Hjælp en grøn, forvirret mand til bedre lyd

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Re: Hjælp en grøn, forvirret mand til bedre lyd

Indlæg af TJJ »

Har samme problem med dør tæt på hjørne, så jeg har en plan om at forsøge med et system med skråtvinklede terrænbats i rammer hen over det hjørne. Rammerne fra gulv til loft bliver hængslet (dørhængsler og skinner) på den væg, hvor døren ikke er, og vipper så på plads hen over hjørnet, når døren lukkes. I teorien i hvertfald :dollargrin: ..

Hvis det kommer til at fungere, smider jeg et billede op.
Det bliver helt sikkert enten galt eller genialt :)
Senest rettet af TJJ ons 4. mar 2020 19:19, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Alternativt kan jeg klaske en 100mm op på det, der nu ikke er dør.

Cool! Jeg må lige en tur i Bauhaus og fylde bilen i løbet af weekenden så! :)

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Lige en hurtig til de skarpe hoveder. Jeg bemærkede i dag at bunden lyder meget flad, og fra mine mobildisko dage kan jeg huske vi havde problemer når der var et rum bagved. Ganske rigtigt lyder det som der kører en sænket BMW og spiller umti umti inde i soveværelset, der ligger lige bag rummet. Masser af bund. Hvis jeg kan eliminere størstedelen af reflektionerne, så det ikke kan "vandre" ind i det andet rum, vil jeg jo mene bunden burde blive inde i rummet, eller er jeg galt på den?

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

TJJ skrev:Har samme problem med dør tæt på hjørne, så jeg har en plan om at forsøge med et system med skråtvinklede terrænbats i rammer hen over det hjørne. Rammerne fra gulv til loft bliver hængslet (dørhængsler og skinner) på den væg, hvor døren ikke er, og vipper så på plads hen over hjørnet, når døren lukkes. I teorien i hvertfald :dollargrin: ..

Hvis det kommer til at fungere, smider jeg et billede op.
Det bliver helt sikkert enten galt eller genialt :)
Jeg kom til at tænke på at lave en absorber man kan sætte på døren med nogle kroge i toppen ( skamløst stjålet fra en ikea knag jeg har :roll: ). Når døren så er lukket kan man få dæmpet hele bagvæggen.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Vonsild skrev:
TJJ skrev:Har samme problem med dør tæt på hjørne, så jeg har en plan om at forsøge med et system med skråtvinklede terrænbats i rammer hen over det hjørne. Rammerne fra gulv til loft bliver hængslet (dørhængsler og skinner) på den væg, hvor døren ikke er, og vipper så på plads hen over hjørnet, når døren lukkes. I teorien i hvertfald :dollargrin: ..

Hvis det kommer til at fungere, smider jeg et billede op.
Det bliver helt sikkert enten galt eller genialt :)
Jeg kom til at tænke på at lave en absorber man kan sætte på døren med nogle kroge i toppen ( skamløst stjålet fra en ikea knag jeg har :roll: ). Når døren så er lukket kan man få dæmpet hele bagvæggen.
Jo, ville jeg også gerne gøre, men min dør åbner indad på den måde, at det er det hjørne, der skal "trappes", som døren åbner ind i :)

Hmm.. gad vide, om det ville være lettere at vende døren, end at lave mit selvkonstruerede skinne-system.. I det mindste er dørvending prøvet før :-D
Senest rettet af TJJ tors 5. mar 2020 14:33, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vonsild skrev:Lige en hurtig til de skarpe hoveder. Jeg bemærkede i dag at bunden lyder meget flad, og fra mine mobildisko dage kan jeg huske vi havde problemer når der var et rum bagved. Ganske rigtigt lyder det som der kører en sænket BMW og spiller umti umti inde i soveværelset, der ligger lige bag rummet. Masser af bund. Hvis jeg kan eliminere størstedelen af reflektionerne, så det ikke kan "vandre" ind i det andet rum, vil jeg jo mene bunden burde blive inde i rummet, eller er jeg galt på den?
Problemet er ikke at bunden vandrer ind i et andet rum. Tværtimod er problemet hvis bunden reflekteres inde i rummet og udfases, hvor du sidder. Med udfasning mener jeg stående bølger, hvor bølgetoppe og dale udligner hinanden (=ingen hørbar bas i den frekvens).

Målet er at få så flad (lineært frekvensmæssigt) og kontrolleret (i udklingning/tid) bund som muligt.

Lineariteten i bunden opnår man først og fremmest med rummet dimensioner, da de er mest afgørende for stående bølger.

Derefter med dæmpning. Men selv store, dybe glas- eller stenuldstraps i hjørner, vægge og loft kan ikke fixe subfrekvenser i et rum med forkerte dimensioner.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Men selv store, dybe glas- eller stenuldstraps i hjørner, vægge og loft kan ikke fixe subfrekvenser i et rum med forkerte dimensioner.
Skulle til at skrive noget lignende.

Ang. hvor langt ned man dæmper effektivt, så kan vi lave den grove matematik her, nu jeg snakkede formler tidligere i tråden.
10 cm batts ~810hz
20 cm batts ~405hz
40 cm batts ~202,5hz
80 cm batts ~101hz
160 cm batts ~50hz

Jeg har ikke erfaringer med tunede traps. Der var vist delt tegninger til de der BBC tunede traps, eller noget lignende Jan Voetmanns designs.
Umiddelbart er der desværre ikke så mange byggeerfaringer herinde med andet end rockwool-absorbere, diffusorer lavet af træ, og færdigkøbt skum.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

GIK har nogle tunede membran traps, hvor man kan få en bestemt frekvensdæmpning på bestilling. Har ikke testet dem, men konceptet er smart på papiret og de burde virke.

Når man har gjort alt hvad man kan, så er der Trinnov tilbage... hold kæft det er et imponerende system. Især fordi det kan styre fase og frekvens uafhængigt, hvilket kan sætte selv utroligt dybe ting overraskende på plads.

Aktive bass traps som AVAA/E-trap er så vidt jeg kan se alt, alt for ineffektive og uproportional dyre. Selvom Trinnov er dyrt, så er der bang for the buck.

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

SÅ skete der lidt i det lille hjem. Jeg var en tur i Bauhaus og fylde poloen med batts. Det blev ikke til mere end to pakker 50 mm og en pakke 100 mm. Men hold da kæft der er forskel, bare med den smule! Der kommer mere op når jeg får de gamles varevogn til rådighed, men er virkelig imponeret over hvor meget bare den lille smule jeg har fået op nu gør. Lyden er meget mere død og tør.

Jeg har erfaret at 2 100cm batts i højden kiler sig perfekt ind mellem gulvliste og loft, overvejer at lave nogle kiler af uld til overhænget af listen. Det gør det meget mere overskueligt at plastre samtlige vægge til i 50mm (grundet bordets bredde), og trække stof hen over bagefter.

Samtidig fik jeg to standere fra Gravity i går, og mangler bare at få lavet XLR / 230V kabler til at få begge op at køre. De bliver selvfølgelig stillet korrekt når jeg får resten af ulden op og ikke skal rykke mere på dem.

Tusind tak til alle for at bidrage!
Vedhæftede filer
IMG_20200311_232429.jpg
IMG_20200311_232429.jpg (2.85 MiB) Vist 650 gange
IMG_20200311_232414.jpg
IMG_20200311_232414.jpg (4.25 MiB) Vist 650 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det er mega fedt at opleve hvad ordentlig dæmpning gør ved lyden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar