Bygning af studio: Kontrolrum eller et stort rum?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
jacobheelund
Medlem
Indlæg: 31

Bygning af studio: Kontrolrum eller et stort rum?

Indlæg af jacobheelund »

Jeg er ved at bygge studio.

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal lave et opdelt studie eller et stort lokale. (jeg kunne bedst tænke mig et opdelt)
Det skal primær være til indspilling af trommer. Men jeg vil meget gerne have muligheden for fuldt band også.

Hvad har i af erfaringer?

(Jeg ved godt det er et stort spørgsmål, og hvad man selv syns, og hvordan ens arbejds flow er.)

På forhånd tak.

Jacob

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har ikke så meget studieerfaring, men som bandmedlem ville det for mig være fint med indspilning af trommer + hele bandet hvor alle bruger in ears/HP's, hvorefter stort set alt undt. trommer bliver genindspillet/dubbet.

Et iso-rum til forstærker & evt. som vokalboks er nu osse meget rart, men er det store rum reguleret godt, kan det osse bruges som vokalrum.

Det kommer nok meget an på dine behov & dine kunder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej. Fedt med et byggeprojekt. Håber vi får lov til at føle med med billeder og sådan :-D
Min erfaring: for ca 5 år siden overtog jeg nogle kælderlokaler til studie og var igennem de samme overvejelser. Jeg kom fra mit 20 kvm hjemmestudie og valgte derfor et lave et stort rum. Det blev virkelig hyggeligt og en fed måde at indspille på med alle i samme rum. Dog vil jeg sige at jeg ikke var forberedt på hvor trætte ører man (jeg) får efter en hel eftermiddag i samme rum som et rockband. Er lige flyttet og har givet lokalerne videre. Indenfor det næste år skal jeg til at bygge et nyt studie, og der vil jeg helt klart bygge to rum. Dog skal kontrolrummet være stort nok til at jeg kan lave fornuftige optagelser med 3-5 mand (m/k). Og så ellers fordele i to rum når trommeslageren kommer og banker på :shock:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Spiller du selv musikken eller vil du optage andre?

Hvis du vil optage andre, er det fedest at de er et andet sted, så du kan kontrollytte imens.
Hvis du selv spiller instrumenter kunne det give fint mening at gå frem og tilbage mellem instrumentet og computeren. Dog skal du huske at der kan opstå resonanser fra f.eks. trommesæt og akustiske hule ting, det kan være træls at have noget der synger med i dit studie.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Jeg har selv bygget, blev færdig for et halvt år siden.
Var ude i samme overvejelser.
Jeg er i århus, og du må gerne komme på besøg, se resultatet og få en snak.
Mvh Torben.

Default avatar
jacobheelund
Medlem
Indlæg: 31

Indlæg af jacobheelund »

Mange tak for inputs! Og gode overvejelser.
Jeg tænker at lave en lille blog om byggeriet og overvejelser og billeder.
Min plan som det er pt, er at jeg skal lave et mindre iso/tromme rum, et stort rum, og en vokal box, og kontrol rum.
Det kommer nok primær til at være, optagelser af mig selv. Men også div. projekter og kunder.

Hej Torben, mange tak! Jeg er dog lige på færgen på vej til sjælland. Men jeg ville gerne komme forbi en anden dag. Mange tak!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Et lille trommerum ...

Det lyder som en hurtig vej til dårlig trommelyd

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev:Et lille trommerum ...

Det lyder som en hurtig vej til dårlig trommelyd
+10

Der er ikke noget positivt over et lille rum og et trommesæt, hverken når det skal sættes op, man skal om bag kedlerne, der skal trækkes kabler, der skal stilles stativer og mikrofoner, nope nope nope, det kommer til at give dig udfordringer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Jeg valgte et “stort” rum på ca 35 m2 og et mindre rum på ca 15 m2.
Det store rum er det primære indspilningsrum (super til trommer).
Det mindre er mixerrum, men bruges også til indspilninger.
Dertil kommer et lille toilet og en hems (opbevaring er vigtig at have med i overvejelserne).

Default avatar
jacobheelund
Medlem
Indlæg: 31

Indlæg af jacobheelund »

Smittefar skrev:Et lille trommerum ...

Det lyder som en hurtig vej til dårlig trommelyd

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Helt enig!
Det var også mere tænkt som, perc, mindre set up´s.

Default avatar
jacobheelund
Medlem
Indlæg: 31

Indlæg af jacobheelund »

dolbe skrev:Jeg valgte et “stort” rum på ca 35 m2 og et mindre rum på ca 15 m2.
Det store rum er det primære indspilningsrum (super til trommer).
Det mindre er mixerrum, men bruges også til indspilninger.
Dertil kommer et lille toilet og en hems (opbevaring er vigtig at have med i overvejelserne).
Lækkert.
Jah! og især som trommeslager og divs perc.... Så ved jeg godt om at have meget gear... Det fylder meget.
Men jeg bor på en gård, så det går med pladsen.

Default avatar
jacobheelund
Medlem
Indlæg: 31

Indlæg af jacobheelund »

Jeg fik lige lavet en hurtig skitse af det. jeg har ca. 60m2 at "lege" med.
Vedhæftede filer
Studio plan tegning Klangværk.pdf
(33.55 KiB) Downloadet 97 gange

Nyt svar