Bedre akustik i rum med skråvægge.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Bedre akustik i rum med skråvægge.

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Jeg står i den situation, at jeg gerne vil opnå en bedre akustik i mit lytterum, som på nuværende tidspunkt ikke har særlig god akustik.

Jeg overvejer at gå DIY-vejen, og få bygget nogle lydabsorberingsplader til væggene og nogle bass traps til rummets hjørner.

Problemet er blot, at mit lytterum har skråvægge med bjælker på tværs.

Her er en illustration:
Lytterum.png
Lytterum.png (13.84 KiB) Vist 2701 gange
Jeg har lavet spejltesten på alle vægge, og fundet frem til de steder på vægene hvor lyden fra mine højtallere rammer først.

Jeg bekymrer mig særligt om to ting:
  1. 1: På højre skråvæg rammer lyden fra min subwoofer (står til højre for venstre gulvhøjtaller) et punkt kun 10-15 cm fra en bjælke, hvilket gør det svært, at sætte en 100x60cm absorberingesplade op
  • 2: Højden på bass trap i hjørnerne kan kun blive 77 cm høje.
Hvordan vil I gøre, hvis I stod i sådan en situation, uden at det kommer til at koste kassen?

Husk: Det er ikke studie, blot et ganske værelse/lytterum.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Som udgangspunkt er din subwoofer omnidirektionel, dvs at den spreder lyden i en kugle, så første reflektionen kan både forstærke en frekvens og udfase andre alt efter afstand til vægge.

Jeg tænker at din absorbers på væggene godt kan blive 1m høje, da man kan bygge en falsk stoffront 20cm fra væggen og placere rockwool bagved.

Den vinkel der er i loftet kan også give noget sjov, så måske noget nedsænket dæmpeloft (cloud).

Og til steder der ikke er plads til rockwool kan man evt have glæde af troldtektplader som diffuser lyden.

Om du har vinduer i gavlen (hvor anlægget er) kan påvirke hvor meget dæmpning du kan bygge på den væg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Nu er jeg ikke ude på, at fylde hele rummet med rockwool. Jeg ønsker blot at få bedre lyd i min lytte-position.

Kan det betale sig at hænge absoberingspladerne direkte på skråvæggene, eller vil en cloud bedre betale sig?

Og angåendende basstraps i hjørnerne. Specielt i hjørnerne kan jeg mærke meget bass, men hvis jeg skal bygge basstraps til hjørnerne så kan de netop ikke blive meget højere end 77 cm. Så er det en god ide?

Og hvad vil det sige at bygge en falsk stoffront?

Jeg vil meget gerne bruge genbruge absorberingpladerne/basstraps, hvis jeg på et tidspunkt skulle få et nyt rum.

(Og ja, der er 2 rektangulære vinduer (H: 160 cm x B: 80 cm) i gavlen med en afstand på 130 cm til sidevæggen.)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det første jeg ville gøre var at lukke trekantsloftet hermetisk af med batts. Kanter, batts, fuge. Det er det største "hjørne" i hele rummet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når vi snakker lytterum vil du ofte kun have et sted du kan sidde hvor det lyder godt, så hvis der er meget bas i hjørnerne er det jo fordi det samler sig der.

Billede

Men jeg tror at du skal have fokus på early reflections

Billede

Det samme gælder i loftet, hvor du kan bygge en cloud som tager reflektionerne fra loftet, det er bare mere besværligt at udregne pga det skrå loft. Hvis du gør som Holger siger bliver det nemmere at styrer.

Omkring stofvæg mener jeg at lave en ramme der går fra skråvæg til gulv, beklæde den med stof, og så gemme rockwool bagved. Men det er nemmere at arbejde med bats hvis det skal kunne flyttes og bruges et andet sted.
Senest rettet af Hald man 19. mar 2018 11:47, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

- dobbeltpost - indhold er slettet igen -
Senest rettet af Hald man 19. mar 2018 11:48, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Men bliver det ikke hammer dyrt, at lukke hele trekantsloftet af?

Jeg ønsker nemlig, at det de løsninger jeg anvender, både bliver nogenlunde billige og kan genbruges.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det behøver ikke være ret dyrt. Du kan bygge en træ ramme med stof og så bare stable terræn batts ovenpå.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Hvad vil ca. prisen være denne løsning?

og, vil denne løsning ikke være ufleksibel i forhold til hvis jeg flytter til nyt værelse?

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Jeg ved at de lave frekvenser samler sig i de højre og venstre hjørne og toppen af gavlen og (der hvor anlægget står). I Hjørnerne ved bagvæggen er der ikke samme problem (skyldes måske at det ene hjørne er fyldt med flyttekasser (er ung og hjemmeboende så har ikke mulighed for at flytte dem for mine forældre))

Kan jeg evt. bygge 2 stk. 77 cm høje Corner bass traps til de 2 hjørner, og en cloud som jeg kan hænge nedenunder bjælkerne ved gavlen, så jeg får toppen med?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En simpel cloud, der bare hænger lidt ned fra loftet vil ikke gøre det. Jeg ville lukke det hermetisk af (eller noget der ligner det) med lister og fuge, så luften "fanges" bag trappen.

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Hvordan vil du gøre det uden det kommer til at koste kassen. Jeg er blot en fattig studerende

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du sætter nogle plader op, det er ret simpelt, ofte er der også nogle bjælker de kan skrues i, og så fuger/spartler kanterne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Men det er jo en permanent løsning. Så kan jeg jo ikke bare det ned igen, og hvad kommer det ikke til at koste?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvilket budget have du forestillet dig?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror bliver skuffet hvis du tænker at sådan et specielt rum kan optimeres uden at lave forholdsvise voldsomme indgreb. Der er lucky faktoren som kan være at du har en lytteposition der fungerer ret godt, men teorien siger at det stort set ikke kan lade sig gøre deroppe uden at modarbejde alle hjørnerne og reflektive flader. Specielt hvis det ikke må koste lidt, selv hvis man laver det selv løber det nogle gange hurtigt. Men i forhold til "hokus pokus akustik skum" er det meget bedre og billigere at lave det selv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Mit budget er 500-800 kr.

Rummet skal ikke lyde perfekt. Det skal blot lyde så godt, som det nu kan gøres med sådan et budget.
De ting jeg bygger, skal kunne genanvendes, når jeg engang flytter.

Mit værelse skal jo ikke bruges til musikproduktion. så det er ikke nødvendig at lyden er perfekt. Bare der sker en klar forbedring, når jeg smækker et stykke musik på mit stereoanlæg. Det burde kunne lade sig gøre til sådan et budget.

(...og nej. Skumprodukter vil jeg holde mig langt fra. Jeg tænker på en rockwool-løsning, og dyrt det jo ikke)

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Så kan det lade sig gøre forbedre lyden til budgettet?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Davidkoefoed96 skrev:Så kan det lade sig gøre forbedre lyden til budgettet?
Måske... afhængig af hvor meget og hvordan lyden skal forbedres. Jeg tror også, som andre er inde på, at jeg ville starte i loftet. Men hvordan lyder rummet nu? Er det bassbulder eller den overordnede klangtid der generer dig? Har du forsøgt dig med at rykke højtalere fx lidt ud fra væggen?
En billig løsning til loftet kunne også være hønsenet og stof spændt ud under/ over bjælkerne og så batts af den ene eller anden type ovenpå. Det vil nok dæmpe generel klangtid i rummet, hvorimod effekten i de helt dybe frekvenser nok er begrænset.

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Højtallerene er placeret ca. 47,5 cm fra gavlen

Jeg vil sige, at det mest er klangtid, der signerer mig, og at bulderbassen er mest i hjørnerne. Når jeg er i min optimale lytteposition, er det som om at der ikke er meget liv i bassen. Man kan fornemme, at den er der, men den er ikke noget at prale af.

Mellemtoner og høje toner er også et problem.

Så hvilken løsning giver det bedste resultat til budgettet?


Genopfrisker lige mine krav til nye læsere:
  • Budget er 500-800 kr.
  • Løsningerne skal kunne være genbrugelige, når jeg engang får et andet rum
  • Løsningerne skal ikke være beskidt, da det også er mit soveværelse.
  • Resultatet skal ikke være perfekt, men give den bedste forbedring til pengene.
  • Det er ikke til musikproduktion. Kun til at lytte til musik, se film/tv, etc.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du flytter på dine højttalere eller lytteposition kan du også prøve at optimere bassen hvis du føler den mangler noget.
Klangtid kan være fra resten af lokalet, der har møbler meget at sige, du kan skærme for noget af det ved f.eks. at placere en reol/rumdeler bag lyttepositionen og have bøger osv i den, evt lave små dæmpebats til nogle af rummene i den.

Den helt simple, som er det der giver mest for pengene er hjemmebyggede dæmpebats.

Du skal bruge noget træ, noget rockwoll og noget stof, samt skruer og klips.
Så bygger du så mange af dem du kan for dit budget, og så placerer du dem på første reflektionspunkterne på dine vægge og skråloft. Du kan risikere at ved at fjerne de første reflektioner giver det mere opmærksomhed på klange der kommer andre steder fra i lokalet, og så kan det virke som om problemet er blevet værre, men det kan også være at det er nok til at løse det, der er mange "måske'r" når man ikke laver hele den store forkromede løsning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg ville personligt ikke angribe vægge som det første. Jeg ville forsøge med loftet. Hvis du laver en total løsning som Holger foreslår, så kan kompromiset være at du sælger ideen til dine forældre, som så kan nyde godt af det når du er flyttet hvis de vil lytte til musik eller se film i rummet. De betaler materialer, men sparer de dyre håndværkertimer. Du knokler, men skal ikke have penge op af lommen. Win-win. Jeg ville købe den på stedet hvis en af mine drenge foreslog det om nogle år!
Derefter kan du bygge diverse paneler efter behov, som du kan tage med dig videre.

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Vil næppe kunne få mine forældre til at betale. Så Holgers ide bliver ikke en mulighed desværre. Men tak for rådene indtil videre.

Lige til sidst med basistraps i hjørnerne. Vil det give en forbedring, hvis jeg byggede nogle der var 75-80 cm høje, så de passer til hjørnerne?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror ikke du har meget ud af det i hjørnerne, hvis ikke de kommer op i den højde som højttalerne har er det meget begrænset hvor meget det hjælper, specielt også fordi at dem i hjørnerne ofte er for at udbedre en samling af bas, men hvis ikke det er dit issue er det den forkerte medicin.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Davidkoefoed96
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af Davidkoefoed96 »

Hvad mener du med at udbedre en samling bas?

Nyt svar