Rack jordforbindelse?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Rack jordforbindelse?

Indlæg af the19thbear »

Jeg sidder et sted med mystisk strøm. Det er ikke en mulighed at få elektriker ud og få det fixet.
Der er ofte ret stort potentiale på ting. Jeg kan få stød på en 58'er hvis jeg står med bare tæer/sokker, på gulvet (kælder, fliser). Jeg kan mærke jeg får en lille strøm gennem fingre hvis jeg har fat i jack stik etc.

Jeg har lavet en løsning som fungerer for mig, men vil lige tjekke:
Jeg har taget et 3 benet strømstik og klippet de 2 ledende ben af i den ene ende. Den anden ende har jeg afisoleret og klippet de to ledende ledninger (som nu ikke bærer strøm) af. Dvs der kun er jordforbindelsen tilbage i begge ender. Den har jeg så skruet fast til mit rack så der er forbindelse til alt der sidder i.
Det virker og der er intet strøm der kryber rundt og giver småstød og generelt støjer ting meget mindre.

Er dette en ok løsning? Rent logisk virker det jo helt ok, men vil lige dobbeltjekke.
Tak

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hvorfor har du ikke bare jordet dine maskiner normalt? :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det har jeg også. De sidder (næsten)alle i en skinne der leder til samme jord. Men det er ikke alle apparater der har jord stik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er måske en lidt sjov måde at jorde racket på, men det er helt normalt at jorde sit rack's metalskinner, så hvis det virker ser jeg ingen problemer. Om det er lovligt at gøre på denne måde ved jeg ikke nok om, men kan ikke se noget galt i det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Du har egentlig bare forbundet dit Rack til jord. Det er helt fint.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Godt. det sagde min logik også. Tak


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hald skrev:Det er måske en lidt sjov måde at jorde racket på, men det er helt normalt at jorde sit rack's metalskinner, så hvis det virker ser jeg ingen problemer. Om det er lovligt at gøre på denne måde ved jeg ikke nok om, men kan ikke se noget galt i det.
Jeg tænker at "jord" i maskinerne har forbindelse til chassiet, som så har forbindelse til racket - så burde det, i hvert fald i teorien, ikke være jordet?

men selvfølgelig, hvis det virker nu med en ledning til racket - så er det jo bare cool! :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har fixet et lign. problem på en lign. måde i en ældre version af mit studie. Derudover måtte jeg individuelt vende hvert stik i stikdåserne indtil baggrundsstøjen i systemet blev reduceret mest muligt.

Så købte jeg 2 stk. Furman P1400 ARE og det fixede alle strøm/jord/støjproblemer samt sænkede noiseflooret med -6 dB længere ned end jeg kunne komme efter et par timers trial & error med at vende stik i dåserne.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Næsten on-topic...

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman  
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Joachip skrev:Næsten on-topic...

Billede
Mmmmm.. hvorfor er der 112 V over dér? :?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:
Mmmmm.. hvorfor er der 112 V over dér? :?
Måske nogen der har "jordet" på et vandrør andetsteds i bygningen?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ved ikke hvor billedet er fra, men det var præcis derfor jeg i sin tid blev frarådet at bruge vandrør og lign til at jorde apparater, for hvis der en dag går overgang i skidtet, så kan det her ske.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman  
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå okay. Jeg troede først det var noget, du selv havde målt derhjemme.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Holger skrev:Jeg har fixet et lign. problem på en lign. måde i en ældre version af mit studie. Derudover måtte jeg individuelt vende hvert stik i stikdåserne indtil baggrundsstøjen i systemet blev reduceret mest muligt.

Så købte jeg 2 stk. Furman P1400 ARE og det fixede alle strøm/jord/støjproblemer samt sænkede noiseflooret med -6 dB længere ned end jeg kunne komme efter et par timers trial & error med at vende stik i dåserne.
Super med info ang Furman tingene. Har længe luret på om de overhovedet gør noget mht filtrering af strømmen eller om det var ren snake oil. Tak for det!

Edit: kan nu se at det er den dyrere variant og dermed at de billlige nok egentlig bare er snake oil når det kommer til filtrering.
Men vil lige opdatere med at jeg har fået bantam xfelt istedet for Jack og været nazi med Jording, jording og atter jording på alt, er mit støjniveu så lavt som det nogensinde har været. Altså helt utroligt lavt. Når jeg indspiller guitar og bas DI er der fuldstændigt stille når jeg ikke spiller. Har før haft problemer med at jeg puttede guitarrig+ comp+ hævet top, at der altid lå støj som kom længere og længere frem. Nu er det helt dødt. Som i helt helt og aldeles dødt. Intet mystisk brum alt efter hvor jeg står i rummet eller rører/ikke rører ved strenge etc.
Har længe ønsket mig et bantam xfelt i stedet for Jack men har været for nærig. Det er altid sjovere at købe plug-ins som jeg ikke får brugt og gør at jeg ikke behøver lave det reelle problemløsning (evige lappeløsninger) og fandt et billigt brugt til 600kr og det er seriøst et af mine mindst sexede men bedste køb. Min Behringer model D opfører sig også bedre mht støj. Nyder også at få alle kablerne sat ordenligt i xfeltet. Heldigvis er det ikke med loddeterminaler men med switches (har loddet en milliard xfelter i andre studier før og det er IKKE sjovt at finde ud af man har lavet fejl). Jeg er meget glad. Selv min spring reverb er ret så stille. Har stadig bøvl med brum på en 2x stereo comp men jeg tror den mangler reel jording på strømstikket. Det er ikke alle chassier der får ordentlig kontakt til jord gennem rackskruer etc. Har også fået sat min chase bliss Dark World pedal op så jeg kan køre signaler fra Pro tools via xfelt igennem den, samt sat en lækker gammel 8 kanals pult op så jeg kan lave feedback loop mellem min dynacord BBD delay og gamle ART digitale rumklang (som lyder helt utroligt godt). Det er instant Nigel Godrich/Radiohead/Beck lydlandskaber.

Skal stadig ha købt nogle flere snakes som jeg klipper op og sætter i så jeg kan ha flere forbindelser og så en enkelt minilogue XD når den kommer som modul version i slutningen af september måned.

Jeg er glad. Hurra

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar