Mixing i en 20 fods container

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Mixing i en 20 fods container

Indlæg af jimmi abildgaard »

Hey Allesammen,

Jeg har fået et tilbud om at få en ombygget 20 fods container, hvor jeg kan sætte mit gear op.
Meningen er at jeg skal lave en del mixing OG undervise i containeren.

Nu tænker jeg størrelses-mæssigt. Kan det lade sig gøre at lave et godt rum til mixing i en container?
Eller skal jeg spørge om jeg kan få slået 2 20 fods containere sammen?

Håber mit opslag giver mening.. Ellers må i lige spørge mig i kommentarene..

Tusind tak for hjælpen på forhånd <3 :D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad er de invendige mål?

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

De indvendige mål er 5770 x 2300 x 2280 ( L x B x H)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der opstår muligvis et akustisk problem (en resonans, enten dyk eller boost) pga. at bredden og højden er meget tæt på at være samme dimensioner.

Tilføjelse:
Det vil nok ikke hjælpe at få sat 2 styks sammen så bredden eksempelvis dobles, da resonansen stadig vil kunne opstå, dog nok ikke ligeså kraftigt.

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Men vil resonansen kunne fjernes med akustiske plader ala bats osv? :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den vil ikke kunne fjernes, nej. Måske kan den tæmmes en smule.
Men det vil nok kun være et relativt snævert frekvens-område, og så de dobbelte frekvenser. Ekesmpel:
problem-område omkring 55 hz, så vil der måske også opstå resonanser ved 110, 220, 330/440 osv.

Jeg kan ikke matematikken. Der er delt en rum-beregner herinde, vist nok blandt andet i en af Holgers bygge-tråde. Der kan du plotte dimensionerne ind, og se om den siger noget brugbart.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg skylder måske en forklaring på mit kategoriske nej.

Rockwool dæmpning virker bedst ved den kvarte bølgelængde. Bruger du eksempelvis 10 cm batts, med 10 cm luft ind til væggen, så vil det virke bedst fra ca. 800 hz og op, fordi at 800 hz ca. har 40 cm bølgelængde. Skal du så ned i 400 hz skal du doble tykkelsen og mellemrummet, dvs. effektivt 40 cm brugt pr. side på dæmpning. Regner du videre på det, vil du finde ud af at det er derfor superchunks laves som de gør, så store områder af hjørnerne i rummet der bliver dækket af rockwool trekanter som på midten har en relativt god tykkelse iforhold til at dæmpe bare lidt ned i bunden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan se at du læser inde i tråden nu, så jeg tilføjer lige nyt i et nyt svar istedet for en editering af tidligere svar:
Jeg ved ikke hvor godt sådan en container reflektere bass-frekvenser, men nu ét det jo metal og måske flere lag fra inder til yderside. Men det er da måske en mulighed, at noget af bass'en kan slippe ud af væggene. Det er rent gætværk herfra. Generelt, containerens konstruktion kan have positive og negative bivirkninger, den er jo ikke bragt til verdnen for at lave prof lydstudie i. :)


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar