Fordeling af strøm i studiet.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
malmros
Forum Donator
Indlæg: 12
Sted: Islands Brygge

Fordeling af strøm i studiet.

Indlæg af malmros »

Hey folks.

Jeg er i process med at optimere studiet, og har nu læst en del myter og fakts om fordeling af strøm, faser og jord.
Jeg har tre faser ind, en fælles 0 (neutral) og én jord.

Jeg tænker at dele mine faser op således her:

1 = Lys, køleskab, komfortkøling og udsugning
2 = Kontrolrum (computere, monitors, skærme, preamps, effektmaskiner og andet godt i rack)
3 = Liverum (guitarforstærkere, aktive di boxe, disp. strøm til keyboards, pedalboards, computere eller hvad end folk slæber med til en
session)
N = Fælles ( det kommer sådan fra elværkert)
Jord = Fælles (det kommer sikkert fra bygningen og er nok fælles med alle andre på njalsgade 21)


Vi har ikke nogen store tunge mixere længere der kræver alverdens strøm, så der er amp nok til det hele og lidt til.



Kh Anders

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det giver god mening, men måske det vil være smartere at kører alt lydrelateret sammen?

Guitarforstærkere er ligemeget, men hvis du kobler noget direkte på en kabel (uden om en DI) til mixeren kan du opleve støj.

Men så længe alt der ikke er en mikrofon bliver koblet igennem en DI boks, så burde det være ok.

Guitarister som synger eller har in-ears kan dog blive en forbindelse imellem i faser med flydende strømforsyninger, hvilket kan give lidt smæk over læberne når der synges.

Disclamer: Er ikke elektriker! Så tankerne er bygget på dårlige erfaringer som måske ikke har hold i sig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Hald skrev:Det giver god mening, men måske det vil være smartere at kører alt lydrelateret sammen?

Guitarforstærkere er ligemeget, men hvis du kobler noget direkte på en kabel (uden om en DI) til mixeren kan du opleve støj.

Men så længe alt der ikke er en mikrofon bliver koblet igennem en DI boks, så burde det være ok.

Guitarister som synger eller har in-ears kan dog blive en forbindelse imellem i faser med flydende strømforsyninger, hvilket kan give lidt smæk over læberne når der synges.

Disclamer: Er ikke elektriker! Så tankerne er bygget på dårlige erfaringer som måske ikke har hold i sig.
Hvis alt er jordet og til samme jordpunkt er det vel ligegyldigt?
Når du siger at det "kræver" DI boks, tænker du så her på at man på en DI boks kan løfte jorden fra (fjerner sløjfebrum) og at trafoer afkobler de stød man kan få af mikrofonerne?
Jeg har aldrig oplevet problemer de steder hvor alt er jordet til samme punkt, men har også prøvet at stå på en mark og spillet på et anlæg trukket af en hæftig dieselgenerator uden jord og blev næsten sparket i gulvet af et stød... Føj for den da... Sikkert et fedt sceneshow :dollargrin: :twisted:

Positiv hilsen
Dennis
P.S. Jeg er heller ikke elektiker!
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Default avatar
malmros
Forum Donator
Indlæg: 12
Sted: Islands Brygge

Indlæg af malmros »

Jeg talte sjovt nok med en elektriker om det for noget tid siden, og han var på ingen måde inde i lydverdenen, og ville ikke gøre sig klog på hvad der er det bedste setup i forhold til lyd. Overtænker jeg det? Skal jeg bare smide alt på én fase, og håbe sikringen holder?
Så kan jeg bruge den sidste fase til fest og farver :idea:

Nyt svar