Gulvtæppe i studie - Ja eller nej?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Gulvtæppe i studie - Ja eller nej?

Indlæg af garcia »

Jeg er ved at lave hjemmestudie i den nye lejlighed. I den forbindelse skal der sættes nogle ting op og det skal gøres pænere. Jeg havde egentlig tænkt at få lagt mørkegrå eller sort gulvtæppe, så det matcher nogle af mine ting. Men jeg kan se at på mange studie billeder har de trægulv. Der er allerede klikgulv i lokalet, dog ikke særlig pænt. Er det sådan rent lavpraktisk at mange studier bruger træ/klikgulv, fordi der kommer så mange ind og ud med grej, eller har det en eller anden akustisk effekt jeg ikke er opmærksom på? Troede egentlig et tæppe virkede en smule dæmpende :shock:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt siger man at gulvtæpper er dårligt for lyden, pga. den ujævne dæmpning.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hvis du skal tracke akustiske instrumenter, så er hårdt gulv klart at foretrække.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ujævn dæmpning? Jeg ville have troet at det bare spiser noget af den øverste diskant fra rumklangen... men der sker måske andre og mere mystiske ting?

(Jeg synes da iøvrigt jeg har oplevet studier med gulvtæppe i lytte-lokalet)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Indspiller både vokal og akustisk guitar (samt guitar fra amp)
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

amolin skrev:Hvis du skal tracke akustiske instrumenter, så er hårdt gulv klart at foretrække.
Hvorfor?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har et tæppe på gulvet i midten af studiet, og også under hver instrument område liverummet, for at undgå lyde fra musikeren mod gulvet og ting der kan sige noget hvis det kører over et hårdt gulv, guitarpedaler, strømskinner, stativer osv. Og ja så er gulvet koldt i liverummet, så det er rart at stå på et tæppe.

I studiet er det både for at fjerne reflektioner mellem gulv og loft (ja jeg ved det ikke er liniært) og for at fjerne lyde fra kontorstol og lign når man indspiller vokal. Ja og så ser det hyggeligt ud, og stemningen ville nok trumfe de andre argumenter anytime.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Så ryger der tæppe på :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ingen gulvtæppe. Lyder skidt, da det alene hiver diskanten ud og loften jo er dæmpet.

Gulvtæppe = skum på gulvet*

*YMMV trods alt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det skal siges at jeg har købt "ægte" tæpper (i have no idea) så dele af gulvet er stadig trægulv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Det er hårdt i disse ikke-rya tider! :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Det skal siges at jeg har købt "ægte" tæpper (i have no idea) så dele af gulvet er stadig trægulv.
Udvalgte steder med gulvtæppe giver sikkert fin mening til nogle ting i et indspilningsstudie. Det er ikke noget jeg kan lide rent lydmæssigt i et kontrolrum dog.

Hyggeligt er det muligvis, jeg er i hvert fald glad for vores tæpper i hhv. spise-, pejse- og hjemmebiorummene i hovedhuset.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har aldrig arbejdet uden heldækkende gulvtæppe, så jeg ved ikke hvordan det ville påvirke min lyd.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Holger skrev:Ingen gulvtæppe. Lyder skidt, da det alene hiver diskanten ud og loften jo er dæmpet.

Gulvtæppe = skum på gulvet*

*YMMV trods alt
Hvad betyder YMMV?
Deaktiveret


Nyt svar