2.20 x 2.60 - stort nok til ministudie?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

2.20 x 2.60 - stort nok til ministudie?

Indlæg af Nikolajs »

Hej venner,

jeg har netop anskaffet mig et lille kolonihavehus i nærheden af mit arbejde oppe i Nordsjælland.

Her vil jeg tilbringe mange, lange sommerdage med at grille, hygge og lave musik.

Kolonihavehuset er på ca. 40 m2 alt i alt og består af et køkken-alrum på ca. 35 m2 samt et mindre rum (oprindeligt soveværelse) på 2.20 x 2.60 = 5,70 m2, som jeg overvejer at bruge som ministudie.

Jeg er nu i "tænke-mange-tanker-om-indretning-fasen", og mine tanker går især på, om jeg ville kunne trives med et studielokale, der er så småt (ifht. hvad jeg er vant til). Jeg skal bare have mit 88 tangenters NI Komplete keyboard, skærm, monitors, samt et mindre digitalt trommesæt.

Det kan udmærket klemmes ind i det lille lokale. Men vil det være en klaustrofobisk fornemmelse? Et akustisk helvede? Ergonomisk problematisk? Andre udfordringer?

Jeg vil meget gerne høre nogle tanker fra jer - specielt de af jer, der har et mikrostudie.

(Jeg er udmærket klar over, at jeg bare kan prøve det af - og det vil jeg givetvis også. Men nogle gange er det rart at høre lidt om, hvad andre har gjort sig af erfaringer).

Et alternativ kunne være at benytte det 4 gange større køkken-alrum til studie... men jeg er bange for, at det hurtigt bliver noget rod i fht. æstetikken, kærestens krævende øje, småbørnsgæster, osv.

På forhånd tak,

Mvh NikoLaj
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis det mest er et "kreativt værksted", og det ikke handler om kritisk lytning, så er problemet vel løst, om ikke andet så med headphones,...

Der er utallige artikler og spørgsmål om små rum herinde, simpelthen fordi byboer kun har små rum i deres lejligheder

Det er mit indtryk at til seriøs mix og master via højtalere, skal rummet gerne være over 10 kvm, og helst måske over 15 kvm, facon også vigtig,..

Bare mit lægmands-readup og konklussion på topic her igennem tiden

Rum der er fysisk ekstremt små har ud over de grundlæggende mål heller ikke plads til sælig meget dæmpning og regulering

Står selv lidt i samme situation, regner med at al kritisk lytning blir på headphones, så kan jeg kun blive posetivt overrasket :)
/Dub

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Tak for indspark, Dubtemple. Ja, "kreativt værksted" er nok et godt udtryk. Der skal leges og komponeres og skabes, men mix (og evt. master) foregår andetsteds. Er klar over, at jeg ville kunne komme langt med headphones, men det vil jeg sgu gerne undgå så vidt muligt. Synes hurtigt jeg får ondt i hovedet når jeg bruger headphones, selv af den gode slags på lav volumen.

Jeg søger lidt videre på smårums-diskussionen herinde. :)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hovedtelefoner er helt klart dem du skal bruge hvis du skal checke om dine monitors i det lille rum lyder helt skævt. Så brug monitors normalt, og sørg for at have et par gode hovedtelefoner at checke om det er helt off med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar