montering af ecophon plader, sky eller direkte på loftet?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

montering af ecophon plader, sky eller direkte på loftet?

Indlæg af Graceville »

Jeg er en glad mand i dag, har fået foræret velbevarede echophon plader fra en ombygning.

Der er 8kvm plader fordelt på 11 plader, præcis det som loftet i mit studie er. Spørgsmålet er så, om jeg skal lime/skrue det direkte op, eller lave en eller 3 store skyer med (hvor meget?) luft over. Hvis jeg gad, kunne jeg lave 11 skyer & vægpaneler.

Hvad giver den bedste akustik & dæmpning til primært vokalindspilning, sekundært til lidt mix? Gør luften over skyen noget, eller er det ligegyldigt.


Med sky/er kan jeg bare tage dem med, når jeg flytter, mens permanent loft nok er pænest & til glæde for fremtidige beboerere & overboere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt monteres den slags plader i et skinnesystem, som naturligt giver et mellemrum mellem det eksisterende loft og akustikpladerne.

Selvom pladerne måske kun er 1 eller 2 cm tykke, så burde deres effekt være bedst med et mellemrum op til loftet, ligesom det gælder for rockwool.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Takker.

Jeg tror det bliver med øksner, kroge & fiskesnørre & så noget maling på siderne & de steder de har skrammer & skader, så de ikke drysser mere.

Det bliver godt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Echophon laver både skinnesystemsplader og frithængende. De er typisk 4 cm tykke og ja - det er en fordel med luft i mellem. Minimum 10 cm.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Så er jeg gået igang med at hænge op. Det blev forsøgsvis med små øksner i loftet, fiskesnørre bundet på en møtrik & i den anden ende et lille søm som så sidder på tværs gennem øksnen.

Ikke lige helt klar over hvad der er sket, men den første (test)plade er røget ned i løbet af natten. Spekulerer lidt på, om fiskesnøren ikke var ordentligt bundet fast eller vægten gør, at møtrikkerne via vægten kravler gennem materialet. Nogen af knuderne har osse løsnet sig , mens fiskesnøren ikke er knækket nogen steder.

Nogen der har en billig idé til, hvordan jeg kan hænge det op? Spændeskiver istedet for møtrikker ville være oplagt, men måske findes der bedre løsninger?

Hit me.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kunne købe noget alu profil eller en træliste og lime på kanten, så du har noget fast at skrue øsken i i den ende af ophængningen

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ok, det er tit det lige går op for mig hvordan, lige umiddelbart efter jeg trykker send.

1) dobbelt fiskesnøre, nøje afmålt til højden
2) gennem materialet med en hæklepind – super enkelt & nemt
3) større spændeskive + et søm på tværs & gennem fiskesnøren
4) på samme måde gennem øksnen i loftet

bum, det er low-fi & enkelt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Christoffer I. N. skrev:Du kunne købe noget alu profil eller en træliste og lime på kanten, så du har noget fast at skrue øsken i i den ende af ophængningen
Jeg tror jeg vil gøre noget lignende med tiden, har blot ikke oceaner af tid lige nu, så de bliver malet i kanten, så de ikke støver & drysser & så op med ovennævnte metode.



Bare det at de står i rummet gør en ret stor forskel for akustikken, så jeg er spændt på resultatet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fin løsning.

Og ellers er "den rigtige" denne:
122325-connect-absorber-anchor.jpg
122325-connect-absorber-anchor.jpg (8.75 KiB) Vist 1488 gange
Man drejer den ind i pladen og fæstner på dens øje.

https://www.ecophon.com/dk/produkter/sy ... cessories/

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

SustainerPlayer skrev:Fin løsning.

Og ellers er "den rigtige" denne:
122325-connect-absorber-anchor.jpg
Man drejer den ind i pladen og fæstner på dens øje.

https://www.ecophon.com/dk/produkter/sy ... cessories/
Jeg har rigtig god erfaring med dem her. Det fede er at det ikke er synligt på undersiden. Downside er at de er ret dyre... tænkte til gengæld på om ikke man kunne lave en løsning med lignende gipsankre? De er mindre, så man skal nok have flere pr plade for at undgå at de river sig ud, men konceptet er nogenlunde det samme og de er billige.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Fandt denne tråd, så jeg syntes ikke jeg ville oprette en ny.

Jeg er ved at få udskiftet køkken. I den forbindelse har jeg stablet en stor dele af mine ejendele i flyttekasser. Mit liv er arbejde, guitar, og tv og så mødes jeg med nogle, jeg spiller med. Så min lejlighed er fyldt med kameraudstyr og guitarer og guitargrej . Men nu hvor jeg er i gang, har jeg fået den ide at mit soveværelse skal være mit lydstudie. Det er ca. 12-14 m2. ca. 3 m til loftet. Pudsede murstens vægge og loft og trægulv. Men det er mit indtryk at jeg må have nogle loft akustikplader eller lignende.
Vil de her kunne bruges ? https://www.stark.dk/troldtekt-traebeto ... 61#teknisk

Jeg har også overvejet en anden løsning. Og det er simpelthen en kreativ løsning. Jeg køber en masse pap flyttekasser, måske i varieret størrelse, farver dem og monterer dem på loftet. Nogle med bunden ned og andre omvendt. Jeg kan f.eks. skære dem i forskellig dybde. Jeg har en stigereol op mod den ene væg, sandsynligvis den jeg vil spille imod. Den kan jeg så fylde med bla. bøger, og små kanvas opbevaringsbokse.
Tror i det vil fungere, eller er det helt i skoven ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:
Jeg har også overvejet en anden løsning. Og det er simpelthen en kreativ løsning. Jeg køber en masse pap flyttekasser, måske i varieret størrelse, farver dem og monterer dem på loftet. Nogle med bunden ned og andre omvendt.
Jeg ville for alt i verden undgå løsninger, der er veritable brandfælder. Du vil muligvis også komme i konflikt med lovgivningen her.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:
Jeg har også overvejet en anden løsning. Og det er simpelthen en kreativ løsning. Jeg køber en masse pap flyttekasser, måske i varieret størrelse, farver dem og monterer dem på loftet. Nogle med bunden ned og andre omvendt.
Jeg ville for alt i verden undgå løsninger, der er veritable brandfælder. Du vil muligvis også komme i konflikt med lovgivningen her.
Det kan der være noget om. Så måske jeg skal investere lidt i loftakustikpladerne.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:
Jeg har også overvejet en anden løsning. Og det er simpelthen en kreativ løsning. Jeg køber en masse pap flyttekasser, måske i varieret størrelse, farver dem og monterer dem på loftet. Nogle med bunden ned og andre omvendt.
Jeg ville for alt i verden undgå løsninger, der er veritable brandfælder. Du vil muligvis også komme i konflikt med lovgivningen her.
Det kan der være noget om. Så måske jeg skal investere lidt i loftakustikpladerne.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev:
Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Jeg ville for alt i verden undgå løsninger, der er veritable brandfælder. Du vil muligvis også komme i konflikt med lovgivningen her.
Det kan der være noget om. Så måske jeg skal investere lidt i loftakustikpladerne. Rummet er jo ikke specielt udfordrende, så måske behøves ikke de dyre løsninger.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Det kan der være noget om. Så måske jeg skal investere lidt i loftakustikpladerne.
De overholder i hvert fald brandsikringsreglerne.

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

ang. ophængning af pladder i loft :

Jeg har limet 2 træ lægter bagpå hver plade, med sådan noget cement lim fra byggemarkedet ala en silikone sprøjte.
Sat 3 øskner/øjer i og så brugt nogle af de længde justerbare stænger, som man bruger til nedhængte lofter til at hænge dem i.
Så kan man justere til de er parallel med loftet. I loftet er også Øskner/øjer skruet i.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

steand skrev:ang. ophængning af pladder i loft :

Jeg har limet 2 træ lægter bagpå hver plade, med sådan noget cement lim fra byggemarkedet ala en silikone sprøjte.
Sat 3 øskner/øjer i og så brugt nogle af de længde justerbare stænger, som man bruger til nedhængte lofter til at hænge dem i.
Så kan man justere til de er parallel med loftet. I loftet er også Øskner/øjer skruet i.
Det lyder smart! Er det de store plader på ca 240x120 cm? Ville ikke have troet at det ville holde med lim... dit tip kan meget vel være løsningen på en af de udfordringer jeg står overfor når jeg skal til at bygge :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tænker lige dobbeltklæbende tape, den irriterende slags man bruger til gulvtæpper, til at montere træ på. Eller hvad gør cement lim, trænger ned i pladen?

Ellers har jeg overvejet lidt at bruge hvid gaffatape rundt istedet for at male, meget nemmere & mere holdbart & tror endda gaffa er ca 4 cm bredt som pladens tykkelse. Godt, hvis man gerne vil holde det letvægts.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Taler alle om de samme plader?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ecophon var udgangspunktet, men du har nok ret igen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg tror (håber) at tråden handler om Ecophon hele vejen igennem :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

... altså bortset fra de der troldtekt plader og papkasser, der lige sneg sig ind :-D

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jeg har hængt ecophon-plader op i mit studie-lokale ved at lime noget liste på bagsiden og skrue øskner i listen. Piece of cake og har holdt i flere år. Jeg tror osse, det er det, Steand har været igang med.

Jeg har indtil nu holdt mig fra Trolltekt, fordi jeg tror det bliver et helvede at holde støv og fnuller fra at akkumulere i pladen. Jeg ville kun overveje Trolltekt plader i loftet eller meget højt oppe på væggen. Og der er ret lavloftet i mit kælderstudie.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

ThomasRiem skrev:Jeg har hængt ecophon-plader op i mit studie-lokale ved at lime noget liste på bagsiden og skrue øskner i listen. Piece of cake og har holdt i flere år. Jeg tror osse, det er det, Steand har været igang med.
Genialt! Hvilken lim har du brugt? Steand skriver at han har brugt cementlim... kan ikke umiddelbart finde sådan noget. Tænker egentlig at almindelig montagelim må kunne bruges. Tanker om det?

Nyt svar