sidder op ad bagvæggen, hvis du går op i lyd er det ikke det rigtige sted at sidde.

Derefter vil jeg igang med terrænbats, ikke kun bag lyttepositionen, men også på reflektionspunkterne, og lokalets hjørner.

Du kan benytte troldtekt uden isolering til diffuser, dvs at man kan fjerne nogle reflektioner, men kun i de høje frekvenser, det er dog også dem man nemmest kan lytte retning fra.

Du skal nok lave en lille tegning af setupet, kvm er ikke nok, længe, bredte og højde på lokalet er også vigtigt.

Hvordan vurderer du om lokalets "grundakkustik" er iorden, dette kræver lydmålinger af lokalet.

Velkommen til :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Oh lige én ting mere.. Skal det lyde "godt" eller korrekt?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar