Hvad skal jeg proppe på væggene?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Hvad skal jeg proppe på væggene?

Indlæg af cygge »

Hey folks,

min kone og jeg er ved at få tegnet en tilbygning til huset – godt 27 kvadratmeter i ét rum der skal bruges til larm, leg, dans, lektier, hygge og hvad fanden vi ellers kan finde på. Der bliver højt til loftet i alle henseender, og det er naturligvis også meningen at mit ydmyge kontor/hjemmestudie skal flytte derud også. Men der er længe til vi "går i jorden" endnu, og så kan man jo lige så godt forberede sig bedst muligt, og selvom jeg ikke regner med at mixe grammy-vindende plader derude, så ville det da være fedt hvis lyden (og især genklangen) var nogenlunde medgørlig – også når ungerne begynder at lege rundt derude samtidigt med at jeg skal arbejde.

Facaderne bliver således:
plan.JPG
plan.JPG (101.25 KiB) Vist 869 gange
Og grundplanen således:
facader.JPG
facader.JPG (67.54 KiB) Vist 869 gange
På andet billede kan man se den planlagte placering af skrivebordet, og mine højttalere kommer så til at spille ud i rummet mod den store glasfacade mod vest. Loftet bliver Troldtekt, mens væggene for en stor del bliver OSB-plader med gipsplader foran. Og spørgsmålet er så: er der nogen akustikhajer der allerede nu kan se et eller andet forfærdeligt problem med opbygningen? Kan vi stoppe et potentielt ekko-helvede ved at bruge Rockfon/Troldtekt-plader på en af væggene i stedet for gips? Eller er det skrå Troldtekt-loft i sig selv en "god nok" dæmper? Jeg vil på ingen måde have et lyddødt rum ud af det, men vil også være træt af at skulle hænge store "dæmperpaneler" op på væggene hvis jeg kunne have taget det i opløbet. Igen: det skader ikke at spørge nogen der ved mere end jeg. :-D

Jeg håber nogen kan hjælpe!


kærlig hilsen anders 35 år
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Nyt svar