Tæppe til øvelokale/hjemmestudie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Mortjo
Medlem
Indlæg: 1
Sted: København

Tæppe til øvelokale/hjemmestudie

Indlæg af Mortjo »

Hej alle

Jeg har et kælderrum, som jeg er ved at indrette som kombineret øvelokale og hjemmestudie. Jeg ved godt, at de to ting ikke stiller helt de samme krav, men bær over med mig :-)

Rummet er på små 25 kvadratmeter, og både vægge og loft er i gips med rockwool bag, så rummet håndterer bas nogenlunde fornuftigt, men der er problemer i øvre mellemtone og diskant. For at få det under kontrol er jeg ved at hjemmebygge nogle flytbare absorbers, og jeg har sat en sofa og et par lænestole ind - dels som diffusere og absorbere, dels som øldrikningsmøbler :lol: . Gulvet er et flisegulv, så det skal der jo nok også gøres noget ved, da det formentlig reflekterer alt. Mit spørgsmål er, om der er nogen, der har gode eller dårlige erfaringer med forskellige slags tæpper og lyd. Og der er bonus for at vide, hvor godt forskellige slags tæpper virker med gulvvarme, men lyden er i første omgang det vigtigste.

På forhånd tak!

Morten

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I lokaler med betongulv har jeg haft dårlige akustisk erfaring med at de har skiftet fra ét gammelt gulvtæppe til et nyt, da det nye var hårdere og ikke havde et skumlag under, det betød at lyden næsten bare reflekterede betongulvets egenskaber. Man kan få noget skum der man monteres under et gulvtæppe, har ikke erfaring med det, men har set det bliver installeret flere steder. Dog vil det isolere varmen fra gulvet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar