Højtalerplacering - i hjørne eller på kort led.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Indlæg: 1276
Sted: Århus

Højtalerplacering - i hjørne eller på kort led.

Indlæg af Lynild »

Sagen er den, at det rum (som er ca. 3.2x2.9 m, altså tæt på kvadratisk) jeg har som hjemmestudie er lavet sådan, at jeg enten kan være placeret i midten på det lange led, altså så min højtalere kommer til at være i midten af den længste væg, eller så kan jeg have dem, hvor den ene højtaler kommer til at være i et hjørne, men så til gengæld spytter lyd ud på det lange led.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at sådanne mindre rum aldrig bliver super optimalt, men hvad vil være mest ødelæggende for lyden i de her to tilfælde ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu er det 30 cm der afgør hvad det korte og lange led er, så det tror jeg ikke har meget at skulle sige, det har mere betydning hvor de står i forhold til hjørner og afstand til væggen, og så din lytteposition.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er nok kun en rigtigt pålidelig måde at finde ud af det på: At prøve begge dele. Akustik kan nogen gange være overraskende.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar