"Ulovlig download har dræbt rockmusikken" - ?
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
"Ulovlig download har dræbt rockmusikken" - ?
"Henrik Daldorph mener, at det er ulovlig download, der står bag de dårlige salgstal for rockmusik.
- Det er først nu, vi er begyndt at se, hvad det rigtig betyder, når så meget musik bliver stjålet gennem så lang tid. Rockmusikken er konsekvensen af ulovlig download. For alt andet lige - der hvor der bliver stjålet mest musik er jo typisk i rocksegmentet, siger han til DR Kultur."
Kilde: Rockmusikken har fået dødsstødet
Er der nogen, der ved hvilke kilder, der lægges til grund for "... der hvor der bliver stjålet mest musik er jo typisk i rocksegmentet ..."?
Jeg har da altid troet, at størstedelen af den ulovlige download koncentrerede sig omkring "populærmusikken", som rock åbenbart ikke er en del af?
- Det er først nu, vi er begyndt at se, hvad det rigtig betyder, når så meget musik bliver stjålet gennem så lang tid. Rockmusikken er konsekvensen af ulovlig download. For alt andet lige - der hvor der bliver stjålet mest musik er jo typisk i rocksegmentet, siger han til DR Kultur."
Kilde: Rockmusikken har fået dødsstødet
Er der nogen, der ved hvilke kilder, der lægges til grund for "... der hvor der bliver stjålet mest musik er jo typisk i rocksegmentet ..."?
Jeg har da altid troet, at størstedelen af den ulovlige download koncentrerede sig omkring "populærmusikken", som rock åbenbart ikke er en del af?
Jeg vil æde min gamle hat på at dance segmentet fra start var hårdest ramt og stadig er det.
At rockmusikken er død skyldes ikke ulovlig download men at den ikke har bevæget sig ret meget de sidste år.
Suppleret med at der er ufatteligt mange uskrevne regler på det område for hvornår man åbenbart er rocket.
Som årene går lærer jeg nye regler jeg ikke var klar over fandtes
Der er da ellers nok hjælp at hente som rockband herhjemme. Tak rock! Diverse konkurrencer og fora med støttemuligheder.
Ja, I må gerne sparke tilbage. Jeg elsker rock. Men der er langt mellem snapsene herhjemme for tiden
At rockmusikken er død skyldes ikke ulovlig download men at den ikke har bevæget sig ret meget de sidste år.
Suppleret med at der er ufatteligt mange uskrevne regler på det område for hvornår man åbenbart er rocket.
Som årene går lærer jeg nye regler jeg ikke var klar over fandtes
Der er da ellers nok hjælp at hente som rockband herhjemme. Tak rock! Diverse konkurrencer og fora med støttemuligheder.
Ja, I må gerne sparke tilbage. Jeg elsker rock. Men der er langt mellem snapsene herhjemme for tiden
Deaktiveret
Det skyldes nærmere at rock er svært salgbart for pladeselskaberne. Der bliver jo simpelthen signed et (procentvis) mindre antal rock navne sammenlignet med andre genre. Der bliver heller ikke smidt så mange penge i produktionernr og marketing som der burde for de få navne der slipper gennem nåleøjet. Pladeselskaberne skal tjene penge, og der er mindre omkostninger og større marked for pop.
Hvis man snakker om hvorvidt rock (meget bredt udtryk) har det hårdt, så er det kun ud fra et økonomisk synspunkt. Internettet har gjort at uafhængige udgivelser vælter ind over en når man tænder for computeren.
EDIT: Er overbevist om at mit hedengangne band sagtens kunne have solgt fint hvis bare et selskab have bidt på og satset bare en smule på det. Det skete dog aldrig...og det var ikke pirate bays skyld, men derimod en flok douchebag pladeselskabers skyld (primært cph records der var lidt rigeligt douchebagy)
Hvis man snakker om hvorvidt rock (meget bredt udtryk) har det hårdt, så er det kun ud fra et økonomisk synspunkt. Internettet har gjort at uafhængige udgivelser vælter ind over en når man tænder for computeren.
EDIT: Er overbevist om at mit hedengangne band sagtens kunne have solgt fint hvis bare et selskab have bidt på og satset bare en smule på det. Det skete dog aldrig...og det var ikke pirate bays skyld, men derimod en flok douchebag pladeselskabers skyld (primært cph records der var lidt rigeligt douchebagy)
Haha hvor er den artikel dog tåbelig.
Samme mand siger:
- "Henrik Daldorph mener, at det er ulovlig download, der står bag de dårlige salgstal for rockmusik."
- "Vi mangler et nyt, ungt fremadstormende rockband, som kan gøre sig gældende på top100. For der har vi dem ikke."
Sammenhæng?
Samme mand siger:
- "Henrik Daldorph mener, at det er ulovlig download, der står bag de dårlige salgstal for rockmusik."
- "Vi mangler et nyt, ungt fremadstormende rockband, som kan gøre sig gældende på top100. For der har vi dem ikke."
Sammenhæng?
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
100 % enig. Hvorfor er jazzen ikke rebelsk længere? Fordi den er stivnet i dogmer og traditioner. Det samme er ved at ske for rocken. Det er gonnok længe siden jeg sidst har kunnet falde i svime over noget nyt med distorted guitar og lilletromme på 2 og 4.garcia skrev:At rockmusikken er død skyldes ikke ulovlig download men at den ikke har bevæget sig ret meget de sidste år.
Suppleret med at der er ufatteligt mange uskrevne regler på det område for hvornår man åbenbart er rocket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- AnotherDan
- Forum Donator
- Indlæg: 2687
- Sted: Søborg
Ja det var sq fedt det I havde gang i - i MGIA... I overvejede ikke en uafhængig udgivelse?Runen skrev:Er overbevist om at mit hedengangne band sagtens kunne have solgt fint hvis bare et selskab have bidt på og satset bare en smule på det.
A fancy tagline goes here...
Jeg har en kammerat der har sagt nøjagtig det samme.Runen skrev: EDIT: Er overbevist om at mit hedengangne band sagtens kunne have solgt fint hvis bare et selskab have bidt på og satset bare en smule på det. Det skete dog aldrig...og det var ikke pirate bays skyld, men derimod en flok douchebag pladeselskabers skyld (primært cph records der var lidt rigeligt douchebagy)
Jeg synes faktisk også det var fedt det i lavede. Havde selv signet jer, hvis I havde haft det rigtige nummer.
Men ja, der er faktisk den lille ting med Dk de ikke rigtigt har taget med i ligningen, nemlig at rock musik ikke rigtig spilles i radioen. En meget stor pr platform som overvejende kun støttes af p3. Så det er svært
at skabe en fanbase på det medie. Så skal det ske viralt eller via live shows. Men INGEN vil booke navne de ikke kender mere. Så er der
selvfølgelig det med at varme op for større navne. Men hvordan skal de større navne komme i fremtiden hvis ingen vil skubbe nye danske rock bands igang??
En anden problemstilling er at hvis de danske rockbands skal slå igennem så skal de skrive nogle "bedre" sange (læs: ramme flere lyttere/kommercielt tække). Hvis vi lister nogle af de bands op som er slået stort igennem i nyere tid (ja, nogle har flere albums på bagen, vi snakker kommercielt gennembrud) vil man kunne genkende nogle stærke singler/sange bag navne som Kings of leon og
The Vaccines f.eks. Kings of leon er så ved at gå tilbage til deres rødder og bam! De er ved at forsvinde igen. Man kan desværre ikke både være stort og populært rock band og spille "kedelige" sange.
Deaktiveret
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Nu fik jeg så læst artiklen, der kun bekræfter min indstilling, som jeg tilsyneladende ikke er ene om at have herinde; rocken har dræbt sig selv ved stilstand. Ulovlig download har ikke været gavnligt, men at tillægge det æren for at vi ikke har gode store rocknavne i DK er nok at skyde over mål. Jeg tror såmænd ikke den bevidstløse teemagepirat holder sig tilbage når det gælder ulovlig download af Medina og Rasmus Seebach, og de klarer sig dog rigtig fint på salgslisterne.
Artiklen drager endda den samme parallel som jeg ift. jazzen. Hvad var det så der i sin tid aflivede jazzen og gjorde den til museumsmusik? Kassettebånd? Radio? Det kunne man nok have fundet folk der sagde tilbage i 60erne/70erne, men i dag er der vist ikke så mange der er i tvivl om at det var jazzens stivnen i dogmer og traditionsbårne regler, der gjorde at det holdt op med at udvikle sig. Det samme er ved at ske for rock.
Heldigvis er nutidens lille skare af entusiastiske jazzudøvere og -elskere røvligeglade med hvad folk som mig går og mener - de dyrker og udvikler på jazzen i deres egne cirkler, og inden for musikkens egne rammer. Rock vil sikkert gå en lignende fremtid i møde.
Artiklen drager endda den samme parallel som jeg ift. jazzen. Hvad var det så der i sin tid aflivede jazzen og gjorde den til museumsmusik? Kassettebånd? Radio? Det kunne man nok have fundet folk der sagde tilbage i 60erne/70erne, men i dag er der vist ikke så mange der er i tvivl om at det var jazzens stivnen i dogmer og traditionsbårne regler, der gjorde at det holdt op med at udvikle sig. Det samme er ved at ske for rock.
Heldigvis er nutidens lille skare af entusiastiske jazzudøvere og -elskere røvligeglade med hvad folk som mig går og mener - de dyrker og udvikler på jazzen i deres egne cirkler, og inden for musikkens egne rammer. Rock vil sikkert gå en lignende fremtid i møde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- AnotherDan
- Forum Donator
- Indlæg: 2687
- Sted: Søborg
Hehe ja vi er nogle der sidder fast i 90'erne.david mondrup skrev:Nu fik jeg så læst artiklen, der kun bekræfter min indstilling, som jeg tilsyneladende ikke er ene om at have herinde; rocken har dræbt sig selv ved stilstand...
A fancy tagline goes here...
Det er da ufatteligt snæversynet at tro og konkludere at det lige præcis kun er rockmusikken der har lidt under ulovlig download og piratkopiering. "Andre musikgenrer som hip hop, Pop, R'n'B osv klarer sig ok, men rock musikken gør ikke -ergo må det være den ulovlige downloads skyld" -hvad i alverden er det for en konklusion?? Måske er det tid til selvransagelse?
Da mit band i sin tid i 2000 fik kniven af vores pladeselskab, fik vi at vide af direktøren at det var nedgangstider, og at brændbare CD'er var skyld i katastrofalt lavt pladesalg. Derfor blev vi fyret. Da jeg så her for et par år siden så en opgørelse over CD salget i DK de seneste 20 år, viste det sig så sjovt nok at år 2000 var det år hvor der rent faktisk var blevet solgt flest CD'er i det seneste årti!! Det var så gået ned af bakke siden da, men faktum er, at piratkopieringen endnu en gang fik skylden for al dårligdom i branchen, selvom det viste sig slet ikke at være tilfældet.
Da mit band i sin tid i 2000 fik kniven af vores pladeselskab, fik vi at vide af direktøren at det var nedgangstider, og at brændbare CD'er var skyld i katastrofalt lavt pladesalg. Derfor blev vi fyret. Da jeg så her for et par år siden så en opgørelse over CD salget i DK de seneste 20 år, viste det sig så sjovt nok at år 2000 var det år hvor der rent faktisk var blevet solgt flest CD'er i det seneste årti!! Det var så gået ned af bakke siden da, men faktum er, at piratkopieringen endnu en gang fik skylden for al dårligdom i branchen, selvom det viste sig slet ikke at være tilfældet.
- Rosenfeldt
- Forum Donator
- Indlæg: 2938
- Sted: Hørsholm
+1garcia skrev:Jeg vil æde min gamle hat på at dance segmentet fra start var hårdest ramt og stadig er det.
At rockmusikken er død skyldes ikke ulovlig download men at den ikke har bevæget sig ret meget de sidste år.
Suppleret med at der er ufatteligt mange uskrevne regler på det område for hvornår man åbenbart er rocket.
Som årene går lærer jeg nye regler jeg ikke var klar over fandtes
Der er da ellers nok hjælp at hente som rockband herhjemme. Tak rock! Diverse konkurrencer og fora med støttemuligheder.
Ja, I må gerne sparke tilbage. Jeg elsker rock. Men der er langt mellem snapsene herhjemme for tiden
Umiddelbart vil jeg tro at rock musik og easy listening musik er de genrer der lider mindst under piratkopiering. Hip-Hop, Dance, Pop og i det hele taget de genrer der først og fremmest er afhængige af et ungt publikum, må være dem der lider mest.
Det eneste modargument er måske at pladeselskaberne hurtigere sorterer rock-bands fra når der er slunkne kasser al den stund at rock udgivelser stadigvæk er dyre at producere, mens elektronisk musik principielt kan indspilles i et soveværelse.
Det eneste modargument er måske at pladeselskaberne hurtigere sorterer rock-bands fra når der er slunkne kasser al den stund at rock udgivelser stadigvæk er dyre at producere, mens elektronisk musik principielt kan indspilles i et soveværelse.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Hvad mener du med "principielt"?BlueSwan skrev:... mens elektronisk musik principielt kan indspilles i et soveværelse.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- GeorgeHayduke
- Medlem
- Indlæg: 1764
Rock-musikken har det efter min mening dårligt pga. dens egne deltagere.
Se fx. indie-rocken, den 'hippe' ungdoms rock-musik. Miljøet, som jeg ellers har følt mig en del af (hvem elsker ikke fordums Beck, Pavement m.fl.), er blevet så indspist og selv-tilfreds at al udvikling synes at have stoppet. Det koster, også på den 'klassiske' rockscene.
Credo'et om at være ironisk, endelig ikke at spille guitar-solo, og endelig ikke fremstå som om man mener det man siger, sådan for real, er elementer af en musikkultur der har dræbt viljen og meningen indefra. Det er blevet et stort poser-miljø. Som om storheden i en episk rock-sang er pinlig? Jeg synes det illustreres af indie-magasinet Soundvenues leflen for modeindustrien, og hipsters, der forholder sig arrogant-ironisk til alt. Urrghhr!!!! Når kommerciel livsstil og mode bliver en bærende del af en rock-kultur, er den død. Eller se fx. forummet Undertoner som hensygner i alle de evindelige uskrevne regler om hvad man må (intet, hvis man ikke er fra New York, eller poser så det lyder som om), og ikke må høre, hvilket dræber enhver dynamik og kreativitet.
Jeg tror vi skal kigge helt tilbage til Nirvana: Først reddede de rock-musikken fra Bon Jovi, dernæst dræbte de den helt, for alt skulle være negativt og destruktivt, og skabt på præmisser om hvad man ikke skulle. Derfor blev Nirvana også hurtigt uinteressante igen, imo. Men nu har vi igen brug for et nyt Nirvana, blot et Nirvana med en langt mere positiv kraft.
Og så tror jeg, at vi har brug for en mere politisk musikscene, for rock-musikken kan samle folk om noget, pga. teksterne og sangstrukturerne. Men ligesom rockmusikken havde svært ved at overleve ironien i det nye årtusinde, således har politikken det også. Jeg tror det hænger sammen. Uden det politiske og sociale er rockmusikken fattig, og jeg levner den ringe chance uden en fælles bevidsthed/fælles mål/idealer at samles om.
Green rage burde kunne give den fornødne kraft, men den aktivistiske grønne ungdom er gået for langt under jorden grundet manglende opbakning, - Soundvenues konsumerende læsere har for travlt med at shoppe solbriller til at tage sig af den slags. I stedet ser vi tungere bands holde fast i vreden og meningen og storheden, mens den mere main-stream rock har sluppet taget, og nu står musikalsk svagt tilbage i forhold til den effektive og pumpende elektroniske musik.
Se fx. indie-rocken, den 'hippe' ungdoms rock-musik. Miljøet, som jeg ellers har følt mig en del af (hvem elsker ikke fordums Beck, Pavement m.fl.), er blevet så indspist og selv-tilfreds at al udvikling synes at have stoppet. Det koster, også på den 'klassiske' rockscene.
Credo'et om at være ironisk, endelig ikke at spille guitar-solo, og endelig ikke fremstå som om man mener det man siger, sådan for real, er elementer af en musikkultur der har dræbt viljen og meningen indefra. Det er blevet et stort poser-miljø. Som om storheden i en episk rock-sang er pinlig? Jeg synes det illustreres af indie-magasinet Soundvenues leflen for modeindustrien, og hipsters, der forholder sig arrogant-ironisk til alt. Urrghhr!!!! Når kommerciel livsstil og mode bliver en bærende del af en rock-kultur, er den død. Eller se fx. forummet Undertoner som hensygner i alle de evindelige uskrevne regler om hvad man må (intet, hvis man ikke er fra New York, eller poser så det lyder som om), og ikke må høre, hvilket dræber enhver dynamik og kreativitet.
Ja, jeg ved præcis hvad du mener.garcia skrev:..
Suppleret med at der er ufatteligt mange uskrevne regler på det område for hvornår man åbenbart er rocket.
Som årene går lærer jeg nye regler jeg ikke var klar over fandtes
..
Jeg tror vi skal kigge helt tilbage til Nirvana: Først reddede de rock-musikken fra Bon Jovi, dernæst dræbte de den helt, for alt skulle være negativt og destruktivt, og skabt på præmisser om hvad man ikke skulle. Derfor blev Nirvana også hurtigt uinteressante igen, imo. Men nu har vi igen brug for et nyt Nirvana, blot et Nirvana med en langt mere positiv kraft.
Og så tror jeg, at vi har brug for en mere politisk musikscene, for rock-musikken kan samle folk om noget, pga. teksterne og sangstrukturerne. Men ligesom rockmusikken havde svært ved at overleve ironien i det nye årtusinde, således har politikken det også. Jeg tror det hænger sammen. Uden det politiske og sociale er rockmusikken fattig, og jeg levner den ringe chance uden en fælles bevidsthed/fælles mål/idealer at samles om.
Green rage burde kunne give den fornødne kraft, men den aktivistiske grønne ungdom er gået for langt under jorden grundet manglende opbakning, - Soundvenues konsumerende læsere har for travlt med at shoppe solbriller til at tage sig af den slags. I stedet ser vi tungere bands holde fast i vreden og meningen og storheden, mens den mere main-stream rock har sluppet taget, og nu står musikalsk svagt tilbage i forhold til den effektive og pumpende elektroniske musik.
Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Nu har man da mulighed for at komme til en ordentlig rockkoncert med de fede navne, fordi de er nødt til at komme på landevejen for at tjene deres penge. Vi er også ude over de vildt overproducerede plader, som man blev udsat for i firserne og halvfemserne, hvor man brugte et halvt år på at finde en guitarlyd. Det er sgu da godt nok.