Regulering af kontor/studie (med målinger) - Hvad nu?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Regulering af kontor/studie (med målinger) - Hvad nu?

Indlæg af Smittefar »

Undskyld, jeg har været lidt småsyg de sidste par dage, så der er ikke sket det store med målinger og den slags.

Her er REQ's simulering af mit rum inkl mål på rummet (det skal muligvis klikkes op for at vise alt) - Dimensionerne er 4.44x2.71x2.46 m^3
Kontoret New.png
Kontoret New.png (123.7 KiB) Vist 1775 gange
Jeg har ikke lige de målinger, du efterlyser, men her er lyttepositionen med begge højttalere, før der kom paneler op.
Screenshot 2017-04-13 21.54.42.png
Screenshot 2017-04-13 21.54.42.png (352.78 KiB) Vist 1775 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu er jeg jo hverken akustiker eller på anden måde noget lys indenfor emnet, men for what it's worth: Jeg har siddet og læst lidt med på sidelinjen (som jeg oftest gør) og kæmpede lidt med de samme udfordringer i mit rum; Et ordentligt peak omkring 140hz (cirka), som gjorde det næsten umuligt at mikse noget ordentligt derinde.

Inspireret af tråden her, tog jeg en masse terrænbatts og stillede i hjørnerne. 50mm, 2 styk uden på hinanden, og stablet så der i alt står 4 50mm plader i hvert hjørne. (giver det mening?). Og det tog altså langt det værste. Det er ikke perfekt, men godt nok til at jeg nu synes jeg "høre igennem" de fejl som de fleste "hjemmemusikeres" mikserum nok kæmper med.
Dertil har jeg så placeret nogle rockfonplader jeg havde liggende sådan lidt løst omkring i rummet (sådan cirka 1.st reflections), en cloud og bygget en skyline diffuser der hænger på bagvæggen.
Alt i alt fik jeg et fornuftigt resultat synes jeg.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, (primært nok en opfordring til at prøve at dæmpe hjørnerne før du dæmper 1.st reflections) men ellers kan du betragte det som en tak, for at få sparket mig igang med tage nogle mere reflekterede valg om akustikreguleringen i mit eget rum. Det har vel også en værdi... :)

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt Mikkel - tak for dit indspark

Jeg magter ikke rigtig at lave en ordentlig corner trap selv, men tanken om at købe fire pakker terrænbatts, pakke dem ind i stof, så de ser knap så grimme ud, og så bare stable dem i hjørnerne har strejfet mig - Måske ikke verdens pæneste løsning, men jeg er ret sikker på, det ville virke.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Hov. Det går først op for mig at vi allerede har snakket om dit rum i en anden tråd. Så du havde allerede givet rummets dimensioner. Det beklager jeg. :oops:

Der foreslog jeg at du satte dine monitorer og lytte position på følgende placering.
Placer dine højtalere så den akustiske akse (må stå i manualen) er præcis 120cm over gulvet. Sæt dem 10cm fra front væggen. 77 cm fra sidevæggen på tunge stands. Placer din stol/lytteposition 1.60m fra frontvægen. Her ville jeg starte. Placer din mikrofon på lyttepositionen/1.60m fra frontvægen, 120cm over gulvet.
Du har et rimelig markant dyk omkring 90 hz. Det kunne meget vælge være Tan- 0-1-1. Du behøver bass traps for at gøre bod på dette. Superchunks eller "acoustic hangers". Her er en simpel test du kan lave. REW har en funktion der hedder generator. Du finder den i toppen af kontrol panelet.
Screen Shot 2017-08-10 at 12.57.45.png
Screen Shot 2017-08-10 at 12.57.45.png (27.02 KiB) Vist 1747 gange
Brug den til at generere en sinewave ved 94 hz som er Tan 0-1-1. Stil dig ved lytte positionen og gå baglæns ned mod bagvæggen. Læg mærke til hvordan tonen bliver højere når du når midten af rummet, sandsynligvis forsvinder lidt igen og bliver markant højere når du kommer ned til bagvæggen. Jeg vil uden at vide det med sikkerhed tro at hvis du stikker hovedet ned til det hjørne der løber hele vejen langs gulv og væg på venstre væg. Så vil tonen være markant højere. Det samme ved hjørnet gulv/væg i højre side. Det samme hvis du stiller dig på en stige og stikker hovedet op til hjørnet loft/væg både i højre og venstre side.



Se.. Hvad angår hjørnet langs gulv/væg. Der kan du ikke komme til for der står (så hvidt jeg lige kan se på billederne) en kommode/reol ting. Det havde været langt lettere hvis rummet var tomt. (skal nok lade vær med at snakke mere om tomme rum nu) :-D Men hvis jeg har ret, og dit rum opføre sig nogenlunde som det rent teoretisk burde gøre. Så er de 4 hjørner i rummet dine pressure points for den specifikke mode.
Screen Shot 2017-08-10 at 13.28.14.png
Screen Shot 2017-08-10 at 13.28.14.png (28.44 KiB) Vist 1747 gange
Så angående, det er et kontor, der skal stå de her ting på de her steder debatten. Så forestil dig at du har en bil. Du vil gerne have motoren til at yde mere. Men før den kan yde mere så er der nød til at blive tilføjet mere brændstof. Du åbner motorhjelmen og kan se at der ikke er plads til at sætte en større brændstof slange i. Nu er du efterladt med valget om enten at lade bilen køre som den nu engang køre. Eller modificere motorrummet således at der er plads til en større brændstof slange. Eller købe en helt ny bil hvor du fra start af kan gøre plads til hvad du nu engang har behov for. (jeg ved absolut intet om biler)

Du har behov for bass traps i dit rum. Og temmelig mange af dem. Der er tolv hjørner i et rum og hvis jeg var dig så ville jeg begynde med front hjørnerne, superchunks. Så enten lave acoustic hangers over hele bagvæggen, eller superchunks i de bagerste hjørner. Og så ville jeg kigge på de resterende hjørner. Og set ud fra dine data ville jeg forsøge at installere superchunks i gulv/væg - Loft/væg. Det sidste jeg ville gøre er at installere broadband absorbers.

Hvis du indstallere super chunks hele vejen fra gulv til loft i alle fire hjørner. Og samtidig installere superchunks langs loft/væg i begge sider. (det er ikke sikkert du behøver hele vejen ned og måske kan du lave 2 af en meter i hver side.) Så vil dit rum sandsynligvis begynde at blive for dødt. Ikke i den lave ende af spektret men i midten og toppen. Dette kan du kompensere for ved enten at bruge plastik i forskellige tykkelser bagved stoffet. Det kan du lave huller i og på den måde eksperimentere med at tune dine traps til at absorbere mindre i midten og toppen.

Her et et par billeder af et rum jeg er ved at designe som har ca. samme dimensioner som dit. De har dog 4 meter til loftet hvilket giver os mulighed for at indstallere hangers under et falsk loft af stof. Bare for at illustrerer hvor mange bass traps vi regner med at bruge for at tæmme et rum i samme størrelse.
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.18.png
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.18.png (240.17 KiB) Vist 1747 gange
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.28.png
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.28.png (247.55 KiB) Vist 1747 gange
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.36.png
Screen Shot 2017-08-10 at 13.46.36.png (206.48 KiB) Vist 1747 gange
Udover hvad du kan se så laver vi også en form for superchunks samt hangers i front væggen. De skal have deres monitors soffit mounted så det er lidt anderledes. Jeg er helt med på at man kan have nogle begrænsninger vedrørende plads/kærester/ etc. :-D Men så må man også sætte sine ambitioner ned derefter. Små rum kræver bare latterligt meget bass trapping hvis man skal have dem tæmmet.

Men leg lidt med sinewaves generatoren og prøv at gå rundt i rummet og få en fornemmelse af hvor bassen "forsvinder hen". Og post evt selve mdat filen. Det er svært at læse den ordentligt når man ikke kan zoome ind/ se de andre grafer. Men jeg vil forestille mig at du skal have gang i at få tæmmet hjørnerne for at få gjort noget ved det dyk. Men jeg er bare en glad amatør- Så jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Men der ville jeg selv starte :-D

Alt det bedste

Jakob

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hej Jakob

Det er da også rigtigt. Jeg er også endt med at placere højttalerne mere eller mindre præcist som du anbefalede.

Jeg tror, jeg er nødt til at lave nye målinger, før jeg kan poste en mdat fil, men det gør jeg også gerne. Jeg har ikke lige fået målt på så meget akustik på det seneste - timerne med plads og rum til at fyre op for monitors er gået med at mixe på det seneste. Og det er jo også dejligt.

Det må snart være tid til en ny måle og lytte session. Men først skal der ryddes en anelse op i 'studiet'. Det var lige her, der var rigtig mange ting, der lev læsset af efter ferien :(
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Jakob De Wittig skrev:Jeg er helt med på at man kan have nogle begrænsninger vedrørende plads/kærester/ etc. :-D Men så må man også sætte sine ambitioner ned derefter. Små rum kræver bare latterligt meget bass trapping hvis man skal have dem tæmmet.

Jakob
Arrrgh, ikke lige det bedste svar :dollargrin:
Årsagen til at jeg blandede mig var egentlig, at jeg har præcis samme problem, samme stedlige udfordring (deler kontor/værelse med kæresten, hvor der er tæt pakket med reoler, borde osv). Og jeg har mildest talt en ekstrem dårlig akustik, (uden dog at have målt), hvor jeg slet ikke rigtig kan fornemme mine monitors (Prodipe Pro 8), specielt i bunden, der bare lyder som en flad kineser! Selv høje frekvenser synes jeg har problemer. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal gribe det an. Så jeg er pt ude i opgivelse (det var her det med ambitionerne kom ind i billedet), og må lukrere på lyttebøfferne, med det resultat det nu engang giver. Akustik er bare noget bras, som hobby-musiker i privat hjem :cry: Måske med lidt held kan jeg score et andet og større værelse, da den ældste knægt lige er flyttet. Men det har vist lidt længer udsigter med at få al hans ud, da han ind imellem tropper op alligevel, og forventer hans værelse står som det hele tiden har gjort :?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Endnu en "for what it's worth" fra min side:

Jeg havde som sagt (også) sådan et 140hz (cirka) peak som gav en masse bulder. Terrænbatts i hjørnerne hjalp noget, som skrevet ovenfor.

I dag skulle jeg så liiiige rykke lidt på det skrivebord jeg bruger til comp, skærm og alt det andet ragelse man nu har stående. Og så gik l*ortet (altså bordet) selvfølgelig i stykker.
Nå, men ud til siden og op ad væggen med det - og så måtte jeg finde midlertidige placeringer til det mest nødvendige gear. I den forbindelse viste det sig så, at det altså i høj grad også var bordet der var skyld i al den ballede i de nederste frekvenser. Om det var refleksioner eller resonanser aner jeg ikke. Men det hjalp i hvert fald gevaldigt da bordet kom af vejen.

Så måske Jakob alligevel har en væsentlig pointe i at måle/lytte til rummet uden alt for mange møbler m.m. Der er jo ingen grund til at smide penge efter traps, hvis det ikke er der problemet kommer fra.

Problemet består så I hvordan man skal have sine ting stående, hvis man gerne vil undgå et bord. Den nød har jeg ikke knækket endnu...

/mikkel

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mikkel Kå skrev:Endnu en "for what it's worth" fra min side:

Jeg havde som sagt (også) sådan et 140hz (cirka) peak som gav en masse bulder. Terrænbatts i hjørnerne hjalp noget, som skrevet ovenfor.

I dag skulle jeg så liiiige rykke lidt på det skrivebord jeg bruger til comp, skærm og alt det andet ragelse man nu har stående. Og så gik l*ortet (altså bordet) selvfølgelig i stykker.
Nå, men ud til siden og op ad væggen med det - og så måtte jeg finde midlertidige placeringer til det mest nødvendige gear. I den forbindelse viste det sig så, at det altså i høj grad også var bordet der var skyld i al den ballede i de nederste frekvenser. Om det var refleksioner eller resonanser aner jeg ikke. Men det hjalp i hvert fald gevaldigt da bordet kom af vejen.

Så måske Jakob alligevel har en væsentlig pointe i at måle/lytte til rummet uden alt for mange møbler m.m. Der er jo ingen grund til at smide penge efter traps, hvis det ikke er der problemet kommer fra.

Problemet består så I hvordan man skal have sine ting stående, hvis man gerne vil undgå et bord. Den nød har jeg ikke knækket endnu...

/mikkel
Meget interessant

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Mikkel Kå skrev:
Problemet består så I hvordan man skal have sine ting stående, hvis man gerne vil undgå et bord. Den nød har jeg ikke knækket endnu...

/mikkel
Er det realistisk at undvære bord?
Er den rigtige løsning ikke, at netop få et bord, og så lave akustiske reguleringer efterfølgende, som eliminere de problemer som bordet giver? Ellers kan jeg ikke se, at man nogensinde kan nå i mål.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg byggede selv et lille bord, der er reelt kun plads til mit lydkort, min faderport og mus og tastatur. Jeg ville have så lille en flade som muligt da det vil mindske reflektioner. Skærmen hænger på en dæmpet væg og min Macbook bliver erstattet af en Mac mini som bliver gemt på et tidspunkt.

Eftersom bordet ikke kan blive mindre og være funktionelt vurderer jeg ikke at jeg kan mindske reflektoner fra det yderligere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Dvs du indgik et kompromis! :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Lav bordpladen ud af et batt :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Måske producenterne af udstyr burde lave det af dæmpemateriale, men så ændrer forholdene sig når 10 flying faders flytter sig. Hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

kandersen skrev:
Mikkel Kå skrev:
Problemet består så I hvordan man skal have sine ting stående, hvis man gerne vil undgå et bord. Den nød har jeg ikke knækket endnu...

/mikkel
Er det realistisk at undvære bord?
Er den rigtige løsning ikke, at netop få et bord, og så lave akustiske reguleringer efterfølgende, som eliminere de problemer som bordet giver? Ellers kan jeg ikke se, at man nogensinde kan nå i mål.

Det var et (dårligt) forsøg på at være morsom.

Men pointen synes jeg er god nok - hvis det er bordet der er problemet, så skal man vel koncentere sin energi om at løse det problem, fremfor at bruge penge på akustikregulering som ikke løser det egentlige problem.

Jeg har - som sagt - ikke fundet en løsning. Men det er i hvert fald helt sikkert at det gamle bord (eller et der ligner) ikke kommer ind igen. Måske jeg findet på noget med en hulplade med terrænbatts under eller lignende.

Nyt svar