Indbyggede højtalere/ flush mount/ soffit mount/ hård væg/ blød væg, hvad er op og ned?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indbyggede højtalere/ flush mount/ soffit mount/ hård væg/ blød væg, hvad er op og ned?

Indlæg af Madelaire »

Hej alle
Jeg står overfor at jeg skal designe et nyt rum. Lige nu er jeg på skitseplan, og påtænker på et tidspunkt at tage en dygtig lydmand (M/K) med indover. Jeg vil som udgangspunkt gerne bygge et par halvstore højtalere ind i frontvæggen - dels for at spare gulvplads, dels for at eliminere refleksion fra frontvæg. Synes der er mange forskellige holdninger til hvorvidt det er en god idé og dernæst til hvordan det skal udføres. Min oprindelige naive idé var at bygge en frontvæg af terrænbatts lagt forbandt efter Holgers opskrift, og beklæde med enten stof eller perforeret masonit. Der vil være knap 1 meter luft bag væggen før der kommer en hård væg. Dér havde jeg tænkt at skære ud så højtalere (bliver formentlig et par Neumann KH 420, men det er er en hel anden snak - ligger ikke fast endnu) kan stilles ind tæt "indpakket" i rockwool. Ved ikke om jeg på den måde får en for hård forbindelse mellem rumkonstruktion og højtalere? Og om terrænbattsne kan bære dem ordentligt. Det næste spørgsmål er så om varmeudviklingen bliver problematisk og om jeg bør tage amps ud og installere dem seperat et andet sted i væggen...?
Har set at nogle laver fjederophæng til højtalerne mens andre bygger/ murer en hård søjle de kan stå på.
Har læst at der er nogle som går meget op i at det skal være en hård (reflekterende) frontvæg, men kan ikke helt se pointen.
Så med den her tråd håber jeg lidt på at der sidder et par dygtige lydmaskinister, som kan give mig 10 linjer om hvad der er op og ned, hvad jeg skal være opmærksom på osv.
Vh Christian

Nyt svar