akustik-hjælp

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

akustik-hjælp

Indlæg af the19thbear »

Jeg har det her ENORMT store overskudslokale (ironi), som jeg skal bruge til lidt musikhalløj.
Jeg mixer meget på hovedtlf og lytter forholdsvis lavt på monitors.
Jeg har et sæt adam A3x. Ikke mine favoritter, men til bdugettet er de fine.

Min kfrekvensgang er bedst med højtalerne helt mod væggen. Jeg dog stadig stående bølger ved ca 140hz. Jeg tænker om rockwool i rammer (batts) er smartest at ha ved væggen bag skærmene, eller hængende 10cm fra loftet? rummet er jo fint da firkeanten bliver brudt af skråvæggen, men der er stadig lidt problemer som skal løses. Jeg har i et andet rum før fået godt styr på bass (dog ved et større rum) med batts i loft 10 cm fra loft.
Hvad siger i? Det kan også være højtalerne bidrager til 140hz "bang", men tror de er forholdsvis linære. Hvad er smartest. Loft eller bagvæg? Ville gerne holde det rimeligt diskret, og hælder nok mest til loft-løsningen.

Billede

Et slag på tasken med målene:

Loft 3m

bagvæg til skrvæg (målt ved gulv) 3m

fra kamera til modsatte væg: 4m

Tak

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg tror jeg ville starte med at forsøge mig med at dæmpe loftet. Dine 140 hz svarer til bølgelængde ca 2,5 m, så jeg tænker det kan være gulv-loft eller forvæg-bagvæg. Dæmpning af loftet ser ud til at ville være til mindst gene, hvorfor jeg ville starte her.
Så har du selvfølgelig dine first point reflections et eller andet sted lidt højt på den skrå væg bag dig samt på sidevægge. Hvis du kan undvære lidt plads id i rummet er det aldrig af vejen at dæmpe lidt her også :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak. Det lyder som om det er loft/gulv. Starter her så:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det bliver selvfølgelig også lidt svært bagtil med vindue osv. Du har en god plan! :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at du skal prøve at sætte dig hen til skråvæggen, med bordet op ad vinduet, så højttalerne ikke spreder ind i en tidlig reflektion som vil sende lyden ned mod dig, men i stedet ind i en stor væg som vil sprede det, specielt hvis der er bats bag dig til at stoppe en del af det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Meeeh. Jeg har ikke lyst til at sidde med hovedet i skråvæggen. Gir Klaus -følelser at sidde så tæt med skallen på en væg. Så enten batts bag skærme/højtalere eller i loftet. Men tak for input:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Der er nok også god sandsynlighed for stående bølger på lags af dit rum, da det er de to største flader der er parallelle mod hinanden. Og hvis du sidder ca midt i rummet, har du måske doubble troubble med både stående bølger i længden (hvis den er er ca. det dobbelte af højden) og højden.

Nyt svar