Alternativ lydregulering af bagvæg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Alternativ lydregulering af bagvæg

Indlæg af Holger »

Bare husk, at hjørnerne er meget vigtige. Derudover skal der enten ret store mængder kompakt Rockwool til på bagvæggen og evt. en membranløsning.

Den hårde virkelighed er, at rummets dimensioner og placeringen af højttalere + lytteposition er den største faktor for at bekæmpe udfasninger i bunden (20 - 120 Hz), især hvis det er deciderede nuller. Det kan du kun svært akustisk regulere dig ud af, da Rockwool i blot 10-20 cm tykkelse ikke gør meget under 120 Hz.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Måske skulle du rent faktisk prøve at måle.

Det er lidt besværligt (men bestemt ikke umuligt), hvis det skal gøres perfekt, men mindre kan også gøre det i første omgang.

Jeg har en app på min iPad, med en real-time-analyser, der bare fødes fra den interne mikrofon (og appen korrigerer selv for mikrofonens karakteristika). Hvis du afspiller pink noise ud over dine højttalere og kigger på RTAen kan det give dig et nogenlunde billede af, hvor grelt det står til. Det bør være helt fladt, men virkeligheden er jo nok en anden.

Det bliver selvfølgelig meget mere nøjagtigt og detaljeret, hvis man køber en rigtig målemikrofon og giver sig til at analysere med RoomEQWizard (freeware). Det er til gengæld noget mere langhåret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har den iPad app et navn? :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Formentlig :D

Men den er pænt langt uden for rækkevidde lige nu :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Det bliver selvfølgelig meget mere nøjagtigt og detaljeret, hvis man køber en rigtig målemikrofon og giver sig til at analysere med RoomEQWizard (freeware).
Hvor meget skal man slippe for en ordentlig målemikrofon til det formål?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: Hvor meget skal man slippe for en ordentlig målemikrofon til det formål?
Jeg har en Behringer ECM8000 jeg har brugt til at indstille en del lokaler og koncerter, men jeg ville ikke være bange for at købe den billigere SuperLux ECM999
https://www.thomann.de/dk/maalemikrofoner1.html?oa=pra
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå okay. Jamen det kan da være, man skulle prøve det på et tidspunkt.
Kan man også undersøge stereobilledet med sådan en målemikrofon?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: Kan man også undersøge stereobilledet med sådan en målemikrofon?
Ja, ved at slukke én højttaler og lave en måling, og så tænde den igen og slukke den anden, og lave en måling, og så sammenholde de to mod hinanden. Men ofte vil man måle lydstyrken på den ene, og så få den anden til at matche.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Christoffer I. N. skrev:Har den iPad app et navn? :-D
Nu har jeg checket. Den hedder FFT plot

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev: Jo jeg bruger sådan masonit.
Er de plader købt hvide? Jeg synes ikke jeg kan finde dem i hvide nogen steder. Kan kun finde dem i almindelig masonitfarve, men tænker at det er besværligt selv at male dem uden at der kommer maling i hullerne. Eller hvad? Sorry for semi-hijack af tråd :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mr. Soundman skrev:
Hvor meget skal man slippe for en ordentlig målemikrofon til det formål?
Jeg har en Behringer du godt må låne hvis det er. Det er lidt et dumt køb, da du formentlig ikke får den brugt særligt meget mere når du er færdig med at lave akustik.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Madelaire skrev:
Holger skrev: Jo jeg bruger sådan masonit.
Er de plader købt hvide? Jeg synes ikke jeg kan finde dem i hvide nogen steder. Kan kun finde dem i almindelig masonitfarve, men tænker at det er besværligt selv at male dem uden at der kommer maling i hullerne. Eller hvad? Sorry for semi-hijack af tråd :)
Fik en pro maler til at lakere dem. Dyrt og besværligt.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev: Fik en pro maler til at lakere dem. Dyrt og besværligt.
Det tænkte jeg nok. Det må næsten være sprøjtelakeret, ikke? Det lyder dyrt. Men til gengæld er prisen på de rå plader jo ganske fornuftig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, det er dyrt og du skal stadig manuelt fjerne en del maling i hullerne. Det kan godt tage et par timer, ahem, dage. En nemmere løsning er at sætte masonitten umalet bag stoframmer. Lyden er virtuelt det samme.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed. Er bare umiddelbart mere tændt hvide plader end på stof. Tror jeg vil gøre et forsøg med at lakere selv. Skal bare lige gennemtænke processen først :)

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Bare husk, at hjørnerne er meget vigtige. Derudover skal der enten ret store mængder kompakt Rockwool til på bagvæggen og evt. en membranløsning.

Den hårde virkelighed er, at rummets dimensioner og placeringen af højttalere + lytteposition er den største faktor for at bekæmpe udfasninger i bunden (20 - 120 Hz), især hvis det er deciderede nuller. Det kan du kun svært akustisk regulere dig ud af, da Rockwool i blot 10-20 cm tykkelse ikke gør meget under 120 Hz.
Nu spørger jeg måske dumt, men membranløsning? :)

Jeg har fået lavet traps til hjørnerne foran. Lige bag lytte positionen, der regner jeg med at sætte i alt 150*150 med 30 cm rockwool og 10 cm luft op for lige at se om det gør noget og evt hvor meget. Resten af væggen er sat på nu med 10 cm rockwool og 10 cm luft. Heldigvis havde jeg alle materialer liggende og det var super nemt at sætte op.

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Lige en update til jer alle og dem der i fremtiden skulle se tråden og tænke hvad mon det endte med? Det har jeg selv oplevet et par gange.

Nu har jeg haft tid til at teste lidt. Jeg har som sagt rydtet væggen foran mig og lavet 2 bass traps(50cmx50cm). Der på bagvæggen lavet en væg foran som har 9 cm luft og 10 cm batt(Terræn batts) Lige bag LP, har jeg yderligere 150*150 (20 cm) hængt op og jeg synes jeg kan høre en forbedring omend jeg stadig synes jeg mangler en my sub. Men dette er nemmere at arbejde med i forhold til før. Jeg har derudover også batts på siderne samt en cloud.

Jeg tænker nu på om jeg som Holger skrev tidligere(at der skulle bruges mere end 20 cm rockwool for at dæmpe under 120 hz) kunne laves ved at jeg lige bag LP, en 1,20m bred og 2m høj samt 30-40 cm dyb kæmpe batt og så lave 2 corner traps alla dem foran. Alt dette selvfølgelig ved at jeg piller væggen ned igen. Jeg er simpelthen i tvivl om hvad der vil være den bedste løsning i mit lille setup. Hmm...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du skal nok være forberedt på at flytte dig lidt rundt i lokalet og finde sweet spot
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Du skal nok være forberedt på at flytte dig lidt rundt i lokalet og finde sweet spot
Det endte med at corner traps i alle 4 hjørner både var mere effektivt men også pænere. Jeg har rykket mig lidt for at side lidt mere centralt i rummet. Derudover så pillede jeg mine 20-30 cm batts ned og satte 15 cm batts op på siderne og på bagvæggen. Det har givet mig en klar bedre føling med bunden og resten af lydbilledet umiddelbart. Jeg er faktisk blevet i tvivl om det har været udfasing eller bunden der var over dæmpet.

Jeg købte den app der og tjekkede hvordan det så ud og umiddelbart var der et dyk over 17.000 hz med det gamle "setup" som nu er mere flad i kurven. Jeg ved ikke om man kan sammenligne det sådan, men jeg prøvede at sætte logics eq på med analyzer på outputtet og så sammenligne med hvad telefonen opfangede og det så meget ens ud i forhold til kurvens form på eq'en.

Nu skal jeg prøve at arbejde lidt med den nye "regulering" så må vi se om jeg ændrer noget. Jeg vil dog sige at corner traps har gjort meget imo.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Jo, det er dyrt og du skal stadig manuelt fjerne en del maling i hullerne. Det kan godt tage et par timer, ahem, dage. En nemmere løsning er at sætte masonitten umalet bag stoframmer. Lyden er virtuelt det samme.
Kunne man ikke bare male masonitpladen, og så hulle den bagefter :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Teknisk kunne man måske godt, hvis man havde det rigtige udstyr, men det ville nok blive endnu grimmere.

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Som alternativ til masonit kan man også anvende perforerede gipsplader, f.eks. fra Gyproc. De kan spartles i samlingerne, så man får et ensartet udtryk. Kan benyttes på både vægge og loft. De har i øvrigt i sig selv gode akustiske egenskaber, men primært i området 400 - 2000 Hz.

http://gyproc.dk/produkter/akustikplader

Nyt svar