Hvad kalder man rytmen..?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Hmm... Så vil jeg nu mene du lytter til de forkerte ting. Bl.a. Gnarls Barkley som nævnt før er et godt eksempel på en ny sound. Og Black Eyed Peas havde for så vidt også en frisk sound da de kom frem. Det fede ved R'n'B musikken i dag er, at de folk der sidder og laver det forstår at indkorpere en helt masse andet, og det er en scene hvor det rent faktisk KAN betale sig at være grænsesøgende og eksperimentel, for der er stadig publikum til det. Men det er jo så bare min mening. Der er sgu langt fra de første store R'n'B grupper som Fugees, til det man hører i dag!

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Problemet er at jeg ikke ser de numre(barkley) du nævner som rnb... men som crossovers af forskellige genrer. Det er meget objektivt sagt af mig for i min verden har det nummer INTET!!! med rnb at gører:-) men det er selvfølgelig hvordan man ser på det:-) BEP er et godt eksempel på alm pop man vælger at kalde rnb. Problemet er at man aldrig bliver enig, da vi alle ser forskelligt på det:-)

Jeg hører tit det der med at dance er det samme igen og igen og igen. Det er det også i de fleste tilfælde... jeg kan bare sige ditto til rnb genren!

Medlemsavatar
p.hilla
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Planet Rock..

Indlæg af p.hilla »

har snart hørt den der med at alting er det samme igen og igen på stort set alle genre..personligt
er jeg flinthamrende ligeglad med om man laver noget totalt stereotypt bare det er veldefineret,
musikalskt og godt produceret..hvis folk ikke selv ka diske op med noget nyt eller spændende, syntes
jeg i princippet at man skal holde sin kæft inden man begynder at brokke sig over at der hverken sker dit eller dat..

og bare fordi noget er nytænkende behøver det jo heller ikke nødvendigvis at være godt..det er
hele electronica genren et glimragende eksempel på..wauw blipblop... my ass..
Ableton Live 5.2, Prophet 5, Pro One, Future-Retro 777, Electron Sidstation, Korg ms10, Clavia Nord Lead, Roland Tr-808, Jomox Airbase 99, Akai MPC 1000, Akai MFC 42 analog filter module, Electrix Warp factory philip@highendtentacles.dk, mobil: 26147484

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Doc Noiz skrev:
bryla skrev:behøver ikke, nej. men det ses ofte at det bliver underdelt fjerdel - ottendedel - fjerdel - ottendel
Tror det er fordi jeg er trommeslager og spiller meget jazz og latin. Jeg anskuer slet ikke 6/8 på den måde - så stift om man vil. Jeg synes de fleste 6/8 rytmer er meget mere synkoperede (om det så er klavernoder eller trommenoder eller hvad man nu spiller). Altså fx. den ganske almindelige afro-cubanske standard 6/8 ting som den her (som jo også er den man snakker om at jazz-rytmen "på-tirsdag på-tirsdag" er udsprunget af:

Billede


Men det kan da være at gamle viser eller noget benytter "4.del/8.del/4.del/8.del" til at beskrive shuffle? Eller indenfor klassisk musik måske? Jeg forstår godt hvorfor du siger det, men jeg har bare aldrig set en shuffle beskrevet med 6/8. Jeg er med på at det har nogenlunde samme effekt, men hvis nu sangen går i 4/4 (som Boten Anna og alle de der) og du gerne vil fortælle at det skal være shuffle?
Den rytme der er beskrevet dér er en afro-clave og man kan måske godt sige at den er beslægtet med "på tirsdag", eftersom den tidlige jazz opstod som en fusion mellem vestlig harmonik og afrikanske rytmer og eftersom "på tirsdag" er noget af det mest klassiske indenfor jazz overhovedet, men det er altså ikke den rytme der har mest med afro-clave at gøre.

Det findes ekstremt meget musik som er bygget på afro-clave og det har et radikalt anderledes feel end "på tirsdag", som er en rendyrket swing-rytme. Forskellen er, at man i swing stort set kun betoner første og sidste triol, hvorimod afroclave'en er baseret på en 3-mod-2 rytme, som forskydes med en triol-underdeling frem og tilbage. Det betyder at nummer 2 triol-underdeling får en helt anden betydning end i swing, hvor den er nærmest ikke-eksisterende.

I øvrigt er det ikke alle "shufflede" numre, som er trioliserede. Det svarer lidt til at det ikke er alle firkanter der er kvadratiske.

@ Holger:

Jeg kan godt huske du har snakket om Coltrane før, men tidlig Coltrane? Jeg tror s'gu heller ikke jeg har hørt noget andet end the Miles Davis Quintet, som jeg vil betegne som tidlig Coltrane. Hvad er det for en plade du har dyrket?

Det han blev mest kendt for var jo nok hans koncept, hvor musikken blev baseret på kvarter i stedet for tertser, hvilket er det han dyrkede med McCoy Tyner og Elvin Jones og det vil jeg i hvert fald ikke kalde tidlig Coltrane. I øvrigt er det efter min mening den dag idag noget af det mest moderne jazz indenfor "moderne jazz", selvom det er plagieret titusindvis af gange.

Med hensyn til dansejazz, så er der efterhånden en del, som prøver at genoplive det og med rigtig meget held, synes jeg. St. Germain er kun én ud af en hel række, som har arbejdet med den genre. Crew'et bag St. Germain har efterfølgende samlet sig under navnet "Soel". Marc Moulin' kan beskyldes for at plagiere St. Germain, men det rykker ikke ved at han gør det bedre end Ludovic Navarre selv. Llorca er mere house-betonet, men så afgjort også jazz'et.

Der er jo også vores gode danske "The Orchestra" med "Beats & Bigband" hvor Anders Trentemøller og Lars Vissing blander beats med bigband-musik. Røvfedt! Nuspirit Helsinki leverer noget lignende, bare federe og for nyligt opdagede jeg så også Five Corners Quintet, som virkelig rykker live. Live foregår det uden samplere eller noget andet elektronisk - det er bare groove-jazz med et særligt frisk pust, som gør at man ikke kan sidde stille. Jeg har lige fået deres plade "Chasing the jazz gone by" på vinyl og den er bare for fed! Lidt i samme stil er i øvrigt også svenske Koop.

Jazz'en er så afgjort ikke død! Det fantastiske ved jazz er at den er repræsenteret med så mange forskellige udtryk og stilarter indenfor én genre og den er stadig repræsenteret på dansegulvene. Desværre er dansejazz ikke det danskerne er mest vant til, men jeg har en fornemmelse af - og forhåbning om - at det rykker mere og mere frem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med tidlig mener jeg 1959-1960, f.eks. Naima, Equinox m.m.

Jeg synes den nerve han præsterer rør mig på en måde så jeg får tårer i øjnene, som kun Björks egne tidlige ting gør det.

Medlemsavatar
p.hilla
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Planet Rock..

Indlæg af p.hilla »

"Nuspirit Helsinki leverer noget lignende, bare federe og for nyligt opdagede jeg så også Five Corners Quintet, som virkelig rykker live."

nuspirit er stinkhamrendende fedt!! nerve og drive derudaf..
Ableton Live 5.2, Prophet 5, Pro One, Future-Retro 777, Electron Sidstation, Korg ms10, Clavia Nord Lead, Roland Tr-808, Jomox Airbase 99, Akai MPC 1000, Akai MFC 42 analog filter module, Electrix Warp factory philip@highendtentacles.dk, mobil: 26147484

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

hvis folk ikke selv ka diske op med noget nyt eller spændende, syntes
jeg i princippet at man skal holde sin kæft inden man begynder at brokke sig over at der hverken sker dit eller dat..
Det var da nok den lammeste holdning længe... det vil sige man ikke må udtale sig om ting før man har solgt dobbelt platin??? Jeg forstår godt hvad du siger. Jeg er omvendt træt af folk der kommer med sådanne bemærkninger som ovenstående.

Medlemsavatar
søren-b
Medlem
Indlæg: 91
Sted: silkeborg

Indlæg af søren-b »

Holger skrev:Stavefjel :doh: Miles Davis har jeg ikke fidus til, mens Coltrane (tidlige ting) giver mig gåsehud og tårer i øjnene som ingen andre.

Det lyder måske lidt besættelsesagtigt, men fra jeg var 17 til 20 hørte jeg den samme Coltrane plade hver aften når jeg skulle sove. Den og så Prodigy. :!: Sandt nok, mærkelig kombination.
eller også begynder dine øjne bare at smelte :)

love herfra...

p.s hvem end der sagde at jazz er et modefænomen kan jeg g0odt forstå... for jeg har netop den slags fordomme over mange andre musikgenre som meget af det alternative rock vi hører rundt omkring i dag.

så jeg kan muligvis godt se hvor du er på vej hjem... lige et godt eksempel er at jeg har en fordom over for alle der stemmer radikalt.. de læser aller sammen på uni og går på trendye caféer og har stålbrille... (i kender typen)

bare lidt vrøvl herfra... igen......

god weekend...
livet er at kører rundt på sin puch maxi og synge

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flertallet på Lydmaskinen stemmer i øvrigt Radikalt... :-) I følge brugerundersøgelsen.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Martin Winther skrev:Problemet er at jeg ikke ser de numre(barkley) du nævner som rnb... men som crossovers af forskellige genrer. Det er meget objektivt sagt af mig for i min verden har det nummer INTET!!! med rnb at gører:-) men det er selvfølgelig hvordan man ser på det:-) BEP er et godt eksempel på alm pop man vælger at kalde rnb. Problemet er at man aldrig bliver enig, da vi alle ser forskelligt på det:-)

Jeg hører tit det der med at dance er det samme igen og igen og igen. Det er det også i de fleste tilfælde... jeg kan bare sige ditto til rnb genren!
Tjah, nu er gnarls barkley jo en hel del mere end et nummer. Jeg vil stadig sige det er en R'n'B plade... Men under alle omstændigheder, så er jeg i virkeligheden ikke særlig vild med de bands der gerne vil opfinde den dybe tallerken, for det ender altid i prætentiøst, selvtilfredsstillende indadvendthed. Musik som kun har et formål, og det er at være anderledes end alt det andet. Det giver jeg ikke en skid for. Det jeg synes er interessant, er folk som forstår at genopfinde den dybe tallerken, om man vil. Folk som forstår at tage ting videre, og udvikle musikken i en retning som er anderledes.

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Jeg er helt enig i det du skriver der Vilddyr. Musik mener jeg, skal være "kommercielt"(altså noget der fanger folks opmærksomhed)... Fordi lille Ole kan side og slå på sin guitar og lave noget "originalt" betyder det sku ikke det er godt... tvætimod.

Men det er ret skægt med de disuksioner man kan få, når man diskutterer musik og genrer. Jeg vil lige sige at min udtalelse om hvorvidt GB er rnb, så har jeg kun hørt Crazy. Så du kan da godt have ret når vi snakker pladen:-)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg har noget Harmonikamusik fra madagascar som swinger og rykker saa det basker , optaget med en microfon.

Der er mere koed paa et nummer end man kan hoere i radioen i loebet af 24timer

Jeg synes godt det maa vaere kommercielt men der skal vaere noget koed paa saa det bliver lige til lidt mere end vellyd

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Angaaende Jazz og 6/8 claven, mener jeg at jazz'en oprindeligt opstod i neworleans ud af de franske sorte marchbands som ved fyraften gav den hele armen og imroviserede i flok.

Saa rytmen kan man sige til dels er en marchrytme med afrikanske rooeder inkluderende plantagebluesen som blev til citybluesen senere(inkl stortromme)

Ang afrikanske roedder er det traditionelt set rimeligt udbredt i afrika at have en 3 imod 2 rytme (inkludrende opdelinger) og specielt i 6/8 have en hihat som aabnes paa 1 og 3 og Lukkes paa 2 og 4 ,

Det giver et specielt jazzet feel som gaar igen med andre stilarter paa forskellige instrumenter

I latinamerikansk Samba som osse er udviklet af marchbands kan man genkende rytmen i surdoen som markerer alle 4dels slagende men daemper 2 og fire

Jeg tror at man kan sige at dette afrikanske feel er det samme der gaar igen i Jazzen
at der saa er gaaet mere 6/8 i den specielt med Dizzy Gilespies tur til Cuba tror jeg er en videreudvikling paa samme base.

Men jeg tror ikke man kan komme uden om at trommesaettet som vi kender det er sammensat af instrumenter fra et marchband.

Medlemsavatar
Skrald
Medlem
Indlæg: 236
Sted: Kbh.

Indlæg af Skrald »

Det jeg synes det afrikanske især står for ift. til dets indflydelse i nord- og sydamerika, er den der særlige leg med at ligge sig fremme på beatet og tilbage og at betone eller skabe spændstighed vha. at gøre det en tand mere "shuffled" eller "trioliseret". At man optager de ting der naturligt opstår når man spiller, af skævheder og gør det til en del af rytmen. Det at der er plads til flere rytmer og måder at ind- og underdele (~ fornemmelser) i en rytme.

Coltrane er cool 8-)
Faldt lige over hans discography.
Det var vidst noget med at han i '57 tog en pause fra Miles Davis&Co. for at blive stoffri. I den tid fandt han støtte i guruen Thelonius Monk, et bekendtskab, som efter hvad jeg kan forstå, har haft stor indflydelse på hele Coltranes virke som kunstner. Fornyligt har man så i øvrigt fundet optagelser, man ikke vidste man havde med de to sammen. Dem er der nemlig ikke så mange af. Det har jeg selv hørt i radioen :-D

Medlemsavatar
p.hilla
Medlem
Indlæg: 30
Sted: Planet Rock..

Indlæg af p.hilla »

Martin Winther skrev:
hvis folk ikke selv ka diske op med noget nyt eller spændende, syntes
jeg i princippet at man skal holde sin kæft inden man begynder at brokke sig over at der hverken sker dit eller dat..
Det var da nok den lammeste holdning længe... det vil sige man ikke må udtale sig om ting før man har solgt dobbelt platin??? Jeg forstår godt hvad du siger. Jeg er omvendt træt af folk der kommer med sådanne bemærkninger som ovenstående.
ja det ka du nok ha ret i, selvfølgelig skal man have lov til at udtale sig..om man har solgt dobbelt platin eller ej? whogivesashit..det er
vel ikke kriteriet for om man laver noget nyskabende..men altså hele den der diskurs om at der ikke sker noget indenfor musikken..damn
hvorfor kommer den slags udtalelser efter min erfaring typiskt fra folk der tror at den musikalske verden kun eksisterer i radioen??
Ableton Live 5.2, Prophet 5, Pro One, Future-Retro 777, Electron Sidstation, Korg ms10, Clavia Nord Lead, Roland Tr-808, Jomox Airbase 99, Akai MPC 1000, Akai MFC 42 analog filter module, Electrix Warp factory philip@highendtentacles.dk, mobil: 26147484

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

[quote="p.hilla"][quote="Martin Winther"][quote]hvis folk ikke selv ka diske op med noget nyt eller spændende, syntes
jeg i princippet at man skal holde sin kæft inden man begynder at brokke sig over at der hverken sker dit eller dat.. [/quote]

Det var da nok den lammeste holdning længe... det vil sige man ikke må udtale sig om ting før man har solgt dobbelt platin??? Jeg forstår godt hvad du siger. Jeg er omvendt træt af folk der kommer med sådanne bemærkninger som ovenstående.[/quote]

hvorfor kommer den slags udtalelser efter min erfaring typiskt fra folk der tror at den musikalske verden kun eksisterer i radioen??[/quote]

HØRT!!

har folk forresten set for love or country? en film om arturo sandoval og hvordan han med dizzy's hjælp flygtede fra cuba?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Black Eyed Peas er hiphop, eller det VAR hiphop, da hende dullen kom med på deres 3. plade blev det pop. :cry:

Nyt svar