Hjælp til yderlig akustik-regulering.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
JacobNB
Forum Donator
Indlæg: 47
Sted: København

Hjælp til yderlig akustik-regulering.

Indlæg af JacobNB »

Hej allesammen!

Jeg har over de seneste måneder gået og puslet med mit nye studie.
Vedhæftet er en plantegning, jeg helt selv har kreeret i Pages. Flot og prof, ikke?

Rummet har dimensionerne:
Højde 300cm
Bredde 310cm
Længde ca. 750cm

Hvad jeg har lavet so far:
Jeg har fået lavet et par basstraps i hjørnerne (lilla på tegningen). Udover disse er der opsat 5 stk. 200x87 + 5 stk. 100x87 broadband absorbers (blå på tegningen).

Jeg er ganske tilfreds alt over 350 hz på nuværende tidspunkt. Broadband absorbers har hjulpet gevaldigt på flutter og dæmpning af mellemtone+top i rummet.

Mine højtalere er et sæt Neumann 310A, placeret på et sæt skum-isopads på mit studiebord. Jeg har forsøgt at sætte dem på stativer bag bordet, men kan bedre lide at have dem tæt på, i hvert fald indtil jeg det rigtige sæt stativer...

Problemet lige nu er, at jeg har nogle issues med nogle bundfrekvenser.
Jeg oplever, at der mangler (udfases?) lidt bund omkring 60-80hz og at der opstår lidt ophobninger omkring 114 og 174hz især (ca. 4-5dB).

Derfor har jeg følgende overvejelser (markeret med stiplede linjer på den flotte tegning)
1) Udbyg basstraps, så de bliver tykkere + har mere afstand til bagvæggen.

2) Byg og hæng fra loftet en 200x200x20 cloud over lytteposition, ca. i 230 højde, måske endda skråt?
Dette tænker jeg primært er til for at "ødelægge" dimensionerne på rummet en smule. Men vil dette overhovedet have nogen betydning for bunden?

3) Ophæng tungt scenetæppe foran gear-reol. Min forhåbning er, at dette vil skabe en baslomme imellem bagvæggen og scenetæppet... MEN! vil et tungt scenetæppet overhovedet absorbere bund?

Indtil videre mixer jeg med lidt room-correction-eq på min master, det hjælper en smule på det... men altså, det er lidt ligesom at pisse i bukserne.
Jeg frygter lidt, at jeg aldrig helt slipper af med problemerne helt, men måske i her kan kommentere på idéerne eller lede mig i en anden retning?


HÅBER I KAN HJÆLPE!
Vedhæftede filer
Screen Shot 2017-08-28 at 14.52.10.png
Screen Shot 2017-08-28 at 14.52.10.png (129.61 KiB) Vist 815 gange

Nyt svar