Sangskrivning og struktur

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Sangskrivning og struktur

Indlæg af ecozyz »

Jeg er en dem der ikke er studie ejer, med indbygget far fields og en playstation 3 ude i receptionen, til de unge håbefulde talenter.
Derimod roder jeg en masse med at prøve at lave noget musik.
Da jeg ydermere hygger mig med den megen teknik, har jeg længe fulgt med her, og derovre hvor jeg nu kun figurerer som guest..
Anyway, jeg ville voldsomt gerne have en lille krog, hvor os der ikke er så hårde i dB, men som derimod gerne vil diskutere musikken ( uden helt at være tabt bag teknikvognen)
Jeg tænker på..
hvordan pokker laver lige nøjagtigt du en melodistemme..
sidder du og pludrer derud til dit beat og gentager "i love U" eller "In the House" på forskellige måder for at få det hele skruet samme til en højere enhed
Hvordan komponerer du (med en auto-autoload fuld af beat) på en guitar, PNO eller hvad..
Kunne det ikke være interessant at se om vi kunne hjælpe hinanden med at blive endnu bedre.
Og naturligvis en smule mere kommercielle end svenskerne, der jo bare sælger så mange plader..
På samme måde ( ved godt den er lidt grim) men vi mangler en talent base..
Et sted hvor vi kan søge efter alt fra en vokal til en PNO spiller, der godt gider bruge en time, mod lidt øl eller et klap på skuldrene.
Bevares det er ikke fordi vi skal score talenter fra hinanden ( og der skal måske også være en klar adskillelse mellem penge og IKKE-penge venner/talenter )
Bare et par ideer..

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

sidder du og pludrer derud til dit beat og gentager "i love U" eller "In the House" på forskellige måder for at få det hele skruet samme til en højere enhed
Ja. Det er een måde, jeg bruger. Som virker. Loop'et kører for behagelig styrke, mens du vasker op eller laver udstrækning... På et tidspunkt begynder melodien af sig selv inde i dit hovede.


Og så ved jeg ikke, om jeg skulle starte en ny tråd eller hvad ... :

Jeg ku nemlig tilgengæld godt tænke mig at vide, hvordan jeg får "form" på mit track.
Er efterhånden helt god til at lave et godt beat m trommer, bas, riff (synth , guit, whatever) og så en catchy melodi on top.

Men ... jeg syns altid jeg ender her: polerer dette vers el omkvæd til det er super flot og nedbarberet, så kun de gode idéer er tilbage.

Det er typisk 16 takter. Og så ikke rigtig ku komme videre.

Sådan nogle har jeg mange af, - og cirka en femtedel af dem er rigtig gode. Altså dansable, som jeg gerne vil have ud på et clubgulv. Det meste er sådan noget pop i forskellige afskygninger /dance, rock /funky ... m trance elementer.

Men jeg kommer sgudde videre... Hvordan strækker jeg det ud til de magiske 3 - 4 minutter?

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

[quote="tomcat"][quote]

Men jeg kommer sgudde videre... Hvordan strækker jeg det ud til de magiske 3 - 4 minutter?[/quote]

Det tror jeg at jeg har et svar på. COPY/PASTE og en ordentligt møjfuld gode ideer, så skulle det vidst ikke være så svært tror jeg.

Jakes

P.S. Fantasien sætter ingen grænser, og har man ingen fantasi, ja så tror jeg ikke det er musikproducering man skal prøve sig frem med. :-D

Fortsat god dag

Jakes

Medlemsavatar
Sangerinden
Medlem
Indlæg: 241
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Sangerinden »

Jeg hører også til den slags komponister der hører melodien dumpe ud af et simpelt loop.
Hvad angår texten, så er det lidt op til stemningen og temperamentet. Nogen gange dukkker ideen til et catchy omkvæd op i samme moment som melodien.
Andre gange vil melodien inspirere til nogle bestemte ordlyde, som man så arbejder videre med når der laves text.

Når jeg komponerer, benytter jeg mig af en særlig "regel" som jeg kalder Mc Cartney testen. Den går ud på at hvis jeg kan huske melodien uden vanskeligheder ovenpå en god nats søvn, eller ovenikøbet med mange måneders mellemrum, så er der noget at hente i ideen.
Et godt nummer skriver næsten sig selv.

Hvad angår det indledende spørgsmål, om hvorvidt man måske kunne give hinanden en hånd på nogle projekter, så er du velkommen til at kontakte mig hvis du kan bruge det jeg kan.

Billede

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Et godt råd er at analysere de sange/produktioner som det du laver ligger sig op af.. Hvor mange takter omkvæd/vers/tema osv. er der, hvornår breaker de og alt det som der skal være i en produktion.

Tror vi alle er startet med at ville lyde som "en kendt produktion", kan da huske at da jeg startede at jeg VILLE svensk, og så utroligt meget op til Denniz Pop & Max Martin. Prøvede at lave det samme som dem, kunne jeg ikke, men lærte så en masse andre ting ved det.

Så det er bare at prøve og så blive ved med at prøve, og lige pludselig kommer det naturligt (ligesom med alt andet).

Mht, hvordan man lige skriver en melodi, så er der ingen regler for hvordan det gøres... Bliver du inspireret af et beat, så brug det som start.. er det solen som lige pludselig gir dig en idé, så tag den der fra.. jeg selv bliver inspireret til at skrive på alle måder... Et fedt tema, en oplevelse eller en fræk kvinde :D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Melodi:
En variant, jeg har fået mange gode melodistemmer fra...

Når jeg i nogle timer har siddet og arbejdet med eq'ing af grundbeat/ god akkord rundgang, hvis det nu er dét, jeg er startet med ... så vil jeg gerne ud at løbe bagefter. Og såsnart jeg er ovre på stierne og ikke skal tænke, så kører rundgangen/ tempoet jo videre i kroppen

Helt af sig selv kommer der en melodi, mens mine Asics cruncher rytmen ned i grus og asfalt ... og fordi det tager et stk tid at komme gennem ruten og hjem, så er den slebet maximum mundret, når jeg endelig kan få den planket ind i Logic.

Starter med at nynne/ synge på lyde. Melodi er nemmere at huske ved at bruge Lennon/McCartney tricket; syng nogle nonsens ord, bare de passer udfra lydene. så kan man altid arbejde og lave det til en rigtig tekst senere,- hvis det er et track, der holder. (Dét syns jeg ikke, er så svært. Det er mere det med formen jeg går i stå på).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

EDIT: Ecozyz, jeg ændrede lige topic titlen til en lidt mere dækkende.

Som Zar siger, så kan man lære utroligt meget ved blot at lytte og konsekvent analysere sig frem ud fra eksisterende værker.

Man kan dele stykker op i bogstaver: A/B/C osv. og så tildele tal for variationer.

F.eks. This Is How We Party

A1 A2 A2 B B C1 C1 A2 A2 B B C1 C2 A2 A2 A3 A3 D1 D2 A2 A2 A2 A2

A1 = Omkvæd (breakdown)
A2 = Omkvæd med fuld musik
A3 = Omkvæd med alternativ melodi
B = Vers
C1 = Pre-chorus
C2 = Pre-chorus med slutvariation
D1 = Bro (breakdown)
D2 = Bro (opbygning)

Så vil der ydermere være tendens til at man i andet vers kun har én B, og derefter går direkte over i C. Læg mærke til at der i rigtig, rigtig mange popsange er en slutvariation i part C, dvs. overgangen til omkvæd 1 og 2 næsten altid er lidt forskellige.

Bruger man denne analyseform vil du hurtigt kunne se ligheder og variationer i dine yndlings numre inden for de fleste genrer, og samle i hvert fald en 10 - 15 gode tricks. Jeg har især analyseret Pet Shop Boys og Denniz PoP/Max Martin på denne måde, hvilket er ekstremt givtigt.

En meget brugt ting du vil opdage på mange dance tracks vil være 2 til 4 takters "afslapningsstykke" lige efter omkvæd, men før vers, ofte med nedfiltrering. Det ser man også nogle gang i andet musik, men først og fremmest i dance.

Prøv også at læse denne arikel om emnet: http://www.ascap.com/jam/read_about/constrIntro.html

Du kan også checke "The Craft and Business of Song Writing" af John Braheny, som artiklen delvist er bygget på.

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Jeg tror godt jeg kunne lære noget af den artikkel.
Det er ikke fordi jeg tjener voldsomt med penge på det jeg laver i øjeblikket, men nu synes jeg også vi skal huske, at det ikke er det det hele handler om. Disse formler til hvordan man gør, får det hele til at virke så forudsigeligt, IMO.

Medlemsavatar
Lars Winther
Forum Donator
Indlæg: 1003
Sted: København S

Indlæg af Lars Winther »

Morten Jaeger og Henrik Marstal fra K.U. har skrevet en udemærket bog, "Hitskabelonen" som (omend lidt kritisk) ser på "ensretning indenfor popmusikken".. Den kan man læse og få idéer til hvad det enten er man gerne vil væk fra eller hvad man gerne vil nærme sig (afhængigt af "hvor" man befinder sig)...

Tror den koster 150,- eller sådan noget og er bestemt o.k. læsning... sådan lidt videnskabelig uden at være støvet...

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

Tak for rettelsen Holger..
For lige at komme med en kommentar, til hvordan bliver den 3-4 minutter lang ( tihi)

Jeg har længe haft det samme problem.
Så en eller anden dag gjorde jeg det at jeg tog en sang ( som jeg gerne selv ville have lavet) og breakede den totalt ned.
Hvor er der chrash bækkener, vokal, vokal/hook, a stykker b stykker lead in til hook alternativ vokal/txt etc.. og outro
Og så tvang jeg noget af det jeg selv har lavet så langt ind i den "kasse", at jeg var ved at brække mig.
Tænkte, det er sgu da for kedeligt bare at gentage det hele kopiere det ud etc..( med lidt variation)
indtil det gik op for mig at selv simple ting.
et rev bækken, et break etc.. simpelthen gør at ørene synes (?!) nå det lyder da fuldstændigt som alt det andet, jeg hører i radioen.
Altså "rigtigt"...
Med til historien, hører dog at min "stil" er poppet house, så det er i forvejen "repitativt" med en fast "bund".
Er stilen tibetansk bjergdanse musik på iltflaske... med spade, kan det være at det er sværere.
mangler stadig lige at finde på den geniale tekst ( sådan lidt som med det andet, en slags løs facit liste..) som jeg kan vælge at bruge "som udgangspunkt" til at komme videre med.
Forresten, da jeg sad og rodede, faldt jeg over et par "fede house ting", bla. af Cassius.. de varierer stort set tempo hele tiden. Ex. to takter i 126, så gradvist op til 128 4 takter til at komme ned på 126 igen og så ellers to takter med det og så 3-4BPM op hen over første a stykke..
Giver klart noget fed dynamik i sådan noget house..
pt ren software

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kristofferb skrev:Jeg tror godt jeg kunne lære noget af den artikkel.
Det er ikke fordi jeg tjener voldsomt med penge på det jeg laver i øjeblikket, men nu synes jeg også vi skal huske, at det ikke er det det hele handler om. Disse formler til hvordan man gør, får det hele til at virke så forudsigeligt, IMO.
Man skal kende reglerne før man kan bryde dem... :-)

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Holger skrev:
Kristofferb skrev:Jeg tror godt jeg kunne lære noget af den artikkel.
Det er ikke fordi jeg tjener voldsomt med penge på det jeg laver i øjeblikket, men nu synes jeg også vi skal huske, at det ikke er det det hele handler om. Disse formler til hvordan man gør, får det hele til at virke så forudsigeligt, IMO.
Man skal kende reglerne før man kan bryde dem... :-)
God pointe.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Kristofferb skrev:
Holger skrev:
Kristofferb skrev:Jeg tror godt jeg kunne lære noget af den artikkel.
Det er ikke fordi jeg tjener voldsomt med penge på det jeg laver i øjeblikket, men nu synes jeg også vi skal huske, at det ikke er det det hele handler om. Disse formler til hvordan man gør, får det hele til at virke så forudsigeligt, IMO.
Man skal kende reglerne før man kan bryde dem... :-)
God pointe.
Ja, kunsten er jo netop at finde frihed og bevaegelighed inden for graenserne...
Mange autodidacte freejazzmusikere har vist at dette er sandt :wink:

Sangform , instrumentering, lyd , teori/hoerlaere instrumentkunnen...er jo blot redskaber som man kan forstaa at bruge og laegge fra sig.

Mht til attitude vil jeg nok sige at det er en rimelig vigtig forskel paa at formaa at vaerdsaete kvaliteten af de forskellige stilarter teknikker egenskaber, fra bare at laere dem udenad som stive regler der skal foelges koste hvad det vil...

Hvad jeg mener er selvfoelgeligt at du ved den sidstnaevnte fremgangsmaade kan vaere ret sikker paa at musikken du laver mangler personlighed.

Men det er jo ikke fordi du analyserer i A B og C at du ikke kan vaerdsaette og forstaa tingene paa andre nivaeuer samtidigt?

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Holger skrev:
Kristofferb skrev:Jeg tror godt jeg kunne lære noget af den artikkel.
Det er ikke fordi jeg tjener voldsomt med penge på det jeg laver i øjeblikket, men nu synes jeg også vi skal huske, at det ikke er det det hele handler om. Disse formler til hvordan man gør, får det hele til at virke så forudsigeligt, IMO.
Man skal kende reglerne før man kan bryde dem... :-)
Se jeg har det istedet sådan at "Man skal lave sine egne regler, så musikken bliver personlig"
For i bund og grund er det jo ikke noget som er mere rigtigt end andet :) Det er hvad man gør det til

Medlemsavatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Indlæg: 413
Sted: Aarhus

Indlæg af Emil Thomsen »

Martin Frederiksen skrev:For i bund og grund er det jo ikke noget som er mere rigtigt end andet :) Det er hvad man gør det til
Det passer heldigvis ikke. Prøv f.eks. at lyt til The Voice eller for den sags skyld P2: du vil erfare, at nogen ting aldrig bliver spillet og at den musik du hører har en vis lighed med noget andet musik på samme kanal, og det er der en grund til; den grund er, at der er noget musik der er 'forkert' til en given musikalsk kontekst. De kulturelle 'koder' for hvad der er rigtigt hvor og hvornår er naturligvis fleksible, det er jo det spændende. Men: i det hele taget må en devise for alle former for vellykkede musikproduktion være (nu vi snakker om det): der er noget der er mere rigtigt end andet. Ellers kan man lige så godt blive ismand.

-Emil

Medlemsavatar
Sangerinden
Medlem
Indlæg: 241
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Sangerinden »

Billede Og det kan JEG da i hvertfald godt skrive under på.
Det er nemlig rigtig svært at sælge sit projekt til et pladeselskab når det ikke er rendyrket det ene eller rendyrket det andet.
Det kræver nemlig at pladeselskaberne tør tage en chance og satse på ideen, og de eneste jeg lige er stødt på som tør det, er meget små selskaber der ikke vil frem med pengepungen i første omgang.
Hvis man laver "undergrundsproduktioner" skal man finde de selskaber der udgiver den slags.

Jeg tror bare at det er supervigtigt at man bliver ved med at bevare troen på sine egne ideer. Det kan godt være der skal lidt inspiration ind udefra. Og det kan også være at kompositionerne aldrig bliver et HIT. Men hvis man først er startet med at komponere holder man aldrig op. Billede

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Jeg er igen helt uenig :-D
For det i snakker om er jo, "Hvordan skal det lyde/ hvilken kontekst skal det have" for at det kan blive et hit.


Det skal da så hurtigt understreges, at jeg også selv høre til den vogn i sidder på, når jeg laver musik.
MEN det er ikke alle som har det på den måde :) Og man kan jo ikke sige de "Gør det forkert" hvis de rent faktisk gør det sådan som de gerne vil.

Det er måske i bagatellerne. Men dem skal der jo også være plads til :-D

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

-Emil

Det der med forkert eller ikke forkert ved jeg ikke , men de fleste radiostationer jeg kender til koerer med "Playlists" og hver sang har en dyrt koebt tid , dvs at pladeselskaberne koeber sig ind paa radioen udenom hvad hvemsomhelst maate synes er rigtigt eller forkert.

Alt er kontroleret... og de folk der kontrollerer det har mere forstand paa penge end musik.

Nyt svar