Voldsom rumklang i dansesal

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Helmin
Medlem
Indlæg: 1

Voldsom rumklang i dansesal

Indlæg af Helmin »

Hej

Vi har åbnet en danseskole for nylig. Alt er perfekt, bortset fra at der er en voldsom rumklang i vores store dansesal, der er ca 100 kvm - 14,5 x 7 meter.

Salen har to vinduer på den ene side, fire vinduer og en dør på den anden. Der er gipsvægge i begge ender, betonvægge på begge sider og betonloft. Endelig er der trægulv. Der bliver spillet op med to væghængte højttalere.

Vi vil gerne finde en forholdsvis pæn løsning på problemet, og har kigget på alt muligt forskelligt. Troldtekt-plader i striber flere steder i rummet, lydpaneler på vægge mv. Vi er umiddelbart mest til at hænge noget op i loftet, men hvad skal man vælge, uden at blive ruineret?

Har i gode bud, tager vi meget gerne imod! :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pænt, præ-produceret akustisk behandling koster.

Jeg har god erfaring med Ecophon https://www.ecophon.com/dk/ - men billigt er det ikke.

Men man kommer nok ikke uden om, at skulle akustikbehandle væggen også, hvis det skal blive godt. Men man kan jo starte ud med det loftsnedhængte - og så supplere på ...

Hvis det skal være billigt, så skal man ud noget DIY-løsning - og så skal man så også have evnerne - hvis det stadigvæk skal tage sig godt ud?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, betonvægge er at bede om problemer. Rektangulære lokaler gør det ikke bedre (desværre er langt de fleste lokaler rektangulære). Bered jer på også at skulle finde på noget til væggene. Hvis det gerne må være lidt kulørt, så overvej akustikplader med tryk. Så kan man uploade billeder af dansehelte, og få dem op på væggene i så stor størrelse som akustikpladerne tillader. De fåes f.eks. her: https://www.illux.dk/print-med-dit-foto ... stikplade/ (ja, det koster)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Akustikloft er den mest (kost)effektive metode at dæmpe hele rummet og er essentielt i et dansestudie, hvor der er betydelig støj fra den modsatte side: gulvet.

Rockfon fra ende til anden i skjult skinnesystem, såkaldt monolitisk opsætning. Det er både den pæneste og den mest effektive metode. Med en transparent eller hvid silikone og/eller en liste langs kanten, så opnår man samtidig en effektiv basfældeeffekt med det monolitiske loft.

Der findes også plader til direkte montage uden skinner, men det kræver at loftet er helt fladt og det er ikke effektivt mod rungen i de dybe frekvenser (bas og fodtramp bl.a.).

Vil I spare på pengene kan I måske spare lidt ved et synligt skinnesystem i stedet, men det er mere kontoragtigt at se på. Du nævnte at I ønsker en pæn løsning.

Personligt synes jeg Troldtekt er visuelt rodet at se på og minder mig om et skolelokale fra 1983. Effektiviteten er dog ok, men ikke når det monteres direkte.

Det vil koste omkring 25.000-30.000 med et Rockfonloft, og er dermed en relativ billig og effektiv løsning, hvis I laver det selv eller får lidt hjælp. Ecophon laver også fine produkter, men min erfaring med udvalg, pris og effektivitet har ledt mig til Rockfon hver gang.

Du nævnte at rumklangen var voldsom, hvilket jeg også ville forvente i et så stort, rektangulært rum (med lidt uheldige akustiske proportioner) og med betonvægge.

Kompromiser, fx forsøg på blot at opsætte sporadiske loftsplader (clouds af fx Troldtekt) og lign. er komparativt ineffektivt mod basrungen og generel dæmpning af det fulde frekvensspektrum. Mens clouds er bedre end ingenting, så må I forvente ueffektiv dæmpning af musikbas og rungen fra fodtrin/tramp, hvorfor clouds ikke er en god løsning i et danselokale.

Uden korrekt og fuldt dækkende akustikloft vil I opleve dårlig akustik med hovedpine, træthed og psykisk ubehag til følge. Rungen vil komme fra både musik og bevægelserne på gulvet, samt verbale instruktioner. Det vil sandsynligvis også påvirke timingen af dansen med al den forsinkede lydrespons.

Det giver irritation og utilfredshed hos både instruktører og kunder, som i længden vil medføre et langt større økonomisk tab end en investering i ordentlig akustik fra begyndelsen udgør. Det kan ikke betale sig at være skrabet her uanset hvor meget man slår sig i tøjret.

Dertil er det en god idé med nogle vægpaneler på udvalgte vægge, især hvor der er beton, og modsat vinduer, men begynd med loftet.

Disse vægpaneler vil nok få skader med tiden og vil kræve udskiftning. Rockfon laver paneler der tåler stød lidt bedre end andre, bl.a. til brug i sportshaller. Akustikplader med print er en rigtig god løsning, ikke mindst visuelt.

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Drapperet molton/scenetæppe med en fornuftig afstand til væggene vil også være effektivt. Det skal selvfølgelig kunne lade sig gøre men rent praktisk. Priebe Hold syr tæpper og kan også hjælpe med montering. Dem kan jeg varmt anbefale. Tæpper kan være langt mere effektive end alle mulige akustikplader til at montere på væggen.

Som Holger skriver er et nedhængt akustikloft også super effektivt, og det tager ikke plads i rummet.

Det kan give god mening at få nogle til at måle hvor problemet er, så I bruger jeres ressourcer de rigtige steder. Altså få lavet en måling af rumklangen.

Hvis I eksempelvis ikke har problemer i bunden, så kan I spare noget plads/loftshøjde, men er der omvendt store problemer der, kan i ikke undgå at det tager en del plads hvis I vil gøre noget ved problemet.

Placeringen af absorbenter er heller ikke uvæsentlig. Det handler både om at få mest muligt ud af sine absorbenter, men også om at sørge for en jævn udbredelse af lyden, så der er en fornuftig taleforstålighed. Det tænker jeg er rimelig relevant i en dansesal.
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg ville få en akustiker til at se på det jeg har selv ved flere lejligheder brugt Jan Voetmann.
Sidst var en større sal og et lydstudie.
For ikke mange penge får man en analyse og forslag til en løsning.
I mit tilfælde tog løsningsforslag højde for: materialer jeg selv havde i forvejen og min formåen som håndværker.
Du vil spare mange penge og ærgelser på at få hjælp på stedet.
Det er absolut ikke noget gør det selv job .
facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar