Hjælp til opsætning af lyd.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Re: Hjælp til opsætning af lyd.

Indlæg af Jens Ledet »

Du kan sådan set godt bruge den gain du har ind i maskinen. Dog er jeg helt enig i at du skal snakke til den, og dermed udtaler du også "bedre" Det ønskede eksempel er meget comprimeret, og det er nok det du går efter, du kan compe hårdt, og så bruge din makeup gain i compressoren til at få signalet op i det niveu du ønsker bagefter. evt sæt en limiter på din master også, hvis du har sådan en
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Jens Ledet skrev:Du kan sådan set godt bruge den gain du har ind i maskinen. Dog er jeg helt enig i at du skal snakke til den, og dermed udtaler du også "bedre" Det ønskede eksempel er meget comprimeret, og det er nok det du går efter, du kan compe hårdt, og så bruge din makeup gain i compressoren til at få signalet op i det niveu du ønsker bagefter. evt sæt en limiter på din master også, hvis du har sådan en
Hej Jens,

Tusinde tak for dit svar.
Jeg er desværre ikke den helt store ekspert på området, (som du nok kan gætte), derfor er jeg lidt i tvivl om nogen af de ting du skriver.

* Du vil have mig til at bruge mere comp. Er det her ligemeget om det er via min mixer, eller software?
* "makeup gain i compressoren", er det fordi der kommer mere gain på, ved brug af comp?
* Jeg har umiddelbart ikke en limiter på min mixer, (af hvad jeg ved af). Er det noget du normalt sætter i softwaren? (Eller er min mixer for billig?)
- Opa

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev:Det kan sagtens ske i software. Har du mulighed for at lægge VST-plugins på?
Ja det er rigtigt med undtagelse af cloudlifteren, den er næsten påkrævet - dog vil jeg pege på en anden løsning som OP (som bor i Herlev) er velkommen til at prøve af fordi jeg har 3 stk af dem:







ligesom jeg også har en:

https://www.thomann.de/dk/tritonaudio_f ... filter.htm

--sd

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hej igen :-)
fra ca 5:00 inde i Sørens video bliver kompressoren forklaret, og du høre hvad den gør. Dog som han forklare hedder knapperne nok noget andet på din(e) compressore da hans er meget forenklet, og har fks ingen makeup gain da den er automatiseret.
Det er sker i en compressor er at maskinen/pluginét reducere dine høje udtalelser, eller peaks kalder vi det også.
Det vil sige den presser hele signalet sammen så forskellen mellem høj og lav ikke er så stor. Det lyder lidt tåbeligt når nu man gerne vil have det skal være højere.
Når man nu har komprimeret sit signal, ja så er det samlede signal lavere end før, det er her makeupgainen kommer ind, den hæver hele det samlede signal igen og er egentlig bare en volume knap og skal ikke forveksles med en almindelig gain som du kender. Nu lyder signalet meget højere fordi det er mere jævnt, og de lave passager også kommer med ud nemmere.
Det er for såvidt lige meget om du camper i din mixer eller i softwaren. Men du skal have en MEGET god hardware compressor før den matcher de fleste software comps, der er kun at prøve sig frem.

Her er en lille guide til hvad knapperne på en almindelig compressor betyder, det er ikke sikkert du har alle knapper i netop din comp.
Threshold betyder grænsen for hvor lavt/højt signalet skal være ind i kompressoren før den begynder at arbejde
Ratio betyder hvor meget skal den så komprimere når nu signalet har overskredet threshold.
Attack betyder hvor lang tid (millisekunder) skal der gå fra signalet kommer ind i compen til at den så skal compe (til nogen ting vil man fks gerne have at den ikke skal komprimere den første del af et lilletrommeslag osv)
Release betyder hvor lang tid den er om at give slip på signalet når først den har compet.
Makeupgain hæver det samlede output efter comprimering

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Tusinde tusinde tak for jeres svar!!
Jeg vil prøve at kigge nærmere på en DBX 286s og mit setup!

Jeg vil kigge nærmere på dem for at sikre mig at jeg har forstået det korrekt!
- Opa

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

OpaDK skrev:Tusinde tusinde tak for jeres svar!!
Jeg vil prøve at kigge nærmere på en DBX 286s og mit setup!

Jeg vil kigge nærmere på dem for at sikre mig at jeg har forstået det korrekt!
Men tag lige og prøv en af mine for at se om den og måske også min Triton, før du går ud og bruger penge på det selv. Der er også andre værktøjer der måske kunne løse dine problemer. F.eks har jeg også ART Pro MPA II som har hele 75 dB gain at gøre godt med inklusiv en impedanstilpasning, den har jo også noget rør-værk inden i som selvfølgelig nok mest er til kondensator mikrofoner til at barbere peaks af med.

Giv mig et ring på 40423223 ... så vi kan aftale!

--sd

Nyt svar