Kan lokalet fungere som mixrum?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Kan lokalet fungere som mixrum?

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hej lydmaskinister

Jeg har været ude at kigge på et lokale til mixrum. Rummet er 15cm2 og (desværre) meget aflangt. Hele loftet er dækket med akustikskumplader. Bagvæggen bliver dækket af træfiber, ligesom der bliver lavet basstraps også træfiber.

Vil det kunne fungere optimalt som mixrum eller skal jeg finde noget, der er mere kvardratisk?
Nogen der har erfaring med træfiber?

Med venlig hilsen
Michael

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er svært at sige. Måske nogen kan råde dig til at have en akkustikmåler med, men det er jo svært at bedømme når de ikke er oppe. Såvidt jeg ved kan det være en fordel at rummet er aflangt såfremt højttalerne er placeret i den korte ende, så lyden har mulighed for at vandre mest muligt før den opsluges af overflader og reflekteres mindst muligt.

Umiddelbart tror jeg ikke basstraps af træfiber er velegnet. Går ud fra du mener trolltekt plader.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MichaelJørgensen skrev: Jeg har været ude at kigge på et lokale til mixrum. Rummet er 15cm2 og (desværre) meget aflangt.
15 kvadratcentimeter?

Jeg tænker umiddelbart, at du ikke engang kunne få din fod ind i rummet, når det er mindre end en skotøjsæske ;-)

Men lad os sige, at det er 15 m2 (vi mangler lige en dimension), men umiddelbart er det et meget lille rum. Når du begynder at trappe det bliver det endnu mindre. Det bliver nok både klaustrofobisk og varmt/dårligt ventileret?

Men ikke mindst må væggene være meget tæt på hinanden på den ene led, når det kun er 15 m2 og samtidig aflangt.

Kvadratiske rum er ikke en god idé, typisk endnu værre med ekstreme udfasninger i bunden.

Et godt rum til musikproduktion/mix bør være min. 70 m3 og gerne større.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev: Et godt rum til musikproduktion/mix bør være min. 70 m3 og gerne større.
Det er en dyr omgang, når man bor på den rigtige ø.

Jeg har aldrig haft større rum end 20-25kvm at producere og mixe i.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg skrev m3, ikke m2 ;-)

Mit studie i KBH er 48 m2 brutto, kan ikke huske dets m3 eller netto m2. Men noget aflangt og manglede en smule i højden.

Her på den rigtige ø er mit studie 3200 (H) x 5000 (B) x 6080 (L), dvs. lige under 100 m3, og rum-i-rummet, dvs. der er flere meters luft over og rundt om.

Så ca. 30 m2 i grundplanen netto og ca. 98 m3 netto for lyden at folde sig ud i.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Der var også et tilgængeligt kælderrum på 453 x 1322

Vil det være stort nok?

Og jeg bor også på den rigtige ø, og prisen er fin her :wink:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har hørt at det som regel er bedst at spille på langs af sådan nogen rum.

Og hvis det er så aflangt, gør det måske ikke så meget hvis der ryger lidt af længden... hvilket giver mig en idé om, at du måske kan placere nogen store bass traps I hver ende af det der lokale.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:Jeg skrev m3, ikke m2 ;-)
Det gjorde du da også ... så giver det bedre mening.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Joachip skrev: Og hvis det er så aflangt, gør det måske ikke så meget hvis der ryger lidt af længden... hvilket giver mig en idé om, at du måske kan placere nogen store bass traps I hver ende af det der lokale.
Der er desværre en dør placeret tæt på det ene hjørne, men tænker det må kunne fixes på en eller anden måde. Rummet er i hvert fald 147m3, så der er rigeligt med plads at tage af.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

147m3. Enten er det ekstremt langt eller meget højt til loftet eller begge dele.

2 meter smalt ?
7,5 meter langt ?
og 10 meter højt ?

Kan du afsløre målene?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Graceville skrev:147m3. Enten er det ekstremt langt eller meget højt til loftet eller begge dele.

2 meter smalt ?
7,5 meter langt ?
og 10 meter højt ?

Kan du afsløre målene?
Længde 13,22
Bredde 4,5
Højde 2,5

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du er i hvert fald nødt til at have en stor lounge...

Fx kunne du ændre dimensionerne til noget i stil med

H: 2.5 m
B: 3.9 m
L: 4.6 m

Højden er udfordringen, der sætter begrænsningen for resten af rummet.

Hvis du gerne vil bevare to eksisterende dimensioner (H+B), så kunne du være ude i

H: 2.5 m
B: 4.5 m
L: 3.8 m (hvor længden så reelt bliver din nye bredde i stedet, altså du skal sidde på den anden led)

Du kan selvfølgelig også beholde rummets dimensioner, som det er, og så trappe røven ud af enderne.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

De dimensioner du nævner, giver sammenlagt kun omkring 42m3. Er det så ikke mere optimalt at bruge hele rummet og så lave en kreativ løsning ved døren, så der kommer bass-traps i alle hjørner?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Måske. Men der skal bass traps i alle hjørner uanset hvad. Ikke enten eller.

Mens flere m3 er en god ting, så er dimensionerne vigtige.

Dimensionerne er afgørende for room modes, dvs. de udfasninger og bump du vil få i frekvensgangen.

Så et større rum på fx 2.5 x 5 x 10 vil klart have værre problemer end et på 2.5 x 3.9 x 4.6, selvom det sidste er mindre.

Begge løsninger skal have akustisk behandling, men det bliver svært i et rum med dårlige modes, med deciderede nuller.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Så er det måske bedre at skære af længden (13,22m) og lave en god, stor vokalboks i den ende, hvor døren er. Så kan jeg placere den nye dør (fra vokalboksen ind til mix-studiet) i midten, så den ikke konflikter med basstrappen i hjørnet.

Nyt svar