Akustikpaneler fra Garant

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
duron600
Medlem
Indlæg: 2
Sted: København

Akustikpaneler fra Garant

Indlæg af duron600 »

Hej alle

Jeg overvejer at investere i et akustikpanel fra Garant,

https://www.garant.nu/indretning/laerre ... leder.html

Er der mon nogen, der har erfaringer eller meninger om denne løsning? Eller måske erfaringer med lignende produkter?

Det er en ting at bygge et akustikpanel selv, men at sætte et billede på er åbenbart ikke så lige til, i forhold til det akustiske resultat.

Ifølge forklaring fra Garant, er der 3 lag: lærred med billedet printet på, et lag luft (15-20mm ca.), der skulle absorbere lave frekvenser, og til sidste et lag glasuld, 15mm, til de høje frekvenser.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

1,5 cm glasuld er slet ikke nok til at dæmpe bas.
Der skal snarere 10 cm til, og helst Rockwool Terrænbatts (den hårde). Og så skal der være luft bag ved mineralulden, ikke foran. Det der dæmper bas er masse. Og 1,5 cm er slet ikke nok.

Vi har de malerier i kantinen på arbejdet. Og de er faktisk gode til at dæmpe tale, så man kan høre hvad sidemanden siger, selvom de taler højt ved nabobordet.

Men i et studie eller øvelokale vil de ikke du. Højst som supplement til anden akustikregulering. (Holger har vist et par sci-fi malerier, der er lavet på den måde. Men hans studie er også reguleret i hoved og røver)

Det er i øvrigt meget billigere at lave dem selv. Se f.eks. min tråd om det:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=55623
Senest rettet af BOBofthePOP tirs 23. maj 2017 09:51, rettet i alt 1 gang.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Som man kan se på deres graf er de optimeret til tale, så hvis man har et nybygget hus som ikke har taget højde for akkustik,
så kan dette måske hjælpe lidt på det.

Billede

Hvis man vil rette lyden i et studie er de også super fine, altså hvis man slår hul i væggen bag billedet og bygger en kasse på med en kubikmeter rockwool i. :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
duron600
Medlem
Indlæg: 2
Sted: København

Indlæg af duron600 »

Tak for svar :)

Meget fin vejledning, BOBofthePOP. Den havde jeg godt set, har prøvet at finde så meget, jeg kunne, før jeg skrev her.

Men min udfordring er, at jeg vil have billede på, da det er til min stue (over sofaen bl.a.). Og så skal man jo til at finde en løsning til det - noget med Dye Sublimation og lignende teknikker, så stofprintet ikke reflekterer lyd osv. Det kan jeg umiddelbart ikke finde nogen vejledning til...f.eks. kan man være sikker på, at et stofprint fra firma X resulterer i et stofprint, der egner sig til et akustikpanel?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan se at Garant linker videre til Sumopix, de har måske lavet en aftale med dem.
Sumopix kom frem med den her (eller en lignende) løsning for nogle år siden. Så du kan nok også bestille fra Sumopix, uden om Garant. Om der er forskel i produkterne har jeg ikke kigget på.
Har desværre ikke erfaringer med billederne/panelerne fra Sumopix, har flere gange overvejet at købe derfra.

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Jeg har sådan et "sumopix" på ca. 1 kvm. over sofaen i stuen.

Det hjælper kun på alm. tale/støj; altså ikke på evt. rumlende bass lyd.
Det har også fjernet noget af "flutter ekko", som er det du kan høre hvis du klapper i hænderne, og har parallelle vægge, og det sådan "synger" lidt. Altså korte ekkoer fra væggene.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Nyt svar