Kan højtalere blive for store ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Lynild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus

Kan højtalere blive for store ?

Indlæg Skrevet: 18. mar 2019, 13:27

Jeg står og skal til at flytte i hus her om et par måneder (som også nævnt i en anden tråd). Og i den forbindelse skal der ske nogle opgraderinger. Min computer er så småt kradset af, og mine monitors hyler. Så der skal købes nyt. I den anden tråd spørger jeg til computerdele, og i denne er det kommer til højtalere.

Jeg har haft min øjne/ører på Dynaudios Lyd 8. Men de har jo også en Lyd 5 og Lyd 7 model. Det rum jeg har er ca. 8.5-9.0 kvm, så det er jo ikke det største, men ganske fint til mit brug. Spørgsmålet er dog: Kan højtalere blive for store ? Er mit rum simpelthen så lille, at det at gå fra 7'eren til 8'eren ikke vil give nogen nævneværdig forskel, eller...?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Kan højtalere blive for store ?

Indlæg Skrevet: 18. mar 2019, 13:35

Nej, de kan ikke blive for store.

Om du kan høre bassen i dit rum har ikke så meget at gøre med størrelsen af rummet at gøre som sådan. Fx kan du sagtens høre fx 25 Hz i et par gode hovedtelefoner, der sidder 1 cm fra trommehinden.

Når det er sagt, så er små rum problematiske fordi udfasningerne fra vægge, gulv og loft er meget høje. Det har bare ikke noget med højttalerne eller deres størrelse at gøre.

Store, gode højttalere vil stadig spille dybt, pænt og rent på lavt niveau i et lille rum - bortset fra oventsående disclaimer vedr. dimensionerne, dvs. room modes.

Om det vil give en nævneværdig forskel i dit setup/rum med større monitors er svært at sige og vil være både subjektivt og afhænge af dine ørers/hjernes evne til at opfange og udnytte den forhåbentlige positive forskel.

Men hvis jeg kigger på specs, så kan jeg ikke finde nogen forskel på LYD 7'eren og 8'eren til trods for 1" mere i 8'eren. Det undrer mig meget at der ikke er mindst 3-5 Hz forskel.

Bemærk, at LYD er portet bagud.

LYD 7
Cut-off frequencies -6dB limits:
Bass extension +10Hz: 65Hz - 21kHz
Bass extension 0Hz: 55Hz - 21kHz
Bass extension -10Hz: 45Hz - 21kHz
Free field frequency response: 55Hz - 19kHz

identisk med

LYD 8
Cut-off frequencies -6dB limits:
Bass extension +10Hz: 65Hz - 21kHz
Bass extension 0Hz: 55Hz - 21kHz
Bass extension -10Hz: 45Hz - 21kHz
Free field frequency response: 55Hz - 19kHz
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 18. mar 2019, 15:51

Jeg har også hørt folk sige ting a'la "jeg havde nogen højttalere der var for store til sådan et lille rum". De fleste rum booster nogle frekvenser og dykker nogle andre. Samtidigt er det de færreste højttalere der er helt lineære. - Så hvis højttalerne booster de frekvenser som rummet dæmper (og omvendt), vil det lyde bedre end hvis man er så uheldig at de booster/dykker ved samme frekvenser.

En af mine venner har f.eks. et par kæmpe højttalere i et rum på 10-15 kvadratmeter, og det fungerer faktisk ret godt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 18. mar 2019, 16:31

Hvis højttalerne virkelig er for store til rummet, så handler det mere om placeringsmulighederne end noget andet.

Synes bare du skal gå all-in.

177d54be06933dcd83ffbe104c7cd5ca.jpg
177d54be06933dcd83ffbe104c7cd5ca.jpg (90.9 KiB) Vist 847 gange
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 18. mar 2019, 16:57

Hvorfor står han så langt væk? Kan han ikke lide tæææækno? :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 19. mar 2019, 11:06

Holger skrev:Men hvis jeg kigger på specs, så kan jeg ikke finde nogen forskel på LYD 7'eren og 8'eren til trods for 1" mere i 8'eren. Det undrer mig meget at der ikke er mindst 3-5 Hz forskel.

Forklaringer er, i følge Dynaudio:

Forskellen skal findes i max lydstyrke og dertil en forventet lavere forvrængning ved identisk lydstyrke mellem de to, hvilket i dette tilfælde er prioriteret over dybere bas.

Nu ved jeg ikke helt hvad de mener med "forventet", man må håbe at de faktisk har lyttet og aktivt valgt denne løsning fremfor bare at forvente det ;-)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 19. mar 2019, 11:11

Forventningens glæde er jo størst, så hvorfor ikke :dollargrin:

(der krakkelerede det seriøse image vist lidt)
/Dub
Brugeravatar
Lynild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 19. mar 2019, 15:21

Holger skrev:
Holger skrev:Men hvis jeg kigger på specs, så kan jeg ikke finde nogen forskel på LYD 7'eren og 8'eren til trods for 1" mere i 8'eren. Det undrer mig meget at der ikke er mindst 3-5 Hz forskel.

Forklaringer er, i følge Dynaudio:

Forskellen skal findes i max lydstyrke og dertil en forventet lavere forvrængning ved identisk lydstyrke mellem de to, hvilket i dette tilfælde er prioriteret over dybere bas.

Nu ved jeg ikke helt hvad de mener med "forventet", man må håbe at de faktisk har lyttet og aktivt valgt denne løsning fremfor bare at forvente det ;-)

:dollargrin:

Jeg har nu altid synes godt om Dynaudio, men jeg ved ikke om de er blevet decideret dårlige efter de blev overtaget her for nogle år siden ?
Så det er absolut ikke fordi jeg er låst fast på dem. De har jo generelt bare gode anmeldelser. Men der er måske andre (i samme prisleje), som man måske burde overveje i stedet ?
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 20. mar 2019, 17:22

Der er jo det med horses for courses ... Hvis pointen med højttalerbrugen er til at bedømme noget der senere skal sendes til snartsagt en vilkårlig lysgiver. Man kan nemt mix'e bund forkert på en 4. ordens kasse, altså en basrefleks kasse, først og fremmest fordi der lige i resonans området, også ligger et pænt stort groupdelay.

Designmæssigt kan man så lave sig en 2. andenordens afrulning nedadtil ved at forsegle kabinettet, som så i mellemtiden er gået hen og blevet pænt meget større af det. Og det mange seriøse fabrikanter så griber til er at gå i mindre membraner Yamaha NS10, Klein & Hummel (Neumann) og Auratones, for at få den moderate afrulning nedadtil.

Disse er så små at de kan bruges som nærfelts højttalere for at hive væggenes svar ud af ligningen. Men en typisk 12" eller større vil kræve et kabinet på over 150 liter og det vil gøre dem besværlige at få ind i små studier, hvis teknikeren og måske pult og 'puter også skal være der på sådanne 8,5-9 kvadratmeter.

Vi skulle måske komme ind på hvorfor jeg tror, man så nemt kommer til at lave fejl i bunden med et basrefleks kabinet, grundet fletcher munson kurven er vi meget dårlige til at bedømme de dybe toners styrke i forhold til hinanden, fordi vores hjerne fylder op på det som mangler. Og hvis nu noget et bestemt sted i bunden ankommer lidt senere end det omkring liggende, dekoder hjernen det forkert, fordi grundtonen udregnes virtuelt uanset om den er der eller ikke på serien af overtoners afstand, og de dybe instrumenter har i værste fald i populærmusik 44 hz imellem hver overtone, så de ligger ret tæt.

Vi har ikke brug for grundtonen i bas og stortromme, vi kan via overtonerene nemt skille dem ad så længe se ankommer korrekt i forhold til hinanden, men begge har kraftige bidrag ved ca. 80 hz, den ene som grundtone og den anden som 2. harmonisk, er det så smart at et fasedrej eller endnu værre, en forsinkelse ligger og bytter rundt på forhold der???

--sd
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. mar 2019, 09:50

Jeg kaster lige et relateret side-spørgsmål ind ,.. som har været berørt lidt i tråden

Nearfield, eller semi-nearfield, på små placerings-venlige højtalere, er selvfølgelig bedste option, for helt microskopiske rum, eller som mig der kun har et hjørne af en 16 kvm stue, med nearfield må betydningen af væges reflektioner alt andet lige blive mindre

Eneste alternative jeg har er hovedtelefoner, som også bruges flittigt

I min krog er det i praksis en hel væg af rack-udstyr, samt mikser-pultens overflade, 43" skærm, osv, der rammes først, men jeg sidder meget tæt og direkte foran høtalerne i en ligesidet trekant, hvor siderne er ca 130 cm, og med højtalerne vinklet direkte imod mig.

Reflekteret lyd direkte fra nævnte overflader tæt på, vi nok være 200-400 cm undervejs, samt herfter et bidrag fra resten af stuen der dog er dæmpet utoligt godt med møbler og tæpper, samt 3 meter til loft,..

Så hvilke små tricks kan der bruges til at forbedre sådan et scenario en smule ?

Spekulerer på at have nogle specielle tæpper der lynhurtigt kan hænges over pult samt væg med rackudstyr og lignende når der kun computer-mixes, men vil dette reelt forbedre noget ? og hviken type tæppe eller andet materiale ville være bedst ?

(layout af kommende højtalere er iøvrigt 2 stk 5,25" i trykkamer med bånddiskant i midten, som ses her: http://lydmaskinen.dk/download/file.php ... w&id=21337 )
/Dub
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 25. mar 2019, 17:46

DUBTEMPLE skrev:Spekulerer på at have nogle specielle tæpper der lynhurtigt kan hænges over pult samt væg med rackudstyr og lignende når der kun computer-mixes, men vil dette reelt forbedre noget ? og hviken type tæppe eller andet materiale ville være bedst ?

(layout af kommende højtalere er iøvrigt 2 stk 5,25" i trykkamer med bånddiskant i midten, som ses her: http://lydmaskinen.dk/download/file.php ... w&id=21337 )

Tæpper auralex og lignende har det desværre med kun at tage sig af området over 1K, og ikke gøre nævneværdigt ved bunden. Men du bliver vist nødt til at læse det her:

https://www.troldtekt.dk/Produktegenska ... rbenttyper

--sd
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 31. mar 2019, 15:55

Søren Dyhr skrev:
DUBTEMPLE skrev:Spekulerer på at have nogle specielle tæpper der lynhurtigt kan hænges over pult samt væg med rackudstyr og lignende når der kun computer-mixes, men vil dette reelt forbedre noget ? og hviken type tæppe eller andet materiale ville være bedst ?

(layout af kommende højtalere er iøvrigt 2 stk 5,25" i trykkamer med bånddiskant i midten, som ses her: download/file.php?mode=view&id=21337 )

Tæpper auralex og lignende har det desværre med kun at tage sig af området over 1K, og ikke gøre nævneværdigt ved bunden. Men du bliver vist nødt til at læse det her:

https://www.troldtekt.dk/Produktegenska ... rbenttyper

--sd

Tak Søren

Det ser jo fortsat lidt sort ud med et potentiale for forbedring, i mt tilfælde, sat i forhold til det sorte hul af tid og penge jeg risikerer, forgæves

Livslysten har det også med at forlade mig når jeg læser den slags artikler :dollargrin:

Bliver nød til fortsat at hutle mig igennem, headphones når der skal lyttes kritisk, samt forsøge sporadisk med hvad der ikke er for bøvlet eller dyrt

Der bliver ikke basis for et at bruge videre energi på det før jeg evt rykker fast op til størrer lokale i sverige om 5-6 år

Her og nu handler det nok bare om at fortrænge emnet, og så lade være med forstyrre andre desangående også :wink:
/Dub

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"