Hvad kalder man rytmen..?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

@doc noiz... ja det var viser jeg tænkte på... men du har ret i latin som jeg selv ynder,er det noget helt ande.t....

@david en 12'dels node er når triolen er puls. 15/12 takten er derfor en 5/4 takt underdelt i trioler ;) simpelt, som david riddle ville sige....

er det også nu man skal introducere forummet for en 10-dels node?

Medlemsavatar
søren-b
Medlem
Indlæg: 91
Sted: silkeborg

Indlæg af søren-b »

boten anna er bare en heolt simpel 4/4 rytme som er trioliseret.. ja kald det bare shuffle.. fed rytme inden for dance i øvrigt...

men vi ved jo godt alle sammen at det er jazz der virkeligt holder
livet er at kører rundt på sin puch maxi og synge

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

holder hvad? en jazz-musiker kan holde min kaffe, mens jeg spiller!

Medlemsavatar
søren-b
Medlem
Indlæg: 91
Sted: silkeborg

Indlæg af søren-b »

det er dårlig stil det der....


vi ved jo godt alle sammen at jazz musik er det fedeste i verden.. og alle burde udvise stor respekt for jazzmusikere
livet er at kører rundt på sin puch maxi og synge

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

haha :bully:

Bortset fra det så er John Coltrane på min topliste over fede musikere, men der er satme også meget klam, kommerciel eller bare navlepillende pubertetsjazz.

Medlemsavatar
søren-b
Medlem
Indlæg: 91
Sted: silkeborg

Indlæg af søren-b »

luk da :censored:

er i bare alle sammen sådan nogle technotruckertyper
livet er at kører rundt på sin puch maxi og synge

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad Søren blev du lige censureret der :lol:

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

JAZZ!!! er blevet sådan noget de smarte-typer lytter til, fordi de tror de er eksklusive :-P . lidt ligesom folk der holder med FCK(selvom FCK jo er et glimrende fordoldhold og i sig selv har mange argumenter for at man skal holde med dem, så gør folk det fordi det er et modefænomen)

Jeg har ikke noget imod Jazz, men gidder ikke tage på jazzclub i kbh og sige labber labber labber og gører mig klog på noget jeg alligevel ikke har en skid forstand på. Det er lidt ligesom folk og rødvin... drik nu bare lortet!!

Det var lige lidt galle... ikke møntet på nogen herinde overhovedet:-) Jeg nærer personligt stor respekt for jazzmusikerer.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

søren-b.... bare slap af.... jeg er selv udpræget jazz-musiker.... er lige vendt hjem for et par uger siden efter at have spillet på tre jazz festivaller i tyksland, holland og polen.... selvom jeg faktisk hader meget af den unge generations musikere, som godt kan lide at spille hurtigt og komplekst... foretrækker mere coltrane, davis, powell og den slags.... ved ikke om man kan kalde chris botti jazz... men han improviserer sgu godt!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det jeg producerer har INTET med techno at gøre....

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Zaki skrev:I Boten Anna kører bassen off-beat som i de fleste trance-dance-ting, men den er alligevel lidt speciel, fordi ottendedelene er trioliserede.

Se inden tråden ender et helt andet sted skal jeg lige have denne her skåret ud i pap.

Store trommen er alm. 4/4

Bassen på off beet- i 4/4

hvor kommer "trioliserede" ind i billedet....

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Doc Noiz skrev:
Vagn Hollund skrev:
Doc Noiz skrev:
6/8 er ikke det samme som shuffle, hvis det er det du tænker på?
Du kan godt kalde det 12/8 hvis melodien vil det
Ja, tænkte bare på at 6/8 siger noget om tiden og ikke om "swing'en". Noget der går i 6/8 behøver jo ikke at have noget som helst med shuffle at gøre.
Ja ,men 6/8 er jo kun to (punterede) fjerdedele saa med mindre det er "twotime" er trioliseret 4/4 ,paa noderne, 12/8 og ret gaengst af min erfaring.

Men nej , 6/8 behoever ikke at vaere shuffle , det er mere gaengst at tyde det som et oenske of "african feel" 6/8

lissom 9/8 er mere polska agtigt ;)
:wink:

Naar jeg taenker paa typisk shuffle er det Jeff Porcaro specielt paa "rosanna"

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

bassens off beat, ligger 1/3 hen MOD næste slag og 2/3 EFTER forrige slag.... altså 'swing' 'shuffle' 'trioler' whatever.... det er bare ikke straight

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev:coltrane, davis,
Coltrane holder 100%. Davis er da 2. rangs musikalsk onanist :jerkoff:
Senest rettet af Holger ons 16. aug 2006 23:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david?? altså jeg mener miles davis

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stavefjel :doh: Miles Davis har jeg ikke fidus til, mens Coltrane (tidlige ting) giver mig gåsehud og tårer i øjnene som ingen andre.

Det lyder måske lidt besættelsesagtigt, men fra jeg var 17 til 20 hørte jeg den samme Coltrane plade hver aften når jeg skulle sove. Den og så Prodigy. :!: Sandt nok, mærkelig kombination.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

og så alligevel kender jeg en håndfuld som lytter til netop de to ting ;)

coltrane, så sandt, de tidlige ting, er fantastisk smukke, men igen, miles' tidlige ting er da langt på højde med det. Jeg er i hvert fald vild med hans melodiske enkelthed.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Holger skrev:
bryla skrev:coltrane, davis,
Coltrane holder 100%. Davis er da 2. rangs musikalsk onanist :jerkoff:
Du har vist ikke hoert saerligt meget Miles

Det foerste Coltrane efter Gilespies Bigband var med Miles Davis Quintet
Og ENIG ! det var sublimt :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

ahhh... dizzy :D

det minder mig om jeg lige har fået united nations koncerten som jeg stadig ikke har fået set....

Default avatar
Morten
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Morten »

Det sørgelige ved jazz er, at den begyndte at dø ud i takt med at man gik væk fra at lave den til dansegulvet. Nu er jeg på ingen måde Jazz ekspert, men alle de Jazz numre jeg kender, er nogle der gir den max gas på dansegulvet...jazzen døde da man gik fra fra det. Jazz har jo været røvstort engang...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt kan man jo så drage en direkte parallel til dance.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Ok en mærkelig tråd... Jazz på dansegulvet. Det må vist være St. Germain der bliver hentydet til så. For mig er verden temmelig simpel, der er kun 2 genrer. Fedt musik og lortemusik. Det fede musik hører jeg så meget af jeg kan, det dårlige bruger jeg tid på at få fjernet fra jordens overflade!!! (eller bare lader være at høre det :) ) Så er jeg sgu egentlig ligeglad med, hvilken hylde det står på i stereo studio...

Den "kategori" som darkside og lign. hører ind under, er en hel genrer indenfor trance der hedder "shuffletech". Der er skam folk rundt omkring som kun laver pounding pounding techno i shuffle feeling... Tror de må blive skøre af det før eller siden :-D

Default avatar
Morten
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Morten »

vilddyr skrev:Ok en mærkelig tråd... Jazz på dansegulvet. Det må vist være St. Germain der bliver hentydet til så.


Ej ..den Jazz jeg her hentyder til er de helt gamle jazz numre for 40-70 siden...såsom sangen "when the saints" (aner ikke hvornår jazzen var størst..30erne ?)

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Hehe... Så jazzen døde mere eller mindre lige efter den for alvor var kommet frem. Jeg mener ABSOLUT ikke jazz er død, eller døende på nogen måde. Det er bare folks horisont der er for snæver. Den almene forbruger tager til takke med boogie-musik pumpet direkte ind i årene 24 timer i døgnet, og det er bare tegn på en ligegyldighed! Der er så meget FEDT musik derude, og folk har slet ingen anelse om, hvad de går glip af, når de tuner ind på the voice radio og fyrer op for boom boxen... Men det kommer igen tror jeg, og der kommer også efterhånden nogle mere spændende ting frem i lyset. Bl.a. er Gnarls Barkley noget nær den mest positive overraskelse i 10 år! Jeg synes godt nok musikscenen har stået meget stille i mange år. Den eneste genrer der for alvor har forstået at "break ground" de sidste 10 år er R'n'B'en.

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

@ vilddyr jeg er meget enig i meget af det du skriver... bare ikke lige den sidste linje.

rnb er enormt ensformigt og "ramt af maskinen"(i det mener jeg det handler merer(99 procent) om penge end musik(1 procent) Det er så stereotypt og ligegyldigt meget af det rnb man hører. desværre...

Generelt genrer som gør det godt i en årække, har problemer emd fornyelse. Bare tag dance fra 90'erne. Folk blev trætte af det fordi der ingen fornyelse var. Det samme forudser jeg med rnb(hvis ikke det allerede er sket) folk er træt af at hører på den samme meter-varer.

Nyt svar