Genopbygning

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Genopbygning

Indlæg af Joachip »

Så er jeg så småt ved at få min lejlighed igen efter diverse byggeprojekter. Jeg har i bund og grund boet på 15 kvadratmeters byggerod siden nytår, men nu er ved det ved at være slut. Ellers var jeg sgu nok også blevet (endnu mere) skør.

Der er blevet monteret cirka 2 kubikmeter terrænbats i hjørnerne og langs den ene væg, og det har givet en utroligt meget bedre gengivelse af samtlige frekvenser end jeg havde før. Selv mine ældste og billigste højttalere lyder nærmest helt hæderligt nu. Men okay, det lyder stadigvæk ikke helt ens uanset hvor man er. Der er naturligvis stadigvæk sweet spots, omend problemet er markant mindre nu end før.

Så nu er jeg ved at finde ud af hvor de store højttalere skal stå, og har indtil videre fundet en klar korrelation. :doh:

HØJTTALERPLACERING:
Billede

Alle tal er venligst udlånt af Statents Institut for Statistisk Improvisation
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Haha - ja, der er mange faktorer på spil der. :dollargrin:


Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg har fin succes med en ret praktisk placering i mit setup. Et sæt væghængte Genelecs placeret i hjørnerne (lokalet er ikke ret stort) og så en digital rumkorrektion. Rummet er i sig selv okay dæmpet med et skråt loft, masser af bøger på bagvæggen osv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Efter at have været uden en fungerende lejlighed i over et halvt år (pga. adskillige byggeprojekter), kan jeg konstatere at jeg har undgået de værste problemer med støv, hvilket ikke har været let. Til gengæld er der sket andre ting siden jeg pakkede det hele ned: En død subwoofer (problem med et relæ), en død RIAA forstærker, et par døde kabler, og to synther skal have skiftet batteri (farvel til de presets). :puke:

Desuden: Efter at have flyttet rundt på højttalerne 10-15 gange, har jeg efterhånden fundet ud af hvilke frekvenser der bliver boosted hvor, og hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Jeg ender nok med noget nær-felt eller ihvertifald ikke mere end 2 meter til højttalerne. Alt andet bliver sgu for fjernt og diffust. Så vælger jeg nok at have et par andre højttalere til at spille hele rummet op, og få den der "lidt på afstand" fornemmelse ved at skifte over til dem en gang imellem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:...Til gengæld er der sket andre ting siden jeg pakkede det hele ned: En død subwoofer (problem med et relæ), en død RIAA forstærker, et par døde kabler, og to synther skal have skiftet batteri (farvel til de presets). :puke:
Øv hvor nederen! :(

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pøj-pøj med at blive dig selv igen ,...

Det kan vel også blive et afsæt eller mulighed til en form for "ny start", eller re-organisering, samt reflection,..
/Dub

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

DUBTEMPLE skrev:Det kan vel også blive et afsæt eller mulighed til en form for "ny start", eller re-organisering, samt reflection,..
Forhåbentlig ikke så meget når der nu er sat terrænbatts op! **badum-tchhh**

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Madelaire skrev:
DUBTEMPLE skrev:Det kan vel også blive et afsæt eller mulighed til en form for "ny start", eller re-organisering, samt reflection,..
Forhåbentlig ikke så meget når der nu er sat terrænbatts op! **badum-tchhh**
:dollargrin: :dollargrin: :dollargrin: ,........ :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ha ha!

Og jo, det er fedt at kunne rode med nogen synth'er igen. Jeg kan mærke jeg er rusten. Her er et par første test tracks hvor jeg lige skulle se om ting virkede:




ikke permanente links
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ting virker og helt rustet til er du da heller ikke ;)

Hvilke synths har du i brug her?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak tak. Det første nummer er primært Yamaha FS1r og lidt Korg Arp Odyssey.
Det andet nummer er næsten primært en Virus Indigo som jeg har lånt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja okay, så nåede jeg lige akkurat at aktivere KT Radio, gik hjem til min defekte subwoofer og skilte den helt ad, nu hvor forstærker-delen alligevel synes at være stået helt af. Jeg gik hele molevitten igennem og fandt noget unødvendig lim fra fremstillingen af elektronikken som var gået hen og blevet elektrisk ledende, hvilket kan fucke alting op. Fjernede det. Tjekkede alle forbindelser og samlede skidtet igen. BUM! Virkede! Så nu har jeg omsider gang i det delefilter, jeg lige har købt, og kors en forbedring i forhold til enten at bruge subwooferens eget, eller intet.

Så den virker igen!

Men hvor længe... ?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg synes at det andet nummer er fedt og Virusen lyder godt :)

Nyt svar