Båtbåt skrev:du kan godt være svær at forstå og det KAN have en negativ effekt på folk (og kæreste og venner og kollegaer osv).
Lydtekniker uddannelse
Re: Lydtekniker uddannelse
Søren, han mener blot dette:
skriver noder
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Nu ved jeg ikke lige hvor du er i dit livsforløb, men dørene er altid åbne på Engelsholm.Båtbåt skrev:Jeg er også nysgerrig.
Jeg har ikke som sådan lyst til at blive lydmand, men jeg vil gerne lære hvordan jeg producerer og mixer og mastererer (inkl. en smule mikrofon opsætning i forb. med sang.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Hej David.david mondrup skrev:Nu ved jeg ikke lige hvor du er i dit livsforløb, men dørene er altid åbne på Engelsholm.Båtbåt skrev:Jeg er også nysgerrig.
Jeg har ikke som sådan lyst til at blive lydmand, men jeg vil gerne lære hvordan jeg producerer og mixer og mastererer (inkl. en smule mikrofon opsætning i forb. med sang.
Du har tilbudt mig det før og jeg vil rigtig gerne men jeg har ikke penge til det. Jeg kan lige akkurat betale mine udgifter så med mindre jeg kan få nogen til at betale for mig så er det ikke en mulighed Ellers ville jeg gerne!
/Thomas
Så er en lydtekniker-uddannelse måske slet ikke så tosset - du får jo SU og ret kompetent undervisning. Man kan så altid diskutere om sammensætningen er fag er optimal - især for den enkelte, men det er en proces som du studerende også har mulighed for at påvirke...du har ihvertfald en pæn del selvtilrettelagte projekter undervejs i uddannelsen...Båtbåt skrev:Hej David.david mondrup skrev:Nu ved jeg ikke lige hvor du er i dit livsforløb, men dørene er altid åbne på Engelsholm.Båtbåt skrev:Jeg er også nysgerrig.
Jeg har ikke som sådan lyst til at blive lydmand, men jeg vil gerne lære hvordan jeg producerer og mixer og mastererer (inkl. en smule mikrofon opsætning i forb. med sang.
Du har tilbudt mig det før og jeg vil rigtig gerne men jeg har ikke penge til det. Jeg kan lige akkurat betale mine udgifter så med mindre jeg kan få nogen til at betale for mig så er det ikke en mulighed Ellers ville jeg gerne!
/Thomas
Øv - du får det til at lyde som scientology eller så nogetdavid mondrup skrev: Nu ved jeg ikke lige hvor du er i dit livsforløb, men dørene er altid åbne på Engelsholm.
/Kasper
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Bare kom - du vil aldrig fortryde (eller slippe ud) ...Kasper. skrev:Øv - du får det til at lyde som scientology eller så nogetdavid mondrup skrev: Nu ved jeg ikke lige hvor du er i dit livsforløb, men dørene er altid åbne på Engelsholm.
/Kasper
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Kom til at starte en ny tråd med nogenlunde samme spørgsmål, og fandt så denne bagefter - så nu hopper jeg lige herover i stedet for!
Jeg overvejer at søge ind på lydtekniker uddannelse på rytmekons, men er lidt i tvivl om det er noget for mig. Har en BA i musikvidenskab og har spillet musik i mange år, men er i løbet af de sidste par år begyndt at få meget større interesse for studiet, det at mixe og i det hele taget beskæftige mig med musik som den person der sidder bag knapperne. Elsker grej, elsker at bruge Logic/Pro Tools og de enorme muligheder man har for at være en del af musikken og påvirke/udforme musik den vej igennem. Det er også fedt nok at lave livelyd hvilket jeg også har rimelig erfaring i, men jeg ved at det er i studiet jeg synes det er klart sjovest.
Jer, der går på LT eller har gjort - tror I at mine interessefelter matcher LT-uddannelsen nogenlunde? Eller har jeg opfattet beskrivelsen af uddannelsen helt forkert?
/J
Jeg overvejer at søge ind på lydtekniker uddannelse på rytmekons, men er lidt i tvivl om det er noget for mig. Har en BA i musikvidenskab og har spillet musik i mange år, men er i løbet af de sidste par år begyndt at få meget større interesse for studiet, det at mixe og i det hele taget beskæftige mig med musik som den person der sidder bag knapperne. Elsker grej, elsker at bruge Logic/Pro Tools og de enorme muligheder man har for at være en del af musikken og påvirke/udforme musik den vej igennem. Det er også fedt nok at lave livelyd hvilket jeg også har rimelig erfaring i, men jeg ved at det er i studiet jeg synes det er klart sjovest.
Jer, der går på LT eller har gjort - tror I at mine interessefelter matcher LT-uddannelsen nogenlunde? Eller har jeg opfattet beskrivelsen af uddannelsen helt forkert?
/J
Rigtig mange af dem som sigter mod RMC's lydteknikker uddanelse tager først på Den Rytmiske Højskole, i Vig, hvor man lærer at arbejde både i analog og digitalt regi, med stor analog mixer (og evt til bånd, hvis man vil være så analog), desuden har skolen derudover 3 digitale studier og masser af Macs, sat op til musikproduktion, med både Logic og Protools.
Derudover undervises der på Lydteknikker linjen også i live-lyd, ligesom alle teknikkere kommer på tourne som teknikkere for skolens bands, samt laver lyd til koncerter på skolen, den store festival scene m.m.
Man behøver IKKE kunne spille et instrument, men der er i starten af hvert forløb også undervisning i almen musikvidenskab, teori m.m. så man i hvert fald kommer tila t kende til de mest almindelige ting og udtryk i musik.
Tjek http://www.drh.dk
Derudover undervises der på Lydteknikker linjen også i live-lyd, ligesom alle teknikkere kommer på tourne som teknikkere for skolens bands, samt laver lyd til koncerter på skolen, den store festival scene m.m.
Man behøver IKKE kunne spille et instrument, men der er i starten af hvert forløb også undervisning i almen musikvidenskab, teori m.m. så man i hvert fald kommer tila t kende til de mest almindelige ting og udtryk i musik.
Tjek http://www.drh.dk
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]
Hey fed tråd, da jeg selv går lidt i tanker om lydteknik på kons.
Bonus-spørgsmål: Er der nogle der ved hvordan jobmulighederne er efter sådan en uddannelse? Ved godt det også kan handle om at kende nogle der kender nogle etc., samt rent faktisk at være dygtig. Jeg har bare ikke lige overblik over hvor mange lydmands-stillinger der sådan helt generelt bliver slået op, og om markedet er ved at være mættet, eller hvordan..
-Det kunne jo være dejligt at have noget at lave efter sådan en uddannelse
Bonus-spørgsmål: Er der nogle der ved hvordan jobmulighederne er efter sådan en uddannelse? Ved godt det også kan handle om at kende nogle der kender nogle etc., samt rent faktisk at være dygtig. Jeg har bare ikke lige overblik over hvor mange lydmands-stillinger der sådan helt generelt bliver slået op, og om markedet er ved at være mættet, eller hvordan..
-Det kunne jo være dejligt at have noget at lave efter sådan en uddannelse
Producer, mixer og masteringdude
Jeg kender flere som har været på DRH og som er kommet ind på Kons bagefter og nu arbejder fuldtid med lyd og relaterede ting - men der er jo aldrig garanti ... man skal jo både være dygtig, god til at netværke og en person folk har lyst til at "hænge" med.
Men kombien DRH til RMC virker fornuftig.
Men kombien DRH til RMC virker fornuftig.
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Hæ ... har du også opdaget værdien ved at reklamere for din højskole på lydmaskinen, Søren?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Min navnebror skulle måske også slå lidt på tromme for sin nye bog - selv om co-brandingen selvfølgelig sejtrækker bedre , som jo modsat min knirkende kancelli - rammer plet i hvad jeg mente med mine indlæg:
--sd
http://www.reiff.dk/GodeRad/Index.htmHvis du vil læse jura eller medicin er der universiteterne, hvis du vil være tømrer gælder det om at finde en god læreplads. Hvis du vil være musiker eller sanger er konservatorierne en mulighed, og så er uddannelsen faktisk kun én indgang til at blive professionel. En anden vej er gennem praktiske erfaringer – ved at stå på scener eller i indspilningsstudier og ting går godt ... eller galt.
...nå ja nu tuder jeg snart snot over hvor præsist, det er formuleret!jo mere du kender til miljøets arbejdsmåder og rutiner, jo mere du kender de skrevne og ikke mindst uskrevne regler, desto større er mulighederne for en god og langvarig karriere.
--sd
Du vil helt sikkert kunne lære nogle ting om at arbejde i studiet, indspille, mixe, osv. Der er gode faciliteter og muligheder til at prøve en masse ting af. Men undervisningen er delt op rimelig 50-50 inden for studie- og live-lyd. Så der bliver også brugt en del tid på live delen.J-J skrev:Har en BA i musikvidenskab og har spillet musik i mange år, men er i løbet af de sidste par år begyndt at få meget større interesse for studiet, det at mixe og i det hele taget beskæftige mig med musik som den person der sidder bag knapperne. Elsker grej, elsker at bruge Logic/Pro Tools og de enorme muligheder man har for at være en del af musikken og påvirke/udforme musik den vej igennem. Det er også fedt nok at lave livelyd hvilket jeg også har rimelig erfaring i, men jeg ved at det er i studiet jeg synes det er klart sjovest.
Jer, der går på LT eller har gjort - tror I at mine interessefelter matcher LT-uddannelsen nogenlunde? Eller har jeg opfattet beskrivelsen af uddannelsen helt forkert?
Med det sagt, er det dog meget op til en selv hvad og hvor meget man vælger at gøre ud af det hele. Du bliver ikke en god tekniker med mindre du virkelig knokler for det og dedikerer en masse tid (og penge) på det.
Håber det kan bruges..
Lad mig sige det sådan her: Hvis du (eller nogen) finder en ledig "lydmands-stilling" i et studie hvor man rent faktisk kan leve af det, så lad mig lige vide det!Lei skrev:Hey fed tråd, da jeg selv går lidt i tanker om lydteknik på kons.
Bonus-spørgsmål: Er der nogle der ved hvordan jobmulighederne er efter sådan en uddannelse? Ved godt det også kan handle om at kende nogle der kender nogle etc., samt rent faktisk at være dygtig. Jeg har bare ikke lige overblik over hvor mange lydmands-stillinger der sådan helt generelt bliver slået op, og om markedet er ved at være mættet, eller hvordan..
-Det kunne jo være dejligt at have noget at lave efter sådan en uddannelse
Inden for live-lyd er beskæftigelsesmulighederne langt bedre.
Branchen har set bedre tider..
Jeg takker ydmygt!!Søren Dyhr skrev:Min navnebror skulle måske også slå lidt på tromme for sin nye bog - selv om co-brandingen selvfølgelig sejtrækker bedre , som jo modsat min knirkende kancelli - rammer plet i hvad jeg mente med mine indlæg:
http://www.reiff.dk/GodeRad/Index.htmHvis du vil læse jura eller medicin er der universiteterne, hvis du vil være tømrer gælder det om at finde en god læreplads. Hvis du vil være musiker eller sanger er konservatorierne en mulighed, og så er uddannelsen faktisk kun én indgang til at blive professionel. En anden vej er gennem praktiske erfaringer – ved at stå på scener eller i indspilningsstudier og ting går godt ... eller galt.
...nå ja nu tuder jeg snart snot over hvor præsist, det er formuleret!jo mere du kender til miljøets arbejdsmåder og rutiner, jo mere du kender de skrevne og ikke mindst uskrevne regler, desto større er mulighederne for en god og langvarig karriere.
--sd
Ja der er masser af relevant i bogen, som også er relevant i denne tråd, og vil da gerne henvise til den
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Nu har jeg jo endnu ikke læst din bog, men da Gotha Andersen for tiden igen toner frem på DR Kultur ... vil jeg lige gør opmærksom fraværet af markedmekanismens tyngdekraft i skole systemer, ja så kan man faktisk slippe afsted med "Flid fedt og snyd".
Elever på skoler kan komme i den vilfarelse for et stykke glemme at tænke at det som begås ikke står eller vil stå som monumenter over ens storhed uden smålig skelen til sammenhængen. Faktisk er skoler rigtigt dårlige til den detalie... i modsætning til det, står traditionen på Det Kongelige Teater hvor novicerne følger de bedagede op til deres omklædningsrum.
Der er to tekster jeg vil gøre opmærksom på der rammer denne problemstilling:
http://www.tinyurl.dk/11512
http://www.tinyurl.dk/11513
--sd
Elever på skoler kan komme i den vilfarelse for et stykke glemme at tænke at det som begås ikke står eller vil stå som monumenter over ens storhed uden smålig skelen til sammenhængen. Faktisk er skoler rigtigt dårlige til den detalie... i modsætning til det, står traditionen på Det Kongelige Teater hvor novicerne følger de bedagede op til deres omklædningsrum.
Der er to tekster jeg vil gøre opmærksom på der rammer denne problemstilling:
http://www.tinyurl.dk/11512
http://www.tinyurl.dk/11513
--sd
For lige at live denne tråd op igen: Hvor mange har søgt ind og været til optagelse? Jeg var derude i onsdags kl 9.. kunne være sjovt hvis nogen herindefra også var der
P.S. OT: bagefter gik jeg ned i Humac og bestilte mig en iMac i7, så det var en af de bedre dage :D
P.S. OT: bagefter gik jeg ned i Humac og bestilte mig en iMac i7, så det var en af de bedre dage :D
Producer, mixer og masteringdude
- Jens Ledet
- Forum Donator
- Indlæg: 2402
- Sted: Århus
Jeg har gået på den rytmiske højskole. Det var fedt. Og jeg er så træt af at studer analog maskinen stadig står der, og ikke her!
Man kan nå langt på drh hvis man vil.
Mvh Jens
Man kan nå langt på drh hvis man vil.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet
Nu med en otari mtr 90 i studiet