Skillevæg af lægter og terrænbats

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Skillevæg af lægter og terrænbats

Indlæg af Graceville »

Jeg har mulighed for at flytte mit hjemmestudie til et rum hvor der er klinkegulv. Der er en masse fordele ved at flytte studiet, men klinkegulvet er nok ikke en af dem. Jeg vil selvfølgelig have lagt et ok tæppe ud, men

for at gøre rummet mere lydddødt og fordi jeg mangler et ekstra rum til et par lænestole og et lille bord, har jeg tænkt mig at imødekomme de akustiske problematikker med en skillevæg lavet af enten

- 100 mm terrænbats og tilsvarende 100 mm lægter, beklædt med pladevat og stof

eller

50 mm terrænbatts og tilsvarende 50mm lægter, beklædt med pladevat og stof.

Det er dog ikke lige umiddelbart let at finde 50 mm lægter, de findes i 57 mm og væggen skulle gerne være sådan at træ og batts flugter, da jeg også gerne vil have hængt guitarer og et par billeder op.

Hvad siger I. Har I nogle gode råd til do's and don'ts? Er det en dårlig idé? Skillevæg skal der under alle omstændigheder være, da jeg ved siden af al musikken kører noget konsultation og skal bruge det lille rum.

Skal der eksempelvis være gips på den ene side eller er det fint at lyden går lige igennem? Er der andre materialer som vil være bedre, eks. troldtekt? En kombination af troldtekt og 50 mm terrænbat?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Evt denne her med troltekt på bagsiden eller terrænbat inde i hver hylde + pladevat og stof på bagsiden?

http://www.dba.dk/rumdeler-kallax-ikea-b/id-1033019175/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Hey :-D

Hvad er rummets dimensioner?

Jeg forstår ikke helt den frygt for hårde reflektive gulve som mange har. Jeg ville ALDRIG putte et gulvtæppe på i et kritisk lytte rum. Gulvtæppet er absorberende i de høje frekvenser. Specielt over 8k. I de fleste rum er der brug for en seriøs mængde af bass traps og broadband aborbers. Men problemet er at de også dæmper de høje frekvenser. Putter du treatment i hele rummet plus et gulvtæppe. Så vil du, efter min bedste overbevisning ende med at dæmpe for meget i toppen. Hvis klinkerne giver en unaturlig klang i rummet. Så ville jeg hellere overveje at lægge krydsfinner plader over hele gulvet. Men som udgangspunkt ville jeg bevare et hårdt gulv og lave et aborberende loft.

Hvis du ser på udgangspunktet for et RFZ design. Som f.eks Tom Hidleys.
Screen Shot 2017-04-13 at 13.12.31.png
Screen Shot 2017-04-13 at 13.12.31.png (54.41 KiB) Vist 1419 gange


Så er det basseret på en hård reflektiv front væg (med soffit mount) og hårde reflektive trægulve. Resten af rummet. Sidevægge/ loft og bagvægge er så absorberende lavet med akustiske hangers. Jeg mangler stadig at se et designet kritisk lytte rum med gulvtæppe. Og jeg tror der er en grund til det. Og grunden, vil jeg tro, er at dit rum er nød til at have nogle reflektive flader som kan bibeholde noget klang så rummet ikke bliver unaturligt dødt.

Hvis du kan lave din væg som bagvægggen i forhold til lytte position så ville jeg nok gøre det. Men vi skal bruge lidt mere info. Rummets dimensioner. Og hvilket monitors du bruger :-D

-- Jakob

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg måler lige op senere

Det er i en kælder, så krydsfiner plader er udelukket. I kælderen på Drop Inn har de et sofamiljø med krydsfiner plade direkte på betongulvet, hvilket gjorde at jeg måtte gennemføre en koncert med 10% af mit syn på det ene øje grundet skimmel-reaktion. Jeg er glad for at klinkegulvet måske kan bibeholdes, som du siger. Jeg hænger osse en sky op og hjørnebatts ihvertfald i højttalerenden. Der er desværre osse et vindue, men jeg tænker ikke det skal være ekstremt avanceret, blot nogenlunde lyddødt til akk instrument- og vokalindspilning, mix af egne sange og live-optagelser.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Fedt. Post evt et billede eller en tegning af grundplanen så vi kan se hvordan det ser ud.

-- Jakob

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Graceville skrev:Det er i en kælder, så krydsfiner plader er udelukket. I kælderen på Drop Inn har de et sofamiljø med krydsfiner plade direkte på betongulvet, hvilket gjorde at jeg måtte gennemføre en koncert med 10% af mit syn på det ene øje grundet skimmel-reaktion.
Har du overvejet at opsætte en luftaffugter i rummet? Eller måske noget isolering mellem klinkegulv og krydsfiner? Eller måske begge dele...?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nej der kommer ikke til at være noget på gulvet sådan lige foreløbigt. Jeg har ikke talt med Drop Inn og ved derfor ikke om de har planer om at lave gulvmembran i deres gamle bygning.

Gulvet er helt nyrenoveret ligesom væggene er det. Der vil altid være en eller anden form for fugtgennemtrængning i en kælder uanset hvad du gør. En affugter vil ikke hjælpe noget. Luften i rummet er ellers rigtig fin og vi har ikke mod på at beklæde klinkerne bare for lydens skyld, da vi netop har renoveret for skimmelsvamp grundet organiske byggematerialer.

Derudover har jeg ikke råd.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar