IKEA hack - vokalboks?!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Re: IKEA hack - vokalboks?!

Indlæg af FadedMusic »

Hej!

Spændende indlæg!
Er selv i gang med at bygge mit lille hjemmestudie op og har selv været meget i tvivl om hvordan og hvorledes det skulle gøres. Jeg endte dog med at få bygget skallen i gips, og så har jeg så selv monteret rockwool og beklædt med stof indvendigt til at starte med, og så montere jeg noget skum yderst.
Det virker til det bliver en ret god løsning i forhold til havd jeg havde turde håbe, så jeg kan kun anbefale dig at kaste dig ud i det! ;)

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

I skal have mange tak for hjælpen, jeg vil ihvertfald prøve at få lavet sådan en to stykker her til weekenden, og så se hvad resultatet bliver :)

Hvis jeg vælger at lade dem stå på gulvet, skal jeg bare huske på at de skal være højere end mig? Og hvad med bredden?

Og til Halds billede:

Det ser jo nemt og overskueligt ud. De lysebrune, personen står overfor på billedet, er sådan to jeg skal prøve at lave bag mig. Det sorte der står bag ham, hvad er der for nogle?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu det er blevet lidt mere konkret i design, så kan det være du hente lidt inspiration her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=28181

Behøver slet ikke at være så massive og kæmpe.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike JezZ skrev: Og til Halds billede:

Det ser jo nemt og overskueligt ud. De lysebrune, personen står overfor på billedet, er sådan to jeg skal prøve at lave bag mig. Det sorte der står bag ham, hvad er der for nogle?
Bare ignorer dem, jeg fandt kun billedet på nettet for at vise et eksempel på bats der står på jorden, det kan gøre lige så godt på mange andre måder :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Christoffer I. N. skrev:Nu det er blevet lidt mere konkret i design, så kan det være du hente lidt inspiration her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=28181

Behøver slet ikke at være så massive og kæmpe.
Det der er en rigtig fed løsning, og det ser super nemt ud. Han har desværre bare ikke fortalt hvilke reolsystemer han har brugt. Jeg ved godt at jeg selv kan tage et smut forbi Ikea og så finde nogle, men hvad skal jeg gå efter, helst? Igen, hvor brede skal de være i forhold til mig? Og hvis de står på gulvet, evt med hjul på, så er det bare vigtigt at de er højere end mig i sidste ende? Og så er jeg ellers good to go?

Edit: Sku man ende ud i, at de er for smalle, kan man vel reelt bare sætte flere op ved siden af hinanden indtil man opnår den ønskede effekt, er det korrekt?

https://jysk.dk/opbevaring/reoler-og-ru ... ylder-hvid Sådan en som den reol, den er vel for lav? Den er175, og jeg er 186. Kan selvfølgeligt lave en mobil fod, ligesom ham, der får den op i en højere højde. Det er bare, om den ellers er ok, eller om kanterne e.l. er for smalle eller sådan noget

Der er også denne i IKEA: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70261131/ men den er kun 180 høj.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvor meget højere end mig bør den være?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ville jo umiddelbart sige, at det ville være fint med 2 batts på hver side af hjørnet, altså 4 batts i alt. Så bliver det 2 styks der måler 100x120cm. 120 kan eksempelvis bruges i højden, og så centrerer du den omkring hovedhøjde, så den dækker ca. lige meget over og under hovedhøjde bag dig.
Men det tager ikke rigtigt udgangspunkt i den der fyldte stander idé fra tidligere i tråden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er svært at svarer på da der er mange vinkler og afstande man skal kende for at give det bedste svar.
Jeg har meget grovt prøvet at illustrere med grønne pile det uønskede lyd/ekko i lokalet som du ikke ønsker i mikrofonen igen.
reflection.png
reflection.png (128.78 KiB) Vist 2494 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Christoffer I. N. skrev:Jeg ville jo umiddelbart sige, at det ville være fint med 2 batts på hver side af hjørnet, altså 4 batts i alt. Så bliver det 2 styks der måler 100x120cm. 120 kan eksempelvis bruges i højden, og så centrerer du den omkring hovedhøjde, så den dækker ca. lige meget over og under hovedhøjde bag dig.
Men det tager ikke rigtigt udgangspunkt i den der fyldte stander idé fra tidligere i tråden.
Så to korte reolsystemer, hvor man stabler 2x2 ville være bedre, eller misforstår jeg noget?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad angår optagelse, så vil mere rockwool som regel være bedre, men jeg vurderede bare, at 2x2 batts ville være fint.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Forstod bare ikke at du skrev 2x2 :) tænkte at 120 ikk er højt nok da de skal stå på gulvet.

Ah, du snakket om vokal boks? Jeg overvejer nemlig at starte med at dække det hjørne bag mig til

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg foreslår at du køber 4 batts. 1 batt måler 100x60x10cm.
2 placeres på den ene væg, 2 på den anden væg.
Placer batts'ne så de er centreret omkring din hovedhøjde, så de stikker enten 50 eller 60 cm over og under din hovedhøjde.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Christoffer I. N. skrev:Jeg foreslår at du køber 4 batts. 1 batt måler 100x60x10cm.
2 placeres på den ene væg, 2 på den anden væg.
Placer batts'ne så de er centreret omkring din hovedhøjde, så de stikker enten 50 eller 60 cm over og under din hovedhøjde.
Er nødt til at lave dem fra gulvet, da jeg ikke ønsker at hænge dem op på væggen.

50 cm over hovedet er alligevel ret meget. Hvis der ikke er plads til det i lokalet hvad skal jeg så gøre? Lavet et isoleret loft, der går henover dem?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis det bare går op til loftet er der ikke noget der kan reflektere tilbage fra muren, så det burde være godt nok, skulle de gå helt til loft dæmper det også det hjørne, som må betegnes som positivt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Fedt, tak. Men hvad med selve loftet, vil det reflektere?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er altid fint at få det dæmpet loftet, men netop fordi du står med ryggen til dæmpning, er der ikke noget lyd der kommer i den vinkel som reflektion fra væggen der kan spejle på loftet og ramme kapslen der hvor den er følsom. Men har du muligheden, så dæmp loftet også, du kan jo teste først ved lige at lægge et tæppe eller dyne over den trekant du indspiller i. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det vil være besværligt at fjerne eller rette på lofts-dæmpningen, hvorimod dine standere vil kunne flyttes til andre positioner, når du skal mixe eller lave andet i rummet, hvor akustikken skal være mere symmetrisk. Jeg ved ikke hvor stor indflydelse det vil have, men skævvredet akustik-dæmpning fra sådan et enkelt hjørne, er nok ikke at foretrække.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Altså jeg tænker at det selvf. ikke går helt op til loftet, da jeg jo skal kunne bevæge dem, og ikke ville kunne det hvis de flugter 100% :) Men hvis der er få centimeter under loftet gør vel ikke så meget?

Men Hald, er der ikke noget med at tæpper ikke rigtigt har nogen effekt?

Christoffer, hvad mener du med et skævvredet akustik-dæmpning? Fik fornemmelsen af at du synes det var en glimrende idé, eller er det med tanke på dæmpning af loft?

Og ville en reol som denne gå an, eller er den forkert i målene?

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00263850/ den er 202 cm høj

Kan ikke rigtigt finde så meget andet der er prisbilligt og har fornuftig størrelse.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70261131/ den her er billig men er os kun 180 høj. Jeg er 186 :P

Ville sætte hjul nede under, og de er 12 cm i højden. http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00288657/

Det virker ret svært at skulle have den 50-60 cm over mig, når jeg selv skal stå oprejst i rummet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg prøver lige at præcisere. :)
Når du laver nogle store standere på hjul, så kan du køre dem over i hjørnet, når du skal indspille vokal.

Når du skal mixe eller vurdere noget kritisk i dine produktioner, så vil det nok være bedst, at du stiller de to standere symmetrisk i rummet, altså eksempelvis den ene stander ved den ene væg, med en bestemt afstand til dig og din lytteposition, og den anden stander stilles symmetrisk ved den anden væg.
Omkring symmetrien, så kommer det igen an på hvor du er placeret i rummet, når du producerer/arbejder med monitors. Det er svært at sige noget klogt om hvor standerne så skal placeres, uden at have en tegning af dit rum, hvor monitorer, lytteposition, døre, vinduer, klædeskab m.m. er på.

Hvis du så laver lofts dæmpning i det hjørne hvor du vil indspille vokal, så kan det ikke flyttes på samme måde som standerne kan, og derfor vil det måske ødelægge mere end det gavner, når du skal arbejde med monitors.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Det er modtaget :)

Hvor meget gab må der helst være mellem loft og min væg, før det mister effekten?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det har ikke så meget med et gab til loftet at gøre, det har mere at gøre med, at dæmpningen er i samme højde som dig. Den Billy reol du linker til er det bedste af budene, efter min mening. Vær opmærksom på, at der ikke må være bagplade på reolen. Fra 1 meter og nedaf kan du nok sagtens have hylderne i, for stabilitet, når der ikke er bagpladen til stabilitet. Du kan måske også nøjes med at fylde putte rockwool i fra 1 meter og op, ca.
Grunden til at bagpladen ikke må være på er, at lyden skal kunne vandre så frit som muligt igennem rockwoolen og hen til den væg du nu har som begræsning i dit rum. Lyden bliver reflekteret tilbage ind i rockwoolen, hvis bagpladen er på.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Men hvis den skal være 50 cm højere end mig skal den jo helt op på 236 cm. Der er 234 fra gulv til loft, hvad skal jeg gøre i det tilfælde?

Og han du tidligere linkede til med IKEA hacken havde ikke de der batts så højt, men ca hans egen højde http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=28181

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gør det så godt som muligt :)
Men efter min mening vil det være halv spildt, hvis du ikke har noget dæmpning højere oppe end din hovedhøjde. Jeg tror det kan blive fint som jeg beskrev tidligere, med Billy reolen, helt eller halvt fyldt i højden med rockwool.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Jeg ved jeg selv foreslog Billy-reolerne, men hvad gør dem bedre end de andre? Jeg er nemlig ikke rigtigt i stand til at have dem i bilen pga længden, og fragt fra IKEA koster 798 kr!

Og igen, ham gutten der viste IKEA hacken har ikke sine batts så højt.

Kan jysk reolerne ikke gå an, hvis jeg bygger en fod så de kommer højere op?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Havde ikke lige set Jysk linket, går ud fra at det er denne:
https://jysk.dk/opbevaring/reoler-og-ru ... ylder-hvid

Den skal noget op i højden.

Ang. den anden, ældre tråd. Jeg kan godt se, at der er noget der ligner et mikrofon-stativ til en sanger, men jeg tror også de blev lavet til indspilning af trommer, guitar amps m.m. Det er ret hidsigt med 30-40cm tykkelse rockwool til vokal optagelse.

Nyt svar